یک ایرانی، یخ بال هواپیما را آب کرد

غلامحسین پوریوسفی روز چهارشنبه درباره جزییات طرح تحقیقاتی خود به خبرنگار علمی ایرنا گفت: یخ زدگی بال هواپیما در کمترین اثر ممکن، کارآیی پرواز را کاهش می دهد و با وجود ارتقای سیستم های ضد یخ زدگی، هنوز سوانح هوانوردی ناشی از یخ زدگی بال هواپیماها در داخل و خارج کشور گزارش می شوند. وی …

غلامحسین پوریوسفی روز چهارشنبه درباره جزییات طرح تحقیقاتی خود به خبرنگار علمی ایرنا گفت: یخ زدگی بال هواپیما در کمترین اثر ممکن، کارآیی پرواز را کاهش می دهد و با وجود ارتقای سیستم های ضد یخ زدگی، هنوز سوانح هوانوردی ناشی از یخ زدگی بال هواپیماها در داخل و خارج کشور گزارش می شوند.

وی افزود: محرک های پلاسمایی، سیستم نوینی هستند که سطح کنترل جریان سیال را مورد بررسی قرار می دهند و در دنیا مورد توجه و استقبال چشمگیری واقع شده، به طوری که استفاده از آن در صنعت هوافضا در کشورهای مختلف درحال افزایش است.

پوریوسفی خاطرنشان کرد: محرک های پلاسمایی برای کنترل جریان روی انواع هواگردها و پرنده ها همچون پهپادها، هواپیماهای مسافری و تجاری و حتی موشک ها در حال نصب و استفاده است.

وی ادامه داد: هرچند این محرک ها کاربردهای گسترده ای در صنعت هوافضا دارند ولی من در پایان نامه دکتری خود، موضوع استفاده از محرک های پلاسمایی برای کنترل یخ زدگی بال هواپیما به صورت تجربی را مدنظر قرار دادم.

این محقق جوان توضیح داد: در این طرح تحقیقاتی، الگوی جریان و پارامترهای آیرودینامیکی ایرفویل یخ زده بازگشتی NACA 23012 برای حالت های پلاسما- روشن و پلاسما- خاموش، در زوایای حمله نزدیک به واماندگی و بعد از واماندگی، در عدد رینولدز Re=0.6×〖۱۰〗^۶ مطالعه شد و با ایرفویل بدون یخ مورد مقایسه قرار گرفت.

وی افزود: بعد از انجام آزمایشات، مشاهده شد که با فعال شدن محرک پلاسمایی در بالادست توده یخ، زاویه واماندگی ۲ درجه به تأخیر می افتد و ضریب برآی بیشینه ایرفویل یخ زده، حدود ۶ درصد افزایش می یابد و همچنین، نسبت برآ به پسای ایرفویل یخ زده (L/D)، در زاویه حمله ۱۶ درجه، حدودأ ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

پوریوسفی بیان داشت: نتایج این تحقیق نشان داد که فعال شدن محرک های پلاسمایی روی بال هواپیما می تواند عواملی را که به پدیده واماندگی (stall) بر روی بال هواپیما منجر می شوند، به تاخیر اندازد و با رفع تاثیر یخ زدگی روی عملکرد آیرودینامیکی بال، خطر سانحه هوایی یا سقوط را از بین ببرد.

به گفته وی، نتایج این تحقیق کاربردی در ابعاد آزمایشگاهی به تایید مراجع علمی داخل و خارج کشور رسیده و در قالب چند مقاله علمی انتشار یافته است.

پوریوسفی درصدد است پروژه خود را روی مدل های واقعی، عملیاتی و پیاده سازی کند.

به گزارش ایرنا، رساله دکتری تخصصی غلامحسین پوریوسفی که با راهنمایی دکتر ‘مسعود میرزایی’ با موضوع ‘بررسی تجربی کنترل حباب جدایش لبه حمله بر روی یک ایرفویل یخ زده به وسیله محرک پلاسمایی’ تهیه و نگارش شده است، پنجشنبه گذشته (۱۳ اسفندماه) در پانزدهمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران به عنوان پایان نامه برتر کشوری در مهندسی هوافضا (آیرودینامیک) سال ۱۳۹۴ معرفی شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا