رونمایی از مسیرهای جدید پروازی

پس از انعقاد قراردادهایی که بین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و دو شرکت خارجی ایرباس و ای.تی.آر برای خرید هواپیما منعقد شد، این بار لوفت‌هانزای آلمان برای انعقاد قرارداد به ایران آمده است. از این رو سه اولویت وزارت راه و شهرسازی برای همکاری با لوفت‌هانزا نیز اعلام شده است. لجستیک، تعمیر و نگهداری …

پس از انعقاد قراردادهایی که بین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و دو شرکت خارجی ایرباس و ای.تی.آر برای خرید هواپیما منعقد شد، این بار لوفت‌هانزای آلمان برای انعقاد قرارداد به ایران آمده است. از این رو سه اولویت وزارت راه و شهرسازی برای همکاری با لوفت‌هانزا نیز اعلام شده است.

لجستیک، تعمیر و نگهداری هواپیماها و بازسازی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی از اولویت‌هایی است که از سوی وزیر راه و شهرسازی برای همکاری با هما عنوان شده است. از سویی نوسازی و طراحی هفت فرودگاه بین‌المللی نیز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و از این رو مذاکراتی نیز با برخی از شرکت‌های خارجی صورت گرفته است.

فعال‌سازی مسیرهای هوایی جدید از دیگر اقداماتی است که پس از لغو تحریم‌ها مورد توجه قرار گرفته است. از این رو هفته گذشته نیز به‌واسطه امضای یادداشت تفاهم حمل‌ونقل هوایی ایران و انگلیس، قرار است خطوط پروازی بین دو کشور پس از ۶ سال فعال شود. همچنین پرواز مستقیم ایران و کره‌جنوبی نیز پس از ۴۰ سال از سر گرفته خواهد شد.

سه اولویت در همکاری با لوفت‌هانزا

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با مدیر گروه شرکت‌های هواپیمایی لوفت‌هانزا، لجستیک، تعمیر و نگهداری هواپیماها و بازسازی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی را از مهم‌ترین اولویت‌های حمل‌ونقل هوایی ایران خواند. عباس آخوندی در دیدار با مدیر گروه شرکت‌های هواپیمایی لوفت‌هانزا با بیان اینکه موضوع لجستیک برای ایران بسیار مهم است، گفت: من به صنعت هوانوردی به‌عنوان بخشی از برنامه لجستیکی خود می‌نگرم بنابراین داشتن دیدگاهی گسترده‌تر و جامع‌تر در زمینه لجستیک مهم ‌است. در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در حال توسعه یک شهر فرودگاهی هستیم که در آنجا مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را ایجاد کردیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما قصد داریم شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) را به هاب لجستیکی منطقه تبدیل کنیم، افزود: در نظر داریم دید گسترده‌تر و چشم‌انداز وسیع‌تری داشته باشیم. اینکه چگونه می‌توانیم حمل‌ونقل چندوجهی هم در بخش بار و هم در بخش مسافری و اینکه چگونه می‌توانیم تسهیلات لجستیکی مانند انبار در این منطقه داشته باشیم، موضوعات مهم برای ما خواهد بود. همچنین درخصوص زنجیره ارزش، هتل و توریسم و نمایشگاه‌ها که باید در این منطقه فراهم شود، نگاه ویژه‌ای وجود دارد بنابراین باید رویکرد جامع و گسترده‌ای به مباحث لجستیکی و نقشی که ایران می‌تواند به‌عنوان پیشگام در منطقه ایفا کند، داشت.

آخوندی موضوع تعمیر و نگهداری و بهره‌برداری (MRO) از هواپیما را از دیگر اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در زمینه حمل‌ونقل هوایی عنوان کرد و گفت: به نظر من ایجاد و تاسیس امکانات تعمیر و نگهداری در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) هم برای ما و هم برای مشتریان بسیار مهم و در عین حال امکان‌پذیر است.

وی افزود: نکته سوم درخصوص مشاوره است و در پی آن هستیم تا روابط خود را در سطح جهانی بهبود ببخشیم و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) را به یک شرکت هواپیمایی در سطح جهانی تبدیل کنیم. از این منظر طراحی یک استراتژی برای توسعه این شرکت هواپیمایی حائز اهمیت است. در ادامه این جلسه فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی نیز گفت: تاریخ همکاری ایران و لوفت‌هانزا به سال‌ها پیش باز‌می‌گردد و در عین حال لوفت‌هانزا و سایر شرکت‌های آلمانی در میان اولین شرکت‌هایی هستند که پس از برجام به ایران وارد شدند و توافق‌های خوبی حتی در حوزه آموزش بین دو کشور وجود داشته است؛ اما عمده همکاری‌های ما درخصوص تعمیرات موتور هواپیماها بود که شرکت‌های مختلف بین‌المللی با دریافت مجوزهای لازم از بعد از برجام همکاری‌های خود با ایران را از سر گرفتند. مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) ادامه داد: امیدوارم یادداشت تفاهم با لوفت‌هانزا یک توافق خوب بین طرفین باشد که در همکاری‌های آینده ما مهم خواهد بود. این همکاری‌ها شامل موارد فنی و تجاری، سیستم‌ها و بهره‌برداری و کیترینگ و مشاوره خواهد بود که برای مدتی متوقف شده بود.

وی افزود: ما در نظر داریم بخش نگهداری، تعمیر و بهره‌برداری به خصوص در زمینه‌های تخصصی و فنی را در ایران بیش از پیش فعال کنیم. پرورش با بیان اینکه شرایط برای همکاری‌ها با رویکرد برد-برد در آینده فراهم شده است، گفت: طرفین درک متقابل از یکدیگر دارند و این همکاری‌ها در ماه آوریل با حضور لوفت‌هانزا در ایران افزایش می‌یابد.

مدیرعامل هما با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با گروه شرکت‌های هواپیمایی لوفت‌هانزا، تصریح کرد: بعد از برجام سرعت تعاملات دو شرکت هواپیمایی ایرانی و آلمانی افزایش یافت. ما معتقدیم که با توجه به پویایی بازار ایران و ظرفیت‌ها موجود در آن، برای تحقق بخشیدن به تفاهم‌نامه‌ها لازم است همکاری‌های دو جانبه با سرعت بیشتری پیگیری شود. در ادامه نیز اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل و تامین مالی، گفت: توسعه فرودگاه‌ها بر اساس قرارداد با شرکت فرانسوی ADP انجام می‌شود. پیش‌بینی آن است که پس از امضای اسناد تا حدود ۴ ماه دیگر شرکت ADP فعالیت خود را در ایران آغاز کند. همچنین شرکت ناکوی هلند هم نظارت بر طرح را به عهده گرفته است و وعده داده در زمان مقرر طرح را به سرانجام برساند.

بازسازی ۷ فرودگاه بین‌المللی

وزیر راه و شهرسازی طی سفر به استان آذربایجان شرقی نیز از روند توسعه طرح جامع فرودگاه بین‌المللی شهر تبریز بازدید به عمل آورد و وجود امکانات لجستیکی در فرودگاه را یک ضرورت خواند. وزیر راه و شهرسازی در نشستی که به ارائه گزارش درخصوص روند توسعه طرح جامع فرودگاه تبریز اختصاص داشت بر اتصال فرودگاه تبریز به شهر، با بهره‌گیری از خطوط ریلی مترو تاکید کرد و وجود امکانات لجستیکی در فرودگاه را یک ضرورت خواند. طرح جامع فرودگاه بین‌المللی تبریز با زیربنای ۱۴هزار مترمربع و با برآورد اولیه مالی ۴۰۰ میلیارد ریال قرار است در مدت ۲ سال با مشارکت شهرداری تبریز تکمیل شود. آخوندی همچنین اظهار کرد: هفت فرودگاه بین‌المللی در کشور در نظر گرفته شده که یک بار دیگر از نو بازسازی و طراحی شوند. در حال حاضر با دو کشور اروپایی ایتالیا و آلمان مذاکراتی انجام شده تا این فرودگاه را در کلاس جهانی پس از بازسازی به ما تحویل دهند.

امضای یادداشت تفاهم ایران و انگلیس

رضا جعفرزاده، ‌مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری از امضای یادداشت تفاهم حمل‌ونقل هوایی ایران و انگلیس خبر داد و گفت: پروازهای هواپیمایی بریتیش ایرویز به ایران از تیرماه سال آینده پس از ۶ سال توقف از سر گرفته می‌شود. در این یادداشت تفاهم آمده هر طرف اجازه دارد پروازهای خود را تا سقف ۲۱ پرواز در هفته در مسیرهای مشخص بین دو کشور انجام دهد.در این یادداشت تفاهم همچنین مقرر شد علاوه بر پروازهای مسافری پروازهای باری نیز بدون محدودیت ظرفیت پرواز برقرار شود.

پرواز مستقیم تهران – سئول پس از ۴۰ سال

خبرگزاری کره‌جنوبی یونهاپ به نقل از دولت این کشور خبر داد که در پی برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی، برای اولین بار در ۴۰ سال گذشته پرواز مستقیم بین ایران و کره‌جنوبی برقرار می‌شود. وزارت ترابری کره‌جنوبی اعلام کرد که مجوز پرواز به شرکت هواپیمایی کره‌جنوبی داده می‌شود تا بار و مسافر را چهار بار در هفته بین سئول و تهران جابه‌جا کند. وزارت ترابری کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایران منابع طبیعی و مصرف‌کنندگان فراوانی دارد.

این کشور یکی از بزرگترین شرکای اقتصادی کره‌جنوبی در دهه ۷۰ بود. بر این اساس گشایش خط هوایی مستقیم، مبادلات تجاری دو کشور را توسعه داده و همکاری‌های دوجانبه را تقویت می‌کند. سازمان هواپیمایی کره‌جنوبی این مجوز را در رقابت با هواپیمایی آسیانا دریافت کرد و پیش‌بینی می‌شود که پروازهای خود را از سال جاری میلادی آغاز کند. یونهاپ می‌نویسد کره‌جنوبی و ایران در سال ۱۹۹۸ (۱۳۷۷) توافق کردند که شرکت‌های هواپیمایی کره‌جنوبی هفته‌ای چهار بار مسافر و بار به ایران حمل کنند. منتها هیچ پرواز مسافری کره‌ای تاکنون در ایران فرود نیامده است در صورتی که ایران ایر تا سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) پروازهای تهران – سئول را با توقف در پکن انجام می‌داد. پس از تحریم‌های هسته‌ای ایران، این خط هوایی تعلیق شد. یونهاپ برآورد می‌کند سالانه ۴۰ هزار نفر در پروازهای مستقیم ایران ۸۰ میلیونی و کره‌جنوبی ۵۰ میلیون نفری جابه‌جا شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا