افت فشار تزریق ارز

به گفته فعالان، «کاهش عرضه حواله درهم» و «قطع ورود ارزهای انباشته شده معامله‌گران سکه» دو عاملی بودند که زمینه افزایش قیمت را فراهم کردند. در کنار این دو، افزایش خرید معامله‌گران ارزی در کف قیمت دیگر عاملی بود که به خروج دلار از فاز کاهشی کمک کرد. برخلاف رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار …

به گفته فعالان، «کاهش عرضه حواله درهم» و «قطع ورود ارزهای انباشته شده معامله‌گران سکه» دو عاملی بودند که زمینه افزایش قیمت را فراهم کردند. در کنار این دو، افزایش خرید معامله‌گران ارزی در کف قیمت دیگر عاملی بود که به خروج دلار از فاز کاهشی کمک کرد. برخلاف رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی تحت‌تاثیر افت اونس در بازارهای جهانی با ۴ هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و ۱۲ هزار تومان رسید.

روز گذشته، دلار معاملات خود را با قیمت ۳هزار و ۴۱۳ تومان آغاز کرد. این قیمت تنها ۲تومان کمتر از قیمت بسته شده سه‌شنبه بود، اما دلار در بازار غیررسمی روز سه‌شنبه تا نزدیکی مرز ۳ هزار و ۴۰۰ تومان نیز پایین رفته بود. به گفته فعالان، پس از پایان کار رسمی بازار در روز سه‌شنبه، فروش آتی دلار در بازار غیررسمی بالا رفت، به‌طوری‌که در ساعات انتهایی روز، شاخص ارزی تا قیمت ۳ هزار و ۴۰۴ تومان نیز پایین رفت. با توجه به این وضعیت، شروع دلار با قیمت ۳ هزار و ۴۱۳ تومان در روز چهارشنبه و فاصله‌گیری آن از مرز حمایتی ۳ هزار و ۴۰۰ تومان، کمی معامله‌گران ارزی را امیدوار کرد.

در ادامه پنجمین روز هفته، شاخص ارزی توانست تا ساعت ۱۲ ظهر به محدوده ۳ هزار و ۴۲۰ تومان وارد شود و نهایتا ساعت ۳ بعدازظهر با افزایش بیشتر با قیمت ۳ هزار و ۴۳۰ تومان به کار خود پایان دهد، رقمی که ۱۵ تومان بالاتر از قیمت روز سه‌شنبه بود. سه‌شنبه، قیمت دلار تحت‌تاثیر فروش ارز از سه جناح «عرضه ارز مداخله‌ای از دبی»، «عرضه شرکت‌های تجاری در انتهای سال» و‌ «عرضه ارز از سوی معامله‌گران سکه» تا قیمت ۳ هزار و ۴۱۵ تومان پایین آمد. با این حال، شاخص ارزی در روز چهارشنبه سرنوشت متفاوتی داشت و با افت فشار دو جناح عرضه ارز در مسیر افزایشی قرار گرفت.

به گفته فعالان، در پنجمین روز هفته، میزان عرضه حواله درهم کاهش یافت تا نرخ آن بار دیگر به بالای ۹۳۰ تومان بازگردد. افزایش نرخ حواله درهم به سرعت در بازار داخلی اثرگذار شد؛ چراکه قیمت دلار در بازار تهران و نرخ حواله درهم به‌طور سنتی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و تغییر در هر کدام، دیگری را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

به علاوه، کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی دیگر عاملی بود که بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار داد. در حالی که روز سه‌شنبه افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی موجب افزایش فروش ارز انباشته‌شده معامله‌گران سکه در بازار داخلی شد، روز چهارشنبه پایین آمدن اونس، معامله‌گران سکه بازار داخلی را از موقعیت فروش خارج کرد. حتی شنیده‌ها حاکی از آن بود که برخی معامله‌گران سکه وارد فاز خرید ارز شده بودند تا از افت قیمت سکه تحت‌تاثیر فشار طلای جهانی جلوگیری کنند.

به گفته فعالان،‌ این دو نشانه، وضعیت معامله‌گران ارزی را تغییر داد تا بیشتر آنها در موقعیت خرید قرار بگیرند. با تمام این تفاسیر،کاهش عرضه درهم از سوی برخی کارشناسان به فال نیک گرفته شد. به گفته برخی از کارشناسان، کاهش قیمت دلار در بازار داخلی در حالی به وقوع پیوسته که ارزش این ارز در بازارهای جهانی تقویت شده است، عاملی که موجب شده اکثر کشورها پول ملی خود در برابر دلار را تضعیف کنند. در این وضعیت و با توجه به تورم موجود کشور، بهتر است نرخ دلار در کشور ما نیز با توجه به متغیرهای بنیادین و واقعیت‌های اقتصادی در یک دامنه مشخص نوسانات خود را انجام دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا