مواد غذايي براي سلامت لوزالمعده

موبنا – خيلي از مردم از مشكلات پانكراس مانند پانكراتيت يا التهاب پانكراس يا سرطان لوزالمعده اطلاعات زيادي ندارند. به همين دليل درباره نقش مهم و اساسي اين عضو كوچك در گوارش غذا و به‌ويژه در تجزيه و تبديل مواد غذايي به مواد مغذي سلول‌هاي بدن و تأمين انرژي آنها اطلاعات كافي وجود ندارد. لوزالمعده …

موبنا
خيلي از مردم از مشكلات پانكراس مانند پانكراتيت يا التهاب پانكراس يا سرطان لوزالمعده اطلاعات زيادي ندارند. به همين دليل درباره نقش مهم و اساسي اين عضو كوچك در گوارش غذا و به‌ويژه در تجزيه و تبديل مواد غذايي به مواد مغذي سلول‌هاي بدن و تأمين انرژي آنها اطلاعات كافي وجود ندارد. لوزالمعده غده پهن و لوله‌اي شكل اسفنجي بوده و طول آن ۱۵ سانتي‌متر است. اين عضو در قسمت فوقاني شكم و پشت معده واقع شده است و با ترشح آنزيم‌ها به هضم پروتئين، چربي و كربوهيدرات‌ها كمك مهمي مي‌كند. در ادامه مواد غذايي مفيد را معرفي كنيم كه باعث تغذيه و حفظ عملكرد پانكراس شده و از اين عضو مهم مراقبت مي‌كنند.

سير يك تير و چند نشان

سير يك ماده غذايي فوق‌العاده است كه فوايد زيادي به بدن مي‌رساند. اين سبزي هم خانواده پياز، پيازچه، موسير و تره فرنگي بوده و حاوي مواد مغذي مفيدي مانند گوگرد، آرژينين، اليگوساكاريد، فلاوونوئيدها و سلنيوم است. تمام اين تركيبات مغذي نقش مثبتي روي بافت‌هاي لوزالمعده دارد و به حفظ سلامت آن كمك زيادي مي‌كند. نتايج پژوهشي كه محققان آمريكايي در ايالت سانفرانسيسكو انجام داده و در National Cancer Institute به چاپ رساندند نشان مي‌دهد افرادي كه به‌طور مرتب سير مصرف مي‌كنند به ميزان ۵۴ درصد كمتر به سرطان پانكراس مبتلا مي‌شوند. متأسفانه سرطان پانكراس يكي از سرطان‌هاي نسبتا شايع در دنيا محسوب مي‌شود.

ماست پروبيوتيك براي سلامت پانكراس

نتايج پژوهشي كه در سال ۲۰۱۳ توسط محققان دانشگاه كلمبيا انجام شده و نتايج آن در National Cancer Institute به چاپ رسيده است، نشان مي‌دهد مصرف روزانه ۳ واحد غذايي ماست كم چرب كه حاوي پروبيوتيك يا همان باكتري‌هاي مفيد است به هضم غذا، محافظت از پانكراس و دستگاه گوارش كمك زيادي مي‌كند. اين ماست به‌طور كلي براي سلامت همه مفيد است و خطر ابتلا به سرطان پانكراس را كاهش مي‌دهد.

اسفناج همه كاره

خوشبختانه اسفناج محبوب سفره‌هاي ايراني است. محققان آلماني به تمامی افراد توصيه مي‌كنند كه براي حفاظت از پانكراس و كاهش خطر ابتلا به سرطان اين عضو مهم اسفناج بيشتري مصرف كنند. در واقع داشتن يك برنامه غذايي سرشار از اسفناج يا ديگر سبزيجات برگ سبز مانند انواع كلم‌ها و خردل و غيره كه سرشار از ويتامين‌هاي B و آهن هستند براي دور ماندن از خطر سرطان پانكراس مفيد عمل مي‌كند.

 

قارچ ها

قارچ‌ها دنياي متنوعي دارند و در حالت كلي
مواد غذايي معجزه گري محسوب مي‌شوند. نتايج پژوهشي كه در لابراتوار تحقيقات سرطان انستيتوي مطالعات متديك دانشگاه اينديانا انجام شده است نشان مي‌دهد كه نوعي درمان سنتي آسيايي كه از قارچ‌ها تهيه مي‌شود باعث مسدود شدن ژن MMP مي‌شود كه نقش موثري در رشد سرطان پانكراس دارد. پس اگر در مناطقي زندگي مي‌كنيد كه به انواع قارچ‌ها دسترسي داريد در مصرف آنها كوتاهي نكنيد.

 

گيلاس و آلبالو

حسن اين ميوه‌هاي به هم پيوسته اين است كه نمي‌توان به يك مشت از آنها قناعت كرد. در واقع گيلاس و همچنين آلبالو به قدري خوشمزه هستند كه هر كسي هوس مي‌كند مقدار زيادي از آنها را ميل كند. خوشبختانه اين ميوه‌هاي خوش رنگ و خوشمزه سرشار از آنتي اكسيدان‌ها و الكل پريليل هستند كه براي پيشگيري از ابتلا به سرطان پانكراس فوق‌العاده موثر هستند.

بروكلي

درست است كه بروكلي به‌ويژه باب ميل بچه‌ها نيست اما اين سبزي مفيد جزو خانواده كلم‌ها بوده و خطر بروز سرطان پانكراس را كاهش مي‌دهد. نتايج پژوهشي كه در دانشگاه ايلينوي انجام شده است نشان مي‌دهد مواد غذايي سرشار از فلاوونوئيدها و لوتئولين (مانند بروكلي) باعث نابودي تشكيل سلول‌هاي سرطاني پانكراس در انسان مي‌شود. اين سبزي پرخاصيت حاوي كلسيم بوده و از استخوان‌ها نيز محافظت مي‌كند. بنابراين توصيه مي‌كنيم بروكلي را وارد برنامه غذايي خود كرده و از خواص بي‌شمار آن بهره ببريد.

افرادي كه به‌طور مرتب سير مصرف مي‌كنند به ميزان ۵۴ درصد كمتر به سرطان پانكراس مبتلا مي‌شوند. متأسفانه سرطان پانكراس يكي از سرطان‌هاي نسبتا شايع در دنيا محسوب مي‌شود

 

انگور قرمز

محققان دانشگاه روچستر نيويورك بر اين عقيده هستند كه مصرف‌كننده‌هاي انگور قرمز فراوان داراي پانكراس سالمتري هستند. اين ميوه و پوست نازك آن باعث مرگ و نابودي سلول‌هاي سرطاني مي‌شوند. دليل آن نيز وجود آنتي اكسيدان‌هاي قوي به نام رسوراترول است كه در انگور قرمز و سياه، تمشك، قره قروت، شاه توت و غيره وجود دارد.

سيب زميني شيرين دوست پانكراس

اگر مي‌خواهيد در مصرف سيب زميني‌هاي معمولي تنوعي ايجاد كنيد مي‌توانيد به هم خانواده پرخاصيت آن يعني سيب زميني شيرين اعتماد كنيد. اين سبزي مفيد شاخص گليسمي پاييني دارد و به حفظ سلامت پانكراس كمك زيادي مي‌كند. نتايج پژوهشي كه در دانشگاه كاليفرنيا انجام شده است، نشان مي‌دهد كه اين ماده نشاسته‌اي نارنجي رنگ باعث تحريك و بهبود عملكرد پانكراس شده و خطر ابتلا به سرطان آن را به ميزان ۵۰ درصد كاهش مي‌دهد.

منبع:

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا