صادرات پژوهای ایرانی به ترکیه؟

بر این اساس، ظاهرا «ترکیه» یکی از بازارهای مدنظر پژو برای صادرات محصول از ایران است و آن طور که ژان کمار مدیر امور خاورمیانه و آفریقای این شرکت در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تاکید می‌کند، بازار ترکیه می‌تواند پذیرای پژوهای تولیدی ایران‌خودرو باشد. کمار البته معتقد است که برای صادرات خودرو به ترکیه، باید روی …

بر این اساس، ظاهرا «ترکیه» یکی از بازارهای مدنظر پژو برای صادرات محصول از ایران است و آن طور که ژان کمار مدیر امور خاورمیانه و آفریقای این شرکت در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تاکید می‌کند، بازار ترکیه می‌تواند پذیرای پژوهای تولیدی ایران‌خودرو باشد.

کمار البته معتقد است که برای صادرات خودرو به ترکیه، باید روی محصولات دیزلی و همچنین ارتقای استاندارد آلایندگی و سوخت به یورو۶ تمرکز کرد. به گفته وی، در حال حاضر شرایط برای صادرات محصولات تولیدی پژو در ایران خودرو، به ترکیه مهیا نیست، زیرا خودروهای دیزلی و استاندارد یورو ۶ هنوز در بازار ایران به چشم نمی‌آیند.

اظهارات وی در شرایطی است که به گفته کارشناسان، پژو چندان حضور فعالی در ترکیه نداشته و نمی‌توان این شرکت را جزو ۱۰ عرضه‌کننده اول خودرو در بازار موردنظر، به حساب آورد. کارشناسان تاکید می‌کنند که پژو در حال حاضر خودروهایی مانند ۳۰۱، ۲۰۸ و ۲۰۰۸ (سه خودرویی که قرار است در ایران به تولید برسند) را با تیراژی نسبتا اندک در بازار ترکیه عرضه و اولی را از کارخانه خود در اسپانیا و دومی و سومی را نیز از کارخانه فرانسه به ترکیه صادر می‌کند.

با این شرایط به‌نظر نمی‌رسد بتوان حساب چندانی روی بازار ترکیه برای صادرات پژوهای تولیدی در ایران، باز کرد. نکته دیگر اما اینجا است که به گفته کمار، صادرات پژو از ایران به ترکیه، به‌دلیل نبود خودروهای دیزلی و استاندارد یورو۶، مقدور نیست، حال آنکه کارشناسان معتقدند این دو مساله به راحتی قابل حل است.

به باور کارشناسان، پژو اگر واقعا به دنبال صادرات خودرو از ایران به ترکیه بوده و شرایط برای این کار مهیا باشد، می‌تواند موتورهای دیزلی خود را در اختیار ایران خودرو قرار داده و در نتیجه محصول دیزلی مناسب برای این بازار را از منبع ایران تامین کند. از طرفی، پژو می‌تواند بخشی از خودروهای خود را متناسب با استاندارد یورو۶ تولید کرده و آنها را به بازار ترکیه صادر کند و دیگر نیازی نیست منتظر ارتقای استاندارد در ایران باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا