حداقل یک‌بار هم که شده تنها سفر بروید

موبنا – سفرکردن با خانواده و دوستان یا همسرتان خیلی هم خوب است اما تنهایی سفر رفتن هم تجربه‌ای ناب است و می‌تواند شگفت‌انگیز باشد. اغلب آدم‌ها اما این‌طور فکر نمی‌کنند؛ همان‌هایی که سفرکردن بدون همراه و همسفر را کسل‌کننده می‌دانند. اما به‌نظر من این تجربه بسیار متفاوت است؛ تنها سفرکردن این پتانسیل را دارد …

موبنا
سفرکردن با خانواده و دوستان یا همسرتان خیلی هم خوب است اما تنهایی سفر رفتن هم تجربه‌ای ناب است و می‌تواند شگفت‌انگیز باشد. اغلب آدم‌ها اما این‌طور فکر نمی‌کنند؛ همان‌هایی که سفرکردن بدون همراه و همسفر را کسل‌کننده می‌دانند. اما به‌نظر من این تجربه بسیار متفاوت است؛ تنها سفرکردن این پتانسیل را دارد که حتی مسیر زندگی افراد را تغییر دهد. وقتی در سفر کسی همراهت نباشد، این یعنی می‌توانی بیشتر بر محیط و شرایطی که در آن قرار گرفته‌ای تمرکز کنی و تمام وقتت را برای ارتباط برقرارکردن با آدم‌های جدید و کسب تجربه‌های ناب بگذرانی. در این‌جا به چند دلیل اشاره می‌کنم تا حداقل برای یک‌بار هم شده تنها سفرکردن را امتحان کنید.
قدرتمند می‌شوید
وقتی که ببینید هیچ‌کسی همراه شما نیست، می‌فهمید که چقدر می‌توانید مبتکر و خلاق باشید، این حس ایجاد قدرت در شماست. همین‌طور که راه‌های ارتباط برقرارکردن با دیگران و لذت‌بردن از وقت‌تان بدون همراهی کسی‌را کشف می‌کنید اعتماد‌به‌نفس شما بالا می‌رود. یاد می‌گیرید که چطور می‌توانید محرک و انگیزه‌بخش زمینه‌های دیگر زندگی خود باشید.
خارج از محدوده آسایش
خودتان پیشرفت کنید
سفر ما را به مکان‌های جدید و ناشناخته هدایت می‌کند. وقتی سفر می‌کنید و خارج از محدوده آسایش خود هستید، حس خوبی به وجود می‌آید و وقتی تنها سفر می‌کنید، این حس تشدید می‌شود. تنها سفرکردن تجربیات جدید بسیاری برای شما خواهد داشت. از طرفی سپری‌کردن زمان خارج از محدوده آسایش برای رشد ضروری است.
یاد می‌گیرید که قاطع باشید
وقتی با شخصی یا گروهی سفر می‌کنید، هر ایده‌ای می‌تواند ایده دیگری‌ را منعکس کند. وقتی تنها سفر می‌کنید یاد می‌گیرید که قاطع باشید و هر تصمیمی را به تنهایی بگیرید. کجا غذا بخورم، کی بیدار شوم، کجاها بروم یا از کدام وسیله‌نقلیه استفاده کنم، تنهایی سفرکردن شما را مجبور می‌کند به خودتان متکی باشید. وقتی متوجه می‌شوید که می‌توانید بدون کمک دیگران تصمیمات خوبی بگیرید، به غریزه خودتان بیشتر اعتماد می‌کنید.
شارژ می‌شوید
تنها سفر رفتن به شما این اجازه را می‌دهد همان‌طوری که دلتان می‌خواهد استراحت و رفع خستگی کنید. وقتی تنها هستید نیازی نیست نگران خروپف دیگری باشید، ساعت‌تان را برای زنگ تنظیم کنید که زود بیدار شوید یا جهت صرف صبحانه اول‌وقت با خانواده یا دوستان آماده شوید. می‌توانید همان‌طور که دلتان می‌خواهد به ذهن و بدنتان استراحت دهید و خودتان‌را شارژ کنید.
آتش خودتان را روشن می‌کنید
وقتی تنها سفر می‌کنید، خلاقیت شما می‌تواند افزایش پیدا کند. فرصتی دست می‌دهد تا ذهنتان آزاد باشد و رویاسازی‌های‌تان به‌اوج برسد. می‌توانید آن‌طوری که دلتان می‌خواهد و ابزارتان اجازه می‌دهد آتش روشن کنید و خلاقیت داشته باشید.
با افراد جدید ملاقات خواهید کرد
اگر از آشنایی با افراد جدید لذت می‌برید، این یک فرصت خوب است. وقتی همسفری ندارید ناخودآگاه هم‌صحبت افراد جدید می‌شوید. همکلامی با افرادی جدید با پیشینه متفاوت، ذهن شما را باز می‌کند و دنیای‌تان را گسترش می‌دهد. می‌توانید با مردم بومی آشنا شوید یا با مسافرهایی مثل خودتان.
خودتان را کشف می‌کنید
همزمان با کشف شگفتی‌های این دنیای بزرگ، تنها سفرکردن به‌شما فرصت کافی می‌دهد تا خودتان را نیز کشف کنید. وقتی تنها هستید می‌توانید این فرصت‌را به خودتان بدهید تا درباره اهداف و اولویت‌ها و خواسته‌های‌تان فکر کنید. وقتی از افرادی که می‌شناسید دور هستید، حس عجیبی دارد چون می‌توانید از اعمال و رفتاری که به خاطر دیگران مجبور بودید انجام بدهید، رها شوید. بهترین زمان است که شما و روح آزاد شما ببیند چه‌چیزی در زندگی برایتان اهمیت دارد.
مهربانی‌تان را افزایش می‌دهید
سفر تنها و بدون حواس‌پرتی شما را قادر می‌سازد که به‌طور واقعی دنیای اطراف را ببینید و شما را متوجه می‌سازد که برای چه‌کاری درنظر گرفته شدید. تجربه‌های دست‌اول در مناطق مختلف کشورتان یا دیگر کشورها دید شما را نسبت به تفاوت‌ها بین اقشار مختلف مردم بازتر می‌کند. همین‌طور که مهربانی شما نسبت به دیگران افزایش می‌یابد، ممکن است حس مهربانی به‌خودتان نیز بهبود یابد. وقتی تنها هستید کسی از درگیری‌های شخصی‌تان در زندگی خبر ندارد و افرادی که احاطه‌کرده‌اند، شما را بابت شکست‌های‌تان در زندگی قضاوت نمی‌کنند، چون آنها فقط چیزی را درباره شما می‌دانند که خودتان می‌گویید. پس این فرصت فراهم می‌شود تا با خودتان مهربان باشید، کمتر خود را مواخذه و پذیرش خویشتن را تمرین کنید. به‌جای این‌که نقاط‌ضعف خود را یادآوری کنید، می‌توانید به این موضوع بیندیشید که چقدر خارق‌العاده هستید و قابل‌تحسین و دوست‌داشتنی.
هرکاری که دوست دارید
می‌توانید انجام دهید
وقتی تنها سفر می‌کنید نیازی نیست وقت‌تان را برای انجام کاری تلف کنید که دوست ندارید. چون فقط خودتان هستید و خودتان برای انجام هرکاری حق انتخاب دارید. برنامه‌ریزی سفر دست خودتان است. در تماشای مکان‌های دیدنی زمان بازدید در اختیار شماست که ساعت‌ها سپری کرده یا با سرعت عبور کنید. این دنیا زمین بازی شماست و راهی که از آن لذت ببرید بستگی به خودتان دارد. وقتی تنها سفر می‌کنید، می‌توانید مشکلات سفر را به محض احساس آزردگی حل کنید. نیازی نیست منتظر بقیه باشید تا برنامه کاری‌شان‌ را مرتب کنند تا بتوانید بلیت رزرو کنید. اگر آماده هستید که تنها به سفر بروید، هر زمانی که برای خودتان قانع‌کننده هست می‌توانید حرکت کنید.
یاد خواهید گرفت
چطور از تنهایی لذت ببرید
کافیست فقط بفهمید که خودتان چه همسفر معرکه‌ای برای خودتان هستید.
هنوز دلتنگ
کسی هستید که دوستش دارید
غایب‌بودن باعث عاشق‌تر شدن قلب می‌شود. سپری‌کردن زمان دور از کسی که دوستش دارید می‌تواند باعث نوشدن و جوان‌شدن رابطه شما شود. وقتی زوج‌ها به همدیگر این آزادی را می‌دهند که هریک رویاهایشان را عملی کند و علایق شخصی‌اش را به مرحله ظهور برساند، کمتر این حس بین آنها ایجاد می‌شود که این رابطه آنان را محدود کرده است. با صرف زمان برای کشف دنیا به‌تنهایی به این نکته فکر می‌کنید که چرا طرف مقابلتان‌را دوست دارید و چقدر دلتنگ او می‌شوید و همچنین وقتی دوباره او را ببینید داستان‌های جالبی برای گفتن دارید.
می‌توانید احساسات‌تان را در کنترل بگیرید
کسانی که تنها سفر می‌روند سطوح مختلفی از استرس را تجربه می‌کنند؛ از برنامه زمان‌بندی پرواز گرفته تا مشکل در رزرو اتاق هتل. در نتیجه به سرعت به خودشان یاد می‌دهند که نباید ناراحت یا عصبانی شوند و می‌دانند چطور آرام باشند و حتی موقعی که نگران هستند، آرامش خودشان را حفظ کنند.
شما یک مذاکره‌کننده عالی هستید
هر مسافری که تنها سفر می‌کند اهمیت بالای مذاکره را می‌داند، چراکه وقتی چیزی لازم دارد نیاز به مذاکره هست و از آن نفع می‌برد. مسافران تنها به دوستانشان متکی نیستند در نتیجه باید قدرت مذاکره خود را بالا ببرند. از طرفی خیلی‌وقت‌ها امتیاز‌های بهتری به شما داده می‌شود وقتی می‌بینند، تنها سفر می‌کنید. شما را تحسین می‌کنند یا خدمات بهتری به شما می‌دهند.
از هر جایی یک چیز جدید یاد می‌گیرید
وقتی تنها سفر می‌کنید به‌طور عمیق با افراد بومی ارتباط برقرار می‌کنید و از جاذبه‌ها و دیدنی‌ها بازدید می‌کنید در نتیجه بهتر یاد می‌گیرید.
کسی شما را متهم نمی‌کند
وقتی تنها هستید به‌راحتی می‌توانید برنامه سفر را تغییر دهید مقصدی را اضافه یا کنسل کنید. در شهری که دوست دارید بیشتر بمانید و هتلی را که دلتان می‌خواهد انتخاب کنید بدون این‌که کسی شما را بازخواست کند.
به‌خودتان اعتماد می‌کنید (قدرت مسئولیت شما افزایش می‌یابد)
وقتی تنها سفر می‌کنید باید به خودتان اعتماد کنید! کسی برای شما پرواز یا هتل رزرو نمی‌کند. می‌دانید که اجازه نخواهید داد مشکلی برای شما پیش بیاید و حتی اگر پیش آمد، باید به خودتان اطمینان کنید تا آن را حل کنید. همچنین سفر رفتن تنها به شما کمک می‌کند که بفهمید چقدر قوی و توانا هستید.
نکته‌هایی که برای تنهایی سفر کردن
باید مورد توجه قراردهید
– تحقیقات کاملی درمورد مقصد انجام دهید که اصلا مکان مناسبی برای تنها سفر کردن هست یا نه؟
– ترجیحا در طول روز به اکتشافات خود بپردازید.
– مسیر برنامه خودتان را هر روز با یکی از دوستان یا خانواده درمیان بگذارید.
– به غریزه خودتان اطمینان کنید.
– پوشش مناسبی را انتخاب کنید که به اصطلاح «تو چشم» نباشید، قرار نیست به همه نشان دهید که تنها هستید.
– شماره تلفن‌های ضروری را همراه داشته باشید.
– قبل از سفر به یک کشور خارجی از نکات بهداشتی و داروهای لازم آن کشور آگاه شوید.
– پیش‌بینی هوا را حتما بررسی کنید.
– خاطرات و تجربیات خود را ثبت کنید.

منبع:شهروند| نویسنده: سعید تواناشاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا