چرا عارف با روحانی به یزد سفر کرد؟

محمدرضا عارف در دیداری صمیمانه با جمعی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران با قدردانی از زحمات آنها در طول برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، گفت: بی شک در کنار رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، تلاش‌های مسئولان دست اندرکار انتخابات و حضور پرشور و شعور مردم در انتخابات، رسانه‌ها اعم از خبرگزاری‌ها، مطبوعات، پایگاه …

محمدرضا عارف در دیداری صمیمانه با جمعی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران با قدردانی از زحمات آنها در طول برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، گفت: بی شک در کنار رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، تلاش‌های مسئولان دست اندرکار انتخابات و حضور پرشور و شعور مردم در انتخابات، رسانه‌ها اعم از خبرگزاری‌ها، مطبوعات، پایگاه های خبری و شبکه‌های اجتماعی نقش بی بدلیلی در خلق حماسه هفتم اسفند داشتند و اگر تلاش بی وقفه اصحاب رسانه نبود شکوه و عظمت این انتخابات به گوش جهانیان نمی رسید.

وی ادامه داد:رسانه یک رکن دموکراسی است و اگر وقتی ما به جایی رسیدیم که رسانه‌ها جایگاه اصلی خود را پیدا کردند و خبرنگاران نیز در آن جایگاه قرار گرفتند، می توان گفت که دموکراسی در کشور پیاده می شود و می توانیم به اهدافی که انقلاب اسلامی داشت، امیدوار باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: وظیفه و رسالت اصلی خبرنگار اطلاع رسانی شفاف و بدون غرضی ورزی است. البته در اکثر موارد خبرنگار درست می نویسد اما چون مقامات بالاتر در آن رسانه به بهانه ویراستاری در خبر دستکاری می کنند اظهارات یک فرد وارونه منتشر می‌شود .البته اینگونه اقدامات نشانه نرسیدن به بلوغ سیاسی و فرهنگی است.

وی تصریح کرد: خیلی‌ها تلاش دارند اختلاف نظرهای بین جریان‌های سیاسی را به دو قطبی‌های کاذب در کشور تبدیل کنند به طوری که بگویند، یک جریان اسلام ناب است و جریان دیگر رو به روی نظام است. آنهایی که پایبند به منافع ملی نیستند اختلاف نظرها را به مخالفت با نظام تعبیر می کنند و این کار بسیار خطرناک است در صورتیکه سیاست نظام، امام(ره) و مقام معظم رهبری اینگونه نبوده و نیست.

منتخب اول مردم تهران خاطرنشان کرد: اختلاف نظر طبیعی است و اختلاف نظرها محترم است. وظیفه رسانه هاست که رو در رو قرار دادن افراد وفادار به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب با نظام را از بین ببرند و در بیان نظرات افراد امانت دار خوبی باشند.رویکرد و راهبرد نظام هم هیچ وقت این نبوده است که در ارتباط با جریانات سیاسی داخل نظام یک جریان سیاسی را حق و جریان دیگری باطل قلمداد کند.نگاه رهبر فقید انقلاب هم به همین گونه بوده است خیلی‌ها در اوایل انقلاب اختلاف نظر داشتند اما امام آنها را به رسمیت شناختند. چون روی ارزش‌ها و نظام اختلافی نبود.

عضو شورای علی انقلاب فرهنگی همچنین درباره انتخابات مجلس، پیام رهبر معظم انقلاب بعد از برگزاری انتخابات را منشوری مهم برای مجلس دهم دانست و گفت: انتخابات که در هفتم اسفند با آن شکوه و عظمت برگزار شد حقیقتا عنایت خداوند بود. انتخابات نشاط ایجاد می کند و همبستگی در موسم انتخابات باید بیشتر شود. شاید یکی از رموز ثبات بالای ایران در منطقه برگزاری انتخابات‌های مختلف بصورت منظم با مشارکت حداکثری مردم باشد.

عارف همچنین در پاسخ به سوالی درباره علت همراهی‌اش با رئیس‌جمهور در سفر به یزد و تعابیری که از این همراهی می‌شود، گفت: فضای با نشاطی در کشور ایجاد شده است که وظیفه داریم این فضا حفظ شود .نمونه این فضای بانشاط در سفر رئیس جمهور و هیات دولت به یزد قابل مشاهده بود که از همین جا از مردم نجیب و مومن یزد به جهت استقبال کم نظیرشان از رئیس جمهور محترم و هیات دولت قدردانی می کنم. آقای روحانی در سفر به یزد تاکید کرد که این سفر قابل مقایسه با سفر قبل از انتخابات ایشان نبود. یک دلیلش هم حضور مردم است. خوشبختانه در ۲ انتخابات اخیر بحث برد و باخت مطرح نبود. وقتی کسانی‌که رای نیارودند می گویند نتیجه انتخابات را پذیرفتند، بسیار با ارزش است. سال ۷۶ که آقای خاتمی پیروز شد آقای ناطق نوری بلافاصله تبریک گفت، اگر رسانه ها روی اینکونه مسایل اخلاقی مانور می دادند خیلی از مسائل تلخ و گزنده اتفاق نمی افتاد و خوشحالم که کشور در انتخابات اخیر وارد این فضا شده است و هم نامزدها احساس برد می‌کنند.

وی افزود:همراهی من با آقای رئیس جمهور طبیعی بود و یزدی‌ها باید دولت را میزبانی می کردند. البته آقای روحانی لطف کردند و از من اسم آوردند و من هم به ابراز احساسات مردم پاسخ دادم. رسانه ها آزادند تحلیل‌ها و تفسیرهای خودشان را ارائه دهند ولی به نظرم بهتر است با نگاه ملی به این سفر نگریسته شود.رسانه ها باید به مسائل ملی توجه کنند.

یکی از خبرنگاران به قطع شعارها و صدای مردم هنگام پاسخ عارف به ابراز احساسات مردم یزد اشاره کرد که وی در واکنش به این اظهارنظر گفت: احتمالا صدا و سیما تکلیف خود می‌داند که بعضا صدای مردم را قطع کند.

عارف در ادامه خطاب به خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: ما گفتیم مجلسی با برنامه می‌خواهیم. این حرف‌ها نباید در حد شعار باقی بماند. گفتیم که وضعیت معیشت و اقتصاد مردم اولویت است نباید از روز اول در مجلس درگیر مسائل سیاسی و جناحی شویم.قطعا به شعارها و برنامه‌های ارائه شده پایبندیم.

رئیس شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان بر ضرورت نقدپذیری مسئولان تاکید کرد و گفت: برخی مسئولان برای اینکه ضعف‌هایشان بروز نکند، جلوی نقد منصفانه را گرفته اند. مردم خوب درک می کنند چون اگر رفتار مردم را تحلیل کنید، می بینید که مردم باهوشند و پیچیده عمل می‌کنند. الان هم در این پیروزی اگر اشتباه کنیم و پاسخگوی مطالبات مردم نباشیم معلوم نیست که چهار سال بعد چه اتفاقی می‌افتد.

وی تاکید کرد: مهمترین مسأله ما در مجلس آینده تقویت همدلی و همبستگی ملی است و برای اینکه بتوانیم این شعار را عملیاتی کنیم باید روی برنامه‌های مشترک فعالیت کنیم و روی برنامه اقتصادی اختلاف نظری نداریم. یعنی هم ما و هم دوستانمان در جناح رقیب شعار رونق اقتصادی و معیشت را مطرح کرده‌ایم. می خواهیم بگوییم که مجلس می‌تواند رفتاری متمایز داشته باشد.

عارف همچنین درباره مساله حصر و ممنوع‌التصویری آقای خاتمی نیز گفت:درباره مساله حصر بارها گفته‌ام که این موضوع باید در فضای آرام و فضایی که کسی احساس برد و باخت نکند، حل شود. حضور مردم در انتخابات و نشاط جامعه هم به این موضوع کمک می‌کند. البته اینگونه مسائل نباید رسانه‌ای شود؛ چرا که ممکن است گره‌ها با این کار کور و کورتر شود. درباره ممنوع‌التصویری آقای خاتمی رئیس‌جمهور محترم با صراحت موضع‌گیری کردند و بهتر است شورای عالی امنیت ملی نیز سریعتر موضع گیری کند.

گفتنی است در این جلسه خبرنگاران و روزنامه نگاران به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود در عرصه رسانه و طرح برخی نکات پیرامون مجلس آینده پرداختند.تبریک به دکتر عارف ،لزوم پاسخگویی مسئولان به سوالات خبرنگاران، وضع قوانینی در جهت بهبود وضعیت خبرنگاران در مجلس آینده از اهم موضوعات مطرح شده از سوی اصحاب رسانه بود.

در پایان این نشست صمیمانه، با اهدا لوح تقدیر از زحمات و تلاش‌های خبرنگاران در خلق حماسه هفتم اسفند قدردانی شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا