هم‌ نوایی برای نجات محیط‌ بان دنا

مدام با خودم دارم کلنجار می‌روم و می‌پرسم اصلا چرا باید به محیط‌بان اسلحه بدهیم و اگر سلاح دادیم و از او خواستیم که از محدوده استحفاظی‌اش حراست کند و بعد او حین انجام وظیفه قانونی‌اش در جریان درگیری مجبور به استفاده از سلاح شد، حالا چرا باید او را بکشیم؟ من واقعا نمی‌فهمم. به …

مدام با خودم دارم کلنجار می‌روم و می‌پرسم اصلا چرا باید به محیط‌بان اسلحه بدهیم و اگر سلاح دادیم و از او خواستیم که از محدوده استحفاظی‌اش حراست کند و بعد او حین انجام وظیفه قانونی‌اش در جریان درگیری مجبور به استفاده از سلاح شد، حالا چرا باید او را بکشیم؟ من واقعا نمی‌فهمم.

به نظرم قوانین موجود، قدری به بازنگری نیاز دارد و محیط‌بانان محیط‌‌زیست باید بیش‌ازپیش مورد‌حمایت قانونی و قضائی قرار بگیرند تا دیگر شاهد چنین وقایعی نباشیم. به‌هر‌حال این مسئله ناراحت‌کننده اکنون وجود دارد و این وظیفه ماست که کمک کنیم تا شاید بتوانیم شرایط را برای آزادی این محیط‌بان از زندان و رهایی او از قصاص فراهم کنیم.

از این رو به همه هنرمندانی که با آنها کار می‌کردم، اطلاع دادم و از آنها دعوت کردم در نمایشگاه گروهی خانه هنرمندان شرکت کنند. خیلی‌ها با علاقه‌مندی پذیرفتند و بعضی از هنرمندانی را هم که اصلا دعوت نکرده بودم، خودشان به محض اینکه از موضوع مطلع شده بودند، با من تماس گرفتند و گفتند می‌خواهند برای شرکت در این نمایشگاه اثری را اهدا کنند.

اکنون ٨٣ اثر از ٧٦ هنرمند برجسته و مطرح کشورمان در خانه هنرمندان به مدت دو روز به نمایش گذاشته شده و امروز، دومین و آخرین روز این نمایشگاه است و امیدوارم خیرین از این نمایشگاه استقبال کنند تا بتوانیم عواید حاصل از فروش آثار هنری را که شامل نقاشی، عکس، مجسمه و خوشنویسی است، برای نجات این محیط‌بان هزینه کنیم. در نمایشگاه گروهی هنرمندان، دو اثر از خانم پروانه اعتمادی و دو اثر هم از محمد احصایی توسط مجموعه‌داران شرکت داده شده است.

طه بهبهانی، سیمین اکرامی، بهرام دبیری، ابراهیم حقیقی، کامبیز درمبخش، پرینوش گنجی، رضا مافی و صادق تبریزی نیز از دیگر هنرمندانی هستند که آثاری از آنها در نمایشگاه به نمایش و فروش گذاشته شده است. دو سال پیش هم برای حمایت از یوز ایرانی اقدام به برگزاری نمایشگاه گروهی کرده بودم و خوشبختانه همه آثار ارائه‌شده در این نمایشگاه برای حمایت از این گونه درخطرانقراض به فروش رسید. در آن زمان این نمایشگاه را به پیشنهاد گروهی از جوانان فعال محیط‌زیستی که برای حفظ یوز ایرانی تلاش می‌کردند برگزار کردم.

بسیار بچه‌های فهیم و پرتلاش و باسواد و فرهیخته‌ای بودند که واقعا داشتند از وقت، انرژی و پولشان برای نجات این گونه در خطر انقراض تلاش می‌کردند. پیش از این هم در چند مورد دیگر برای مؤسسه خیریه محک و بهنام دهش‌پور و یک‌ بار هم برای یک نوجوان محکوم به اعدام نمایشگاه برگزار کرده بودم؛ اما از وقتی نمایشگاه گروهی هنرمندان برای حمایت از یوز ایرانی را برگزار کردم، خیلی به موضوع محیط ‌زیست حساس شدم. وقتی در اخبار می‌بینم که هر روز گونه‌ای کمیاب از حیات‌وحش ایران در حال نابودی است، واقعا متأسف می‌شوم. وضعیت محیط‌زیست ایران درحال‌حاضر اصلا خوب نیست و همه می‌دانیم.

از آب و هوا گرفته تا نابودی جنگل‌ها و دریاچه‌ها، در دل جنگل حتی سدسازی و ساختمان‌سازی می‌کنند و بسیاری از آثار فرهنگی کشورمان زیر سدها از بین رفته است. به اعتقاد من بیشتر این تخریب‌ها به دلیل سوءمدیریت‌ها و ناآگاهی مردم است. برای حمایت از محیط‌زیست همه ما باید مسئولانه نقش خود را ایفا کنیم و برای حمایت از محیط‌بانان دربند هم تنها کاری که فعلا از ما برمی‌آید همین جمع‌آوری پول است و امیدوارم ایرادات قانونی به‌تدریج برطرف شوند. امروز آخرین روز نمایشگاه در خانه هنرمندان است و امیدوارم بیشتر آثار به همت طبیعت‌دوستان و خیرین و مجموعه‌داران به فروش برسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا