تعمير هواپيما پس از كليد خوردن نوسازی

در آخرين مورد تفاهمنامه همكاري‌هاي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي (هما) و گروه شركت‌هاي هواپيمايي لوفت هانزا در پنج زمينه فني، بازرگاني، سيستم‌ها و نرم‌افزارهاي هوانورد، عمليات ناوبري هوايي و تجديد ساختار با حضور وزير راه و شهرسازي به امضا رسيد. بر اساس اخباري كه رسانه‌هاي ايران در اين مورد منتشر كرده‌اند موضوع لجستيك در تفاهمنامه …

در آخرين مورد تفاهمنامه همكاري‌هاي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي (هما) و گروه شركت‌هاي هواپيمايي لوفت هانزا در پنج زمينه فني، بازرگاني، سيستم‌ها و نرم‌افزارهاي هوانورد، عمليات ناوبري هوايي و تجديد ساختار با حضور وزير راه و شهرسازي به امضا رسيد. بر اساس اخباري كه رسانه‌هاي ايران در اين مورد منتشر كرده‌اند موضوع لجستيك در تفاهمنامه مذكور بيشترين اهميت را براي ايران دارد.

ناوگان فرسوده در راه نو شدن

ناوگان هوايي ايران به دنبال تحريم‌هاي بين‌المللي در سال‌هاي اخير با مشكلات فراواني رو به رو شده بود. ايران در سال‌هاي اخير نه تنها نمي‌توانست هواپيماي نو خريداري كند كه حتي از خريد قطعات هواپيما براي تعمير ناوگان فرسوده خود نيز منع شده بود. عنوان مي‌شود يك هواپيما تنها بايد دو بار و آن هم با شرايط خاص و با استفاده از قطعات استاندارد اورهال شود. با وجود اين، شرايطي كه ايران در آن قرار داشت عملا پيروي از اين استاندارد را ميسر نمي‌كرد. در نتيجه ناوگان هوايي ايران در سال‌هاي اخير بيش از گذشته زمينگير و فرسوده شده بود. لغو تحريم‌ها اين اميدواري را به وجود آورد كه ايران بتواند ناوگان هوايي خود را نوسازي و بازسازي كند.

خريد هواپيما در ماه‌هاي اخير يكي از كارويژه‌هاي دولت يازدهم توصيف شده است، به گونه‌اي كه بالاترين مقام اجرايي كشور در سفر به پاريس مذاكره درباره خريد هواپيما را در دستور كار خود قرار داد. بعد از اين سفر بود كه جزئيات تازه‌اي درباره نوسازي ناوگان هوايي ايران منتشر شد. ايران به زودي بيش از ۱۰۰ ايرباس به ناوگان هوايي خود اضافه مي‌كند. هر چند خريد هواپيما در ايران مخالفاني داشت كه برخي آنها را دلوپسان ايرباس ناميدند، اما كار نوسازي ناوگان هوايي كشور ادامه دارد. علاوه بر اين، مسئولان ايراني اميدوارند بتوانند از فرصت پيش آمده براي تعمير هواپيما‌هاي خود استفاده كنند.

تعمير هواپيما در دستور كار

به تازگي ايران با شركت هواپيمايي لوفت هانزا تفاهمنامه‌اي در زمينه حمل و نقل هوايي امضا كرده است. وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران در ديدار با مدير گروه شركت‌هاي هواپيمايي لوفت هانزا گفت: لجستيك، تعمير و نگهداري هواپيماها و بازسازي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي از مهم‌ترين اولويت‌هاي حمل و نقل هوايي ايران براي همكاري با شركت آلماني «لوفت هانزا»ست. به گزارش ايرنا، عباس آخوندي بر اهميت موضوع لجستيك براي ايران تاكيد كرد و موضوع تعمير و نگهداري و بهره برداري (ام. آر. اُ-MRO) از هواپيما را ديگر اولويت وزارت راه و شهرسازي در زمينه حمل و نقل هوايي عنوان كرد و گفت: ايجاد و تاسيس امكانات تعمير و نگهداري در فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) هم براي ما و هم براي مشتريان بسيار مهم و امكانپذير است.

او به اهميت نقش مشاوره اشاره كرد و گفت: در پي آنيم كه روابط خود را در سطح جهاني بهبود ببخشيم و شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي (هما) را به يك شركت هواپيمايي در سطح جهاني تبديل كنيم و بر اين اساس، طراحي يك راهبرد براي توسعه اين شركت هواپيمايي داراي اهميت است. آخوندي اضافه كرد: در فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) در حال توسعه يك شهر فرودگاهي با مناطق آزاد و ويژه اقتصادي هستيم. وزير راه و شهرسازي ادامه داد: قصد داريم شهر فرودگاهي امام خميني (ره) را به هاب لجستيكي منطقه تبديل كنيم. او گفت: درباره زنجيره ارزش، هتل و گردشگري و نمايشگاه‌ها كه بايد در اين منطقه فراهم شود، نگاه ويژه‌اي وجود دارد؛ بنابراين بايد رويكرد جامع و گسترده‌اي به مباحث لجستيكي و نقشي داشت كه ايران مي‌تواند به عنوان پيشگام در منطقه ايفا كند.

افزايش همكاري با لوفت هانزا

مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي، در اين نشست گفت: لوفت هانزا و ساير شركت‌هاي آلماني از نخستين شركت‌هايي بودند كه پس از برجام به ايران وارد شدند و توافق‌هاي خوبي در حوزه آموزش بين دو كشور وجود داشته است. فرهاد پرورش افزود: از مهم‌ترين موضوع‌هاي ما تعمير موتور هواپيماها بود كه شركت‌هاي مختلف بين‌المللي با دريافت مجوزهاي لازم پس از برجام همكاري‌هاي خود را با ايران از سر گرفتند.

او ابراز اميدواري كرد يادداشت تفاهم با لوفت هانزا شامل موارد فني و تجاري، سيستم ها، بهره برداري و مشاوره، يك توافق خوب بين دو طرف باشد. پرورش تاكيد كرد اين همكاري‌ها كه براي مدتي متوقف شده بود، در ماه آوريل (فروردين- ارديبهشت) با حضور لوفت هانزا در ايران افزايش مي‌يابد. او اضافه كرد: معتقديم با توجه به پويايي بازار ايران و ظرفيت‌هاي آن، براي تحقق بخشيدن به تفاهمنامه‌ها بايد همكاري‌هاي دوجانبه با سرعت بيشتري پيگيري شود.

اصغر فخريه كاشان قائم مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل و تامين مالي نيز گفت: توسعه فرودگاه‌ها بر اساس قرارداد با شركت فرانسوي اي. دي. پي (ADP) انجام مي‌شود. او ادامه داد: پيش بيني مي‌شود پس از امضاي اسناد تا چهار ماه ديگر اين شركت فرانسوي فعاليت خود را در ايران آغاز كند. قائم مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل و تامين مالي گفت: شركت هلندي «ناكو» نيز نظارت بر طرح را به عهده گرفته و وعده داده است طرح را در زمان مقرر به سرانجام برساند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا