تب وای‌فای عمومی در جهان

موبنا – در جوامع پیشرفته و توسعه یافته ارائه خدمات اینترنت بی‌سیم پرسرعت در اماکن عمومی آنقدر مهم و جدی است که از سال‌ها پیش اجرایی شده و حالا در بسیاری از شهرهای بزرگ مانند نیویورک در دسترس شهروندان قرار دارد. با این اوصاف است که بر اساس آمار معتبر جهانی، کشورهای دو منطقه آمریکای …

موبنا – در جوامع پیشرفته و توسعه یافته ارائه خدمات اینترنت بی‌سیم پرسرعت در اماکن عمومی آنقدر مهم و جدی است که از سال‌ها پیش اجرایی شده و حالا در بسیاری از شهرهای بزرگ مانند نیویورک در دسترس شهروندان قرار دارد. با این اوصاف است که بر اساس آمار معتبر جهانی، کشورهای دو منطقه آمریکای شمالی و اروپا به طرز چشمگیری شبکه‌های وای‌فای بیشتری نسبت به دیگر نقاط دنیا در اختیار دارند. وب‌سایت WiGLE که اطلاعات مختلف در زمینه شبکه‌های وای‌فای را از طریق کاربران معمولی ثبت و پردازش می‌کند، بررسی‌ها و تحقیقاتی در این زمینه انجام داده است که در آن از اطلاعات به ثبت رسیده از سوی بیش از ۱۵۰ هزار کاربر این وب‌سایت که شبکه‌های وای‌فای خودشان را از نقاط مختلف جهان در این وب‌سایت ثبت می‌کنند، استفاده کرده است. این وب‌سایت در نهایت توانسته است از طریق سیستم نقشه‌یابی بی‌سیم خودش بیش از ۲۳۶میلیون ارتباط یا اتصال اینترنتی را شناسایی و ثبت کند. در نهایت این آمار نشان می‌دهد که ایالات متحده آمریکا با بیش از ۵۰ میلیون شبکه وای‌فای اجرایی شده، بیشترین میزان شبکه‌های وای‌فای عمومی را در جهان در اختیار دارد. آمریکا همچنین با این آمار فاصله زیادی هم با کشور دوم یعنی آلمان با تقریبا ۹میلیون شبکه وای‌فای عمومی ثبت شده، دارد. در ایالات متحده آمریکا، کالیفرنیا با بیشتر از ۶میلیون شبکه وای‌فای به ثبت رسیده از سوی کاربرانش، تقریبا بیشترین تعداد این شبکه‌ها را در اختیار دارد و بلافاصله بعد از آن هم تگزاس جایگاه دوم را در این زمینه به خودش اختصاص داده است.

آمریکا بیشترین تعداد شبکه‌های وای‌فای عمومی را دارد، اما اروپا از نظر کیفیت و سرعت جلوتر است

 

در کرانه شرقی و به خصوص نیویورک اما بیشترین تراکم شبکه‌های وای‌فای وجود دارد که تعداد شبکه‌های شناسایی شده آن به بیش از ۲ میلیون شبکه می‌رسد. جالب است بدانید که تعداد شبکه‌های وای‌فای عمومی نیویورک بیش از تعداد کل شبکه‌های وای‌فای عمومی شناسایی شده در استرالیا است. نقشه‌های ثبت شده در وب‌سایت WiGLE نشان می‌دهد که مناطق شهری ایالات متحده آمریکا تفاوت قابل توجهی با اغلب مناطق روستایی آن از نظر تعداد شبکه‌های وای‌فای عمومی ثبت شده دارند.با این همه اما فراموش نکنید که این نقشه‌ها بر اساس اطلاعات ثبت شده از سوی کاربران در سراسر دنیا است و تصویر کامل و دقیقی از شبکه‌های وای‌فای جهانی به حساب نمی‌آید. در همین راستا جالب است بدانید که بسیاری از کشورهایی که در نقشه‌های این وب‌سایت به ثبت رسیده‌اند، کمتر از ۱۰ شبکه وای‌فای عمومی شناسایی شده دارند. این در حالی است که ارتباط بی‌سیم اینترنتی این روزها به وجهی مهم از زندگی روزمره اغلب مردم دنیا تبدیل شده است، چون امکانات و قابلیت‌هایی که اینترنت حالا در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد فاصله زیادی با اینترنت روزهای دایل‌آپ دارد. اینترنت وای‌فای حالا همه امکانات را در حالت حرکت و جابه‌جایی ارائه می‌کند؛ از مانورهای جالب و جذاب پهپادهای تحت وب گرفته تا کنترل ایمیل در سفرهای روزانه. با این حال کیفیت ارتباطات اینترنتی متفاوت است. بر اساس تحقیقاتی که Rotten Wi-Fi روی ۱۸۴ کشور جهان انجام داده است، بعضی از کشورها بهترین شبکه‌های وای‌فای عمومی را در اختیار دارند. این بررسی‌ها بر اساس تجربه‌های کاربران در هر کشور و تست‌های مختلف سرعت و کیفیت هات‌اسپات‌های عمومی انجام شده است.شاید کمی عجیب و دور از ذهن به نظر برسد، اما کشور نه چندان بزرگ اروپایی لیتوانی با سرعت دانلود ۱/ ۱۶ مگابیت بر ثانیه در این رتبه‌بندی جایگاه اولین و بهترین کشور از نظر شبکه‌های وای‌فای عمومی را به خود اختصاص داده است. در نهایت اروپا و کشورهایش حاکمیت این رتبه‌بندی را در اختیار دارند، در حالی که ایالات متحده آمریکا حتی در این فهرست ۲۰ تایی نتوانسته است هیچ جایگاهی را به‌دست بیاورد. این در حالی است که آمریکا از نظر تعداد، بیشترین شبکه‌های وای‌فای عمومی را به خود اختصاص داده است. با این حال گویا از نظر سرعت و کیفیت هنوز به پای کشورهای اروپایی و حتی کوچک‌ترین‌های این قاره هم نرسیده است.

3208306c48755a5ff306e3519c39cded fdfd5a14a47110b5dc3475a29d9d6df2

در حالی که بعضی از مناطق جهان دارای شبکه‌های وای‌فای زیادی هستند، آفریقا هنوز در این زمینه عقب مانده است. تنها در حدود یک خانواده از هر ۱۰ خانواده آفریقایی در سال ۲۰۱۵ به اینترنت دسترسی داشته‌اند، این در حالی است که این میزان در کشورهای اروپایی به ۸۰ درصد می‌رسد. از طرف دیگر، با وجود آنکه سازمان ملل گزارش داده بود که تقریبا نیمی از جمعیت جهان در سال ۲۰۱۵ به اینترنت دسترسی خواهند داشت، این رقم به کمتر از ۱۰درصد برای کشورهای نه‌چندان توسعه یافته هم رسیده است.کشورهای آفریقایی اما شرایط چندان خوبی در این گزارش‌ها ندارند. بر اساس بررسی‌های مختلف مردم در کشورهای قاره سیاه نسبت به بیشتر کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته، باید هزینه بیشتری برای اینترنت پرسرعت بپردازند. به این ترتیب مردم قاره آفریقا ۸/ ۱۷درصد از درآمد ناخالص ملی را برای دسترسی به اینترنت هزینه می‌کنند و می‌پردازند. این میزان نسبت به هزینه صرف شده از سوی مردم کشورهای منطقه آسیا پاسیفیک که در جایگاه دوم از نظر گران بودن اینترنت پرسرعت قرار دارند، فاصله زیادی دارد. آمارهای منتشر شده در این زمینه نشان می‌دهد که مردم کشورهای منطقه آسیای پاسیفیک برای دسترسی به اینترنت پرسرعت تنها ۱۶ درصد از سرمایه به‌دست آمده از درآمد ناخالص ملی را صرف می‌کنند و با این حال در جایگاه دوم از نظر گران بودن اینترنت پرسرعت قرار دارند. جالب است بدانید که آمارهای منتشر شده در این زمینه نشان می‌دهند که مردم کشورهای اروپایی برای دسترسی به اینترنت پرسرعت تنها ۳/ ۱درصد از درآمد ناخالص ملی خود را صرف و هزینه می‌کنند.

 منبع: دنیای اقتصاد | نویسنده: ندا لهردی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا