پر تاب نارنجک در ورزشگاه برنامه ریزی شده بود

موبنا – در روزی که هر دو تیم فوتبال قشنگی را به نمایش گذاشتند، کسی که این کار را کرد ایرانی نبود و نباید پرتاب نارنجک دستی سمت نیمکت ما را به حساب طرفداران پرسپولیس گذاشت. دیدار مقابل پدیده، استقلال صنعتی و سپاهان و حتی همین دیدار مقابل پرسپولیس چقدر از داوری ضربه خوردیم. آقایان …

موبنا
در روزی که هر دو تیم فوتبال قشنگی را به نمایش گذاشتند، کسی که این کار را کرد ایرانی نبود و نباید پرتاب نارنجک دستی سمت نیمکت ما را به حساب طرفداران پرسپولیس گذاشت.
دیدار مقابل پدیده، استقلال صنعتی و سپاهان و حتی همین دیدار مقابل پرسپولیس چقدر از داوری ضربه خوردیم. آقایان فراموش نکنند که تراکتور یک تیم ریشه‌دار است و نباید این‌گونه علیه تراکتور کار کنند.
من هر جا بودم، تیمم خوب بازی کرده. مگر یادتان رفته که با همین سپاهان چه رکوردهایی به جا گذاشتیم. متاسفانه برخی‌ها نمی‌خواهند واقعیت‌ها را ببینند.

تراکتورسازی در دیدار مقابل پرسپولیس نشان داد این تنها پرسپولیس نیست که در لیگ می‌تواند جذاب بازی کند. شاگردان قلعه‌نویی همان‌طور که قبلا هم برانکو به آنها لقب تیم‌ملی کوچک را داده بود، توانستند در سطح ملی بازی کنند. تراکتورسازی در روزی که پرسپولیس حمایت چندده هزار نفری هوادارانش را داشت، این تیم را به شدت آزار داد. امیر قلعه‌نویی در این مدت کوتاه توانسته از تراکتور یک مدعی بسازد و شاید اگر از ابتدای فصل در تراکتور حضور داشت، الان تبریزی‌ها برای قهرمانی سر و دست می‌شکستند. در کنار بازی زیبای پرسپولیس و تراکتورسازی اتفاقات بدی هم رخ داد که قلعه‌نویی در گفت‌وگو با «قانون» درباره همه این مسائل صحبت کرد.
عملکرد تراکتورسازی جدا از آمار و ارقامی که نشان می‌دهد ۵۲ درصد امتیازات ممکن را در لیگ، در قیاس با ۴۶ درصد امتیازات تراکتور در نیم‌فصل اول را شما به دست آوردید، چطور می‌بینید؟
قبل از هر چیز باید بابت بازی پرسپولیس و تراکتورسازی به فوتبال ایران تبریک بگویم. یک بازی فوق‌العاده زیبا انجام شد و کسانی که فوتبال را دوست دارند، از دیدن این بازی لذت بردند. اعتقاد من این است که برگزاری چنین بازی‌هایی با این کیفیت به فوتبال ملی هم کمک می‌کند. هرچند که دو، سه صحنه تاسفبار هم به وجود آمد.
اتفاقا سر یکی از همین صحنه‌ها، محسن بنگر گفته که از قلعه‌نویی بعید است که چنین شاگردانی تربیت کرده باشد!
من بنگر را دوست دارم و دو سال خوب را با هم داشتیم. محسن از بچه‌های معرفتی فوتبال ایران است. شاید خودش دوست نداشته باشد بگوید اما یادم نمی‌رود که در اکثر مراسم خیریه‌ای که در سپاهان داشتیم، بیشتر از همه پول می‌داد و خدایی ناکرده اگر بی‌احترامی به او شده، ما را ببخشد. من به خود سینا عشوری هم گفتم که بنگر بزرگ فوتبال است و باید به او احترام می‌گذاشتی. محسن هم می‌داند که چقدر او را دوست دارم.
متوجه درگیری این دو بازیکن با هم شدید که بر سر چه بود؟
من بعد بازی از سینا پرسیدم و او گفت تنها همدیگر را هل دادیم و هیچ توهینی به محسن نکرده است. بعد بازی، حتی آن صحنه را دیدم خیلی ترسیدم و خدا را شکر که ایرانپوریان روی تکل بنگر مصدوم نشد. این را گفتم تا خدایی ناکرده کسی به محسن بنگر بی‌احترامی نکند.
بدتر از درگیری این دو بازیکن، انداختن نارنجک دست‌ساز به سمت نیمکت شما بود…
این‌گونه رفتارها به حیثیت و هویت ملی ما ضربه می‌زند. من حرکت آن تماشاگرنما را محکوم می‌کنم. نباید با چنین اتفاقاتی شأن فوتبال‌مان را پایین بیاوریم آن هم در شرایط حساس منطقه‌ای. به نظر من اتفاقات روز یکشنبه برنامه‌ریزی شده بود و از طرفداران فوتبال ما بعید بود که چنین کاری بکنند. به قول آقای برانکو که من هم تاییدش می‌کنم، آخرین بار در دیدار مقابل کره‌شمالی بود که چنین اتفاقی افتاد.
یعنی می‌خواهید بگویید به عمد مقابل نماینده امنیتی AFC این کار را انجام دادند؟
می‌خواهم بگویم آقای تاج خدمات زیادی را برای فوتبال ما انجام داده است. اما اگر این مسئله را پیگیری نکند، عملکردش زیر سوال می‌رود. چرا واقعا باید چنین اتفاقی در حضور نماینده امنیتی AFC رخ دهد؟ به نظر من این اتفاق برنامه‌ریزی شده بود و با این کار خواستند به حیثیت ملی ما ضربه بزنند و تاج نباید از این مسئله به راحتی بگذرد.
با این اتفاق، احتمال محرومیت برای تماشاگران پرسپولیس وجود دارد.
در روزی که هر دو تیم فوتبال قشنگی را به نمایش گذاشتند، کسی که این کار را کرد ایرانی نبود و نباید پرتاب نارنجک دستی به سمت نیمکت ما را به حساب طرفداران پرسپولیس گذاشت. اگر فحاشی می‌کردند، باز می‌شد به شکلی آن را نادیده گرفت اما این حرکت مقابل نماینده امنیتی AFC قطعا یک کار برنامه‌ریزی شده بود و ربطی به طرفداران پرسپولیس نداشت. در این چند سال چنین اتفاقی در فوتبال ما نیفتاده بود و این مسئله، مسئله‌ای‌ کوچک نیست که به راحتی از آن بگذرند.
با اتفاقاتی که در حضور نماینده امنیتی AFC رخ داد، به نظر می‌رسد بازتاب آن برای تراکتورسازی هم دردسرساز شود؟
صددرصد همین‌طور است. پرتاب آن نارنجک دستی به ضرر ما هم می‌شود.
جدا از حواشی، به لحاظ فنی بازی را چطور دیدید؟
بازی، بازی خوبی بود اما حیف که پرت امتیازی داشت. ما طبق برنامه عمل کردیم و پرسپولیس به جز یک گلی که زدکار دیگری نکردند اما حرف من با آقای اصفهانیان و عنایت است که هر هفته ما به‌خاطر داوری نامه می‌زنیم اما هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. بازی با پدیده پنالتی ما را نمی‌گیرند و به داور آن بازی جایزه قضاوت در دیدار پخش زنده می‌دهند. به نظر می‌رسد اعتراض‌ها و نامه‌نگاری‌های ما جواب نمی‌دهد و باید یک مسیر دیگری را برای احقاق حق‌مان در پیش بگیریم. از آقای عنایت و اصفهانیان می‌خواهم تا این چند هفته را تجزیه و تحلیل کنند تا ببینند تراکتور چقدر از بابت داوری ضربه خورده است. پارسال آن مسائل به وجود آمد و حالا هم از داوری ضربه می‌خوریم. آقایان فراموش نکنند که تراکتور یک تیم ریشه‌دار است و نباید این‌گونه علیه تراکتور کار کنند. شما نگاه کنید دیدار مقابل پدیده، استقلال صنعتی و سپاهان و حتی همین دیدار مقابل پرسپولیس چقدر از داوری ضربه خوردیم. در بازی‌های آخر فصل باید داوران به خوبی توجیه شده باشند تا حق تیمی خورده نشود.
فکر می‌کنید به عمد علیه تراکتور سوت زده می‌شود؟
من همیشه گفته‌ام که داوران ما پاک هستند و عمدی در کارشان نیست اما با شناختی که از عنایت و اصفهانیان دارم، نباید به خاطر اشتباهات داوری ما لطمه بخوریم. هرچند که در این چند هفته که من به تبریز آمده‌ام، از داوری‌ها لطمه خورده ایم.
هفته آینده هم با فولاد خوزستان دیدار دارید و مقابل دیگر دوست کروات‌تان اسکوچیچ قرار می‌گیرید.
من و اسکوچیچ چند باری با هم غذا خورده‌ایم و شناخت خوبی از روحیات یکدیگر داریم. فولاد باشگاه بزرگی است؛ یک باشگاه ریشه‌دار و مردمی و قطعا بازی سختی مقابل آنها خواهیم داشت، به خصوص اینکه چند بازیکن‌مان هم نیستند.
با اینکه از داوری‌ها گله‌مند هستید اما تراکتور روند صعودی خوبی را در پیش گرفته است.
جا دارد به برنامه شب‌های فوتبالی اشاره کنم که به خوبی بازی‌ها را کارشناسی می‌کند. این برنامه یک برنامه عدالت‌محور است و توانسته در این مدت کم محبوبیت پیدا کند. کارشناسان داوری اعلام کردند که داور نباید به بازیکنان ما مقابل پرسپولیس کارت می‌داد اما جدا از این مسئله، خوشحالم که خوب بازی می‌کنیم و تفکرات‌مان در حال پیاده شدن است.
برانکو قبل از بازی مقابل شما، به تراکتور لقب تیم‌ملی کوچک داد و عنوان داشته که فکر نمی‌کرده این‌قدر زود تراکتور را بازسازی کنید.
جا دارد به خاطرات گذشته رجوع کنم و از آن سه روز خوبی که با برانکو و دکتر ساعدی‌فر در برلین داشتم، یادی کرده باشم. برانکو در آن سه روز تمام تجربیات چندساله‌اش در تیم‌ملی را در اختیار من گذاشت. به نظر من برانکو یک مسلمان واقعی است!
ما دوستان خوبی با هم هستیم و باید بگویم برانکو جزو کسانی است که از نظر اخلاقی تاثیرات زیادی را روی فوتبال ما گذاشته و من دوستش دارم و برای او آرزوی موفقیت می‌کنم. خوشحالم به عنوان دو دوست، عصر یکشنبه باعث شدیم تا مردم از فوتبال لذت ببرند.
واقعا لقب تیم‌ملی کوچک را در مورد تراکتور قبول دارید؟
تیم ما تقریبا همان نفراتی هستند که از ابتدای فصل بوده‌اند و خوب بازی می‌کنیم. زمانی که من آمدم، گفتند سربازها برای تراکتور بازی نمی‌کنند اما دیدید که چگونه با جان و دل برای تیم‌شان بازی می‌کنند. تیم ما آرامش گرفته و باید بگویم تونی هم برای تراکتور زحمت کشید اما همان نفراتی که پشت‌سرشان خیلی‌ها حرف می‌زدند، اکنون با تمام وجود برای تراکتور بازی می‌کنند.
فکر می‌کردید تراکتور ظرف دو ماه این‌گونه با طراوت بازی کند؟
من فکر می‌کردم اما آقایانی که نمی‌خواستند واقعیت‌ها را ببینند، شاید این‌گونه فکر نمی‌کردند. من هر جا بودم، تیمم خوب بازی کرده. مگر یادتان رفته که با همین سپاهان چه رکوردهایی به جا گذاشتیم. متاسفانه برخی‌ها نمی‌خواهند واقعیت‌ها را ببینند.
راستی دادکان هم به استادیوم آمده بود. به نظر شما این نشان‌دهنده حضور اودر انتخابات است؟
من دکتر را ندیدم اما شنیدم که به ورزشگاه آمده است. خوشحال می‌شدم که نزد ایشان می‌رفتم و عرض ادب می‌کردم. من دادکان را دوست دارم چون برای فوتبال ایران زحمت کشیده است. شاید هم این بازی زیبا برای پاقدم او بوده (خنده).

منبع:قانون|نویسنده: احد علوی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا