۶ رویداد مهم گردشگری در سال ۹۴

از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، بحث توسعه فرهنگی و گردشگری به‌عنوان مهم‌ترین سیاست دولت در دستور کار قرار گرفت و در دو سال گذشته نیز کشور شاهد افزایش ورود گردشگران خارجی بوده است اما در این میان برخی زیرساخت‌ها دچار مشکل بوده‌اند که با تغییر نگاه کلی به این صنعت و در شرایط …

از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، بحث توسعه فرهنگی و گردشگری به‌عنوان مهم‌ترین سیاست دولت در دستور کار قرار گرفت و در دو سال گذشته نیز کشور شاهد افزایش ورود گردشگران خارجی بوده است اما در این میان برخی زیرساخت‌ها دچار مشکل بوده‌اند که با تغییر نگاه کلی به این صنعت و در شرایط پسابرجام، انتظار می‌رود گردشگری بتواند به جای نفت، صنعت درآمدزای کشور باشد.

شرایط پس از توافق هسته‌ای نیز منجر شد تا ورود گردشگران به کشور افزایش یابد. بنابراین با توجه به ظرفیت‌های ایران در آینده با ورود گردشگران بیشتری مواجه می‌شویم، پس باید خود را در برابر مدیریت شرایط به‌وجود آمده آماده کنیم.

افزایش زمان ویزای فرودگاهی، تصویب و ابلاغ آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آنها، ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران که در پی توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ روی داد، تایید و اعلام میزبانی ایران برای کنوانسیون ۲۰۱۷ از سوی فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری، ساخت بزرگ‌ترین هتل ۵ ستاره کشور در تهران، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و برداشتن تحریم فروش هواپیما به ایران از جمله مهم‌ترین رویدادهای سال ۹۴ بوده‌اند که در راستای تحقق اهداف فوق صورت گرفته‌اند..

افزایش ویزای فرودگاهی به ۳۰ روز‌: صدور ویزای فرودگاهی برای اتباع ۱۹۰ کشور و در هفت فرودگاه ایران از اتفاقات مهمی بود که در زمینه گردشگری، در راستای پذیرش گردشگران خارجی و تسهیل رفت و آمد آنها صورت گرفت. در حال حاضر ویزای ۳۰روزه برای مسافران در فرودگاه‌های مرزی و فرودگاه‌های بین‌المللی در تهران، شیراز، مشهد و… صادر می‌شود و این مدت تا ۴۵ روز هم قابل تمدید است. پیش از این، مدت زمان اعتبار ویزای فرودگاهی ۱۵ روز بود و قابل تمدید هم نبود.

تایید و اعلام میزبانی ایران برای کنوانسیون ۲۰۱۷: دیماه سال ۹۴ بود که روبی روی، نایب رئیس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری اعلام کرد که ایران به‌طور رسمی، میزبان کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری ۲۰۱۷ است. ایران پس از کانادا دومین کشوری است که توانست در نخستین حضور و عضویت خود در فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری، میزبانی کنوانسیون را به دست آورده و گوی سبقت را از رقبای خود یعنی دانمارک و سنگاپور برباید. کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین گردهمایی راهنمایان جهان است که هر ۲ سال یک بار زیر نظر مستقیم فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری (WFTGA) در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود. در این کنوانسیون، راهنمایان گردشگری از کشورهای مختلف دنیا در کشور میزبان حاضر می‌شوند که تاثیر بسزایی در معرفی آن کشور به دنیا دارند.

ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران: در پی توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ و برداشته شدن تحریم‌ها در پسابرجام، گروه‌های سرمایه‌گذار خارجی در ماه‌های اخیر با ایران مذاکره‌هایی داشته‌اند و بسیاری از آنها برای سنجیدن شرایط در قالب هیات‌هایی به ایران آمدند. حتی اروپایی‌ها نیز آماده سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری و هتلسازی ایران بوده‌اند که از جمله این کشورها می‌توان به اسپانیا، ایتالیا، کره‌جنوبی، مالزی، فرانسه و… اشاره کرد.

ساخت بزرگ‌ترین هتل ۵ ستاره کشور در تهران: ایران در حال حاضر ١١٠٠هتل به اضافه ٦٠٠ هتل آپارتمان دارد که از این میان تنها ١٣٠ هتل، چهار و پنج ستاره هستند. اما بزرگ‌ترین هتل ۵ ستاره ایران در تهران بالاخره راه‌اندازی شد. به گفته مسوولان گردشگری کشور، سالانه ۲۵ تا ۳۰ باب هتل در کشور باید ساخته شود و تا ۱۰سال آینده این آمار باید به ۴۰۰ هتل برسد تا به آنچه که هدف چشم‌انداز ۱۴۰۴ در این حوزه است برسیم. ساخت هتل‌های با ستاره بالا و استاندارد در راستای تامین زیرساخت‌های گردشگری امری مهم است.

رفع تحریم فروش هواپیما به ایران و آزادسازی نرخ بلیت هواپیما: در شرایطی که ورود ۲۰ میلیون نفر گردشگر به کشور در سند افق چشم‌انداز ۲۰ ساله در نظر گرفته شده است، لازم است زیرساخت‌های مهم حمل‌ونقل توسعه یابد که ورود ایرباس‌ها به ایران و رفع تحریم از سوی شرکت بوئینگ، در این زمینه اتفاق مهمی است. در سفر دکتر روحانی به فرانسه تفاهم‌نامه‌ای درخصوص خرید هواپیما با شرکت ایرباس امضا شد که مسوولان ابراز امیدواری کرده‌اند تا هشت سال آینده ناوگان هوایی کشور به طرز قابل‌توجهی نوسازی و گسترش یابد. موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نیز چند سالی است که طبق قانون برنامه پنجم توسعه مطرح شده اما در سال جاری این برنامه اجرایی شد و البته این طرح موافقان و مخالفان خود را داشت. در این راستا، برخی متنوع‌سازی و آزادسازی قیمت‌ها را برابر با افزایش قیمت می‌دانند در حالی که‌ آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در واقع با ایجاد بازار رقابتی در مرحله نخست در بالا رفتن سطح استانداردها و کیفیت ارائه خدمات تاثیر خواهد داشت و با شناور شدن قیمت‌ها نیز این امکان به مشتری داده می‌شود که بنا به هزینه و هدف خود از سفر، پرواز مناسبی را انتخاب کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا