کودکان به چند میان‌وعده در روز نیاز دارند؟

موبنا – شروع تغذیه تکمیلی برای کودکان پایان شش ماه یا ۱۸۰ روزگی است و از این زمان باید علاوه بر شیر، مواد غذایی مورد نیاز خود را از طریق غذاهای دیگر دریافت دارند. شروع تغذیه تکمیلی با یکبار در روز غذای جامد شروع شده و به تدریج تا پایان یکسال به سه وعده غذایی …

موبنا
شروع تغذیه تکمیلی برای کودکان پایان شش ماه یا ۱۸۰ روزگی است و از این زمان باید علاوه بر شیر، مواد غذایی مورد نیاز خود را از طریق غذاهای دیگر دریافت دارند. شروع تغذیه تکمیلی با یکبار در روز غذای جامد شروع شده و به تدریج تا پایان یکسال به سه وعده غذایی در روز افزایش می‌یابد.
از حدود یک سالگی به بعد بسته به میزان وزن‌گیری کودک و بررسی وضعیت نیازهای تغذیه‌ای وی می‌توان میان وعده‌های مغذی را در برنامه روزانه وی قرار داد. این میان وعده‌ها می‌تواند ترکیبی از شیر و میوه‌های طبیعی، انواع نان همراه پنیر و مغزها، کورن فلکس‌های ساده همراه میوه‌ها و شیر، خرما و مغزها و … موارد متنوع دیگری باشد.
بستنی، چوب شور، انواع کیک و کلوچه و پاستیل و حتی ژله میان وعده‌های مناسبی برای کودکان محسوب نمی‌شوند. بستنی بسیار شیرین بوده و ذائقه کودک را به سمت شیرینی می‌برد و علاوه بر آن احساس سیری زودرس در کودکان ایجاد می‌کند که نتیجه آن محدودیت در دریافت غذاهای اصلی است.
اما آیا همه کودکان به میان وعده نیاز دارند؟
از حدود دو سالگی به بعد استفاده از میان وعده‌ها به جهت حذف شیر برای همه کودکان ضروری است و به خصوص در مورد کودکانی که وزن گیری مناسبی ندارند سه وعده اصلی صبحانه، ناهار و شام و دو میان وعده مغذی در نظر بگیرید.
نکته مهم در تامین غذای روزانه کودکان استفاده از همه گروه‌های غذایی به صورت روزانه است و این مساله در تامین همه جانبه مواد مغذی جهت رشد کودک اهمیت دارد.
گروه‌های غذایی اصلی که باید به صورت روزانه برای کودکان استفاده کنید، عبارتند از:
۱. غلات: شامل نان، برنج، ماکارونی، سیب زمینی که این گروه اصلی ترین تامین کننده انرژی برای بدن هستند و ۵۰ تا ۶۰ درصد نیاز روزانه را شامل می شوند. توصیه می شود در سه وعده اصلی حتما از این گروه استفاده نمایید.

۲. گروه گوشت‌ها: شامل انواع گوشت قرمز، ماکیان، ماهی، حبوبات و تخم مرغ که به لحاظ تامین پروتئین مورد نیاز جهت رشد بدن و همچنین تامین آهن و روی از اهمیت زیادی برخوردارند و توصیه به مصرف آنها در سه وعده اصلی روزانه است.

۳. گروه لبنیات: شامل شیر، ماست، پنیر و دوغ است. این گروه هم تامین کننده اصلی منابع کلسیم در بدن هستند که جهت رشد استخوان‌ها و دندان های کودکان در این دوران بسیار ضروری هستند و مصرف روزانه این گروه توصیه می‌شود. توصیه به مصرف لبنیات کم چرب است.

۴. گروه سبزیجات: که بسیار مهم هستند و تامین بسیاری از ریز مغذی‌های ضروری به عهده این گروه است. تامین فیبر، اسید فولیک، ویتامین آ و دیگر مواد مغذی ضروری از طریق این گروه امکانپذیر است.

۵. گروه میوه‌ها: که از گروه‌های اصلی و مهم هستند. دریافت روزانه آنها جهت تامین ویتامین ث مورد نیاز بدن و دیگر مواد مغذی توصیه می‌شود. میوه ها و سبزی ها در شادابی کودکان، دریافت ریز مغذی‌های ضروری و همچنین استفاده از منابع آهن حائز اهمیت هستند.

۶. گروه روغن‌ها: که در میان آنها روغن زیتون، کنجد و همچنین انواع آجیل‌ها به خصوص بادام و گردو از اهمیت بیشتری برخوردارند. توصیه می‌شود کودکانی که دچار اضافه‌وزن هستند میزان کمتری از انواع روغن‌ها در رژیم غذایی آنها باشد.

مصرف انواع دسرها و اسنک‌ها و نوشیدنی‌های شیرین حاوی شکر و همچنین مصرف مواد غذایی آماده مثل چیپس و پفک را که حاوی مقادیر بالایی نمک هستند، برای کودک خود بسیار محدود کنید.یکی از نکات مهم در تامین مواد مغذی کودکان تامین ویتامین دی لازم برای رشد آنها است. استفاده روزانه از نور خورشید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه سه بار در هفته و همچنین استفاده از لبنیات غنی شده با ویتامین دی و استفاده از انواع ماهی در رژیم غذایی می‌تواند نیاز به این ویتامین را تامین کند.

* کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

منبع:نی‌نی سایت |نویسنده: نرگس جوزانی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا