کاخ سفید: با ایران مذاکرات محرمانه داریم

ارنست ابتدا گفت که کاخ سفید کماکان در حال بررسی صحت اخبار مربوط به آزمایش موشکی دیروز ایران است و آزمایش موشکی امروز هم باید به همین ترتیب، راستی آزمایی شود. سخنگو ادامه داد: «ایران اصرار دارد که بر خلاف قوانین و عرف بین‌الملل، برنامه موشکی خود را توسعه دهد؛ این ثابت می کند که …

ارنست ابتدا گفت که کاخ سفید کماکان در حال بررسی صحت اخبار مربوط به آزمایش موشکی دیروز ایران است و آزمایش موشکی امروز هم باید به همین ترتیب، راستی آزمایی شود.

سخنگو ادامه داد: «ایران اصرار دارد که بر خلاف قوانین و عرف بین‌الملل، برنامه موشکی خود را توسعه دهد؛ این ثابت می کند که آمریکا مسیر صحیحی را در پیش گرفت و با ایران برای جلوگیری از دستیابی آنها به سلاح اتمی، مذاکره کرد و با موفقیت به توافق رسید.»

ارنست افزود: «توافق هسته‌ای هم مانع هسته‌ای شدن ایران و هم باعث تأمین امنیت ملی آمریکا و متحدان ما در منطقه شده است.»

سخنگوی کاخ سفید در خصوص نحوه مقابله آمریکا با برنامه موشکی ایران گفت: «ما با کمک متحدان خود در منطقه، تلاش خود برای کند کردن برنامه موشکی ایران دوچندان می‌کنیم؛ ما می‌توانیم کارهای بیشتری هم انجام دهیم مثلا اعمال تحریم‌های موجود.»

جاش ارنست در توضیح نحوه اعمال تحریم‌های موجود گفت:«حمل یک سری مواد و تجهیزات که در ساخت موشک کاربرد دارد به مقصد ایران ممنوع است و ما با کمک متحدانمان می توانیم جلوی این محموله‌ها را بگیریم.»

ارنست در توضیح اینکه کدام‌یک از متحدان منطقه‌ای واشنگتن ظرفیت و عزم بازرسی کشتی‌ها و هواپیماهای راهی ایران را دارد، توضیحی نداد.

جاش ارنست در خصوص بیانیه امروز کاخ سفید که به مناسبت نهمین سالگرد مفقود شدن «رابرت لویسنسون» مأمور سابق اف‌بی‌آی منتشر شده بود، گفت که ایران در طی مذاکرات مربوط به آزادی زندانیان آمریکایی که چند ماه پیش انجام شد، همکاری برای مشخص شدن وضعیت لوینسون را هم تضمین کرده است.

ارنست گفت که برای به ثمر رسیدن این موضوع، «مذاکراتی در جریان است که نمی‌توانم در خصوص جزئیات آن صحبت کنم.»

مقامات دولت ایران بر اساس دستورالعمل‌های موجود، تنها برای به ثمر رساندن مذاکرات هسته‌ای، مجوز مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها را دارند.

ایران و آمریکا از سال ۵۸ و پس از تسخیر سفارت آمریکایی‌ها در تهران توسط دانشجویان ناراضی از جاسوسی و خرابکاری عوامل مرتبط با سفارت، رابطه سیاسی رسمی با هم ندارند.

جاش ارنست ادامه داد: «تعیین حدودی محل رابرت لوینسون مشکل است ولی ایران بنظر ما وظیفه دارد که برای پیدا شدن این فرد با ما همکاری کند زیرا رابرت آخرین بار در ایران دیده شده است؛ ایران برای همکاری با ما تعهد داده است.»

رابرت لوینسون، مأمور سابق اف‌بی‌آی ۹ سال مفقود شد؛ آمریکایی‌ها می‌گویند وی آخرین بار در جزیره کیش دیده شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا