شرکت ZTE به دلیل نقض تحریم‌های ایران به ممنوعیت واردات از آمریکا محکوم شد

موبنا- ایالات متحده محدودیت صادرات جدیدی را علیه شرکت ZTE، که متهم به نقض تحریم‌های ایران شده وضع کرده است. این محدودیت‌ها به احتمال زیاد در شبکه‌ی جهانی عرضه این شرکت اختلال ایجاد خواهد کرد و طبق گفته‌ی کارشناسان می‌تواند باعث مشکل در دسترسی به قطعه‌های اساسی برای این شرکت شود. طبق این دستور که توسط …

موبنا- ایالات متحده محدودیت صادرات جدیدی را علیه شرکت ZTE، که متهم به نقض تحریم‌های ایران شده وضع کرده است. این محدودیت‌ها به احتمال زیاد در شبکه‌ی جهانی عرضه این شرکت اختلال ایجاد خواهد کرد و طبق گفته‌ی کارشناسان می‌تواند باعث مشکل در دسترسی به قطعه‌های اساسی برای این شرکت شود.

طبق این دستور که توسط «دپارتمان تجارت» دولت ایالات متحده در روز دوشنبه اعلام شد، تولید کنندگان آمریکایی حق فروش قطعات به شرکت ZTE را نخواهند داشت. شرکت ZTE یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کننده‌های تجهیزات مخابراتی و شبکه در سرتاسر جهان است.

در کنار این‌ها شرکت‌های خارجی نیز از فروش محصولات خود به شرکت ZTE که بخش بزرگی از آن‌ها از قطعات آمریکایی استفاده شده است منع شده‌اند.

رویترز یک شنبه این گزارش را منتشر کرد و دوشنبه صحت آن توسط دپارتمان تجارت آمریکا تایید شد. این نهاد دولتی آمریکایی گفت که ZTE برنامه‌ داشته تا با استفاده از یکسری شرکت‌های محافظ (shell companies) تحریم‌ها را بی اثر و «به شکل غیرقانونی محصولات تحریم شده را به ایران صادر کند که نقض قوانین صادرات ایالات متحده آمریکا تلقی می‌شود». این دپارتمان همچنین می‌گوید که ZTE «ضد امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده عمل کرده است».

با اینکه تامین‌کنندگان شرکت ZTE می‌توانند همچنان برای قطعات تولید ایالات متحده درخواست مجوز صادرات ارسال کنند اما طبق گفته‌ی دپارتمان تجارت این کشور اکثر این درخواست‌ها رد خواهد شد.

این ممنوعیت صادرات هرچند شامل فروش گوشی‌های ZTE در ایالات متحده نخواهد شد،‌ اما انتظار می‌رود که در بازارهای جهانی تاثیرگذار باشد.

«داگ جاکوبسن» یک وکیل صادرات ادعا می‌کند که از طرف موکلانش که بخشی از تامین‌کنندگان شرکت ZTE هستند تماس‌هایی دریافت کرده است و تاثیر این تصمیم را اینگونه توضیح می‌دهد: «این تصمیم به زودی در بازار موج ایجاد خواهد کرد. چون هم برای شرکت‌های داخل ایالات متحده هم شرکت‌های خارجی تصمیمی تاثیرگذار خواهد بود».

برای مثال یک شرکت تایوانی تولید چیپ‌ست که از تجهیزات آمریکایی برای تولید پردازنده‌ی گوشی‌های ZTE استفاده می‌کند به احتمال زیاد مجبور به توقف فروش خود به این شرکت می‌شود. اما اگر این تولیدکننده تنها از قطعه‌های تولید شده در خارج ایالات متحده برای تولید پردازنده‌های ZTE استفاده کند طبق گفته‌ی کارشناسان می‌تواند فروش خود به این کمپانی را ادامه دهد.

جاکوبسن می‌گوید: «من امروز به تمام موکل‌هایم اطلاع دادم که هر صادراتی به شرکت ZTE که تا همین الان به سوار هواپیما نشده است از امشب دیگر قابل فرستادن نیست. آن‌ها باید لیست مشتریانشان، سفارش‌های درحال آماده‌سازی و همچنین سفارش‌های آینده را دوباره پاکسازی کنند تا مطمئن شوند که هر مبادله‌ای با ZTE شناسایی و متوقف شده است».

ZTE فروش سالانه‌ای بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار دارد و تنها تولیدکننده‌ی اسمارت‌فون چینی است که در آمریکا حضوری قابل لمس دارد. آن‌ها می‌تواند همچنان بر این تحریم‌ها تقاضای تجدید نظر ارسال کنند.

این شرکت طبق اطلاعات منتشرشده در میان بزرگ‌ترین شرکت‌هایی است که تا به امروز توسط دپارتمان تجارت آمریکا به محرومیت از تمام صادرات این کشور محکوم شده است. در سال ۲۰۱۴ این دپارتمان، صادرات به دو شرکت روسی انرژی «Lukoil OAO» و «Gazprom OAO» را ممنوع کرد، اما این ممنوعیت‌ها شرکت‌های آمریکایی را تنها از صادر کردن پروژه‌هایی حفاری آب‌های عمیق محروم کرده بودند و تمامی انواع صادرات را پوشش نمی‌دادند.

تاثیر در تولید گوشی‌های همراه

ZTE چهارمین عرضه کننده اسمارت‌فون در ایالات متحده است و پس از «اپل»، «سامسونگ» و «ال‌جی» ۷ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهد. این شرکت به سه‌تا از چهار اپراتور بزرگ تلفن همراه در ایالات متحده یعنی «AT&T»، «T-Mobile US» و «Sprint Corp.» گوشی ارائه می‌دهد.

با اینکه این شرکت از فروش گوشی در ایالات متحده محروم نشده است،‌ این ممنوعیت‌ها در صورتی که ZTE از قطعه‌های تولید شده در ایالات متحده استفاده کند می‌تواند در تولید تلفن‌های همراه این شرکت خلل ایجاد کند.

AT&T از اظهار نظر درباره این موضوع سر باز زده است. یکی از وبسایت‌های ZTE ادعا می‌کند که شرکت‌های تکنولوژی بزرگ آمریکایی از جمله «مایکروسافت»، «اینتل»، «‌IBM» و «HoneyWell International» جزو شرکای کلیدی و استراتژیک این شرکت هستند.

اینتل و کوالکام نیز تایید کرده‌اند که از تامین‌کنندگان ZTE به شمار می‌روند هرچند مشخص نکرده‌اند که چه محصولاتی را به این شرکت ارائه می‌کنند و این تحریم‌ها چه تاثیری بر خدمات‌رسانی آن‌ها خواهد داشت. این شرکت‌ها قطعات خود را، هم در ایالات متحده و هم در خارج از آن تولید می‌کنند.

مایکروسافت در یک اطلاعیه که توسط ایمیل به دست ما رسید گفته است که «از قوانین ایالات متحده پیروی می‌کند و تحریم‌های جدید را بررسی خواهد کرد». همچنین یک سخنگو از این شرکت اعلام کرد که مایکروسافت با ZTE توافقاتی بر سر لایسنس‌ها دارد اما دقیقا نگفت که آیا این شرکت نرم‌افزار و موارد اینچنینی نیز خریداری می‌کند یا خیر.

طبق گفته‌ی «کِی جورجی»، یک وکیل مشغول به کار در «Arent Fox LLP»، این تصمیم ایالات متحده ممکن است در فروش قطعه‌های غیرآمریکایی به این شرکت نیز اختلال ایجاد کند. او می‌گوید: «وقتی شرکت‌ها در این لیست قرار می‌گیرند بسیاری تمایل همکاری با آن‌ها را از دست می‌دهند».

ایالات متحده مدت زیادی است که فروش محصولات در حوزه‌ی تکنولوژی را به عنوان بخشی از تحریم‌های خود علیه ایران ممنوع کرده است. سال پیش اما آمریکا و قدرت‌های جهانی با ایران به توافق رسیدند که در ازای کم کردن تحریم‌ها، تهران برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.

عضو دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده، «ادام شیف»، می‌گوید: «ما امیدواریم این اقدام پیام محکمی را به ZTE، چین و سایر کمپانی‌های مخابراتی چینی بدهد که با دور زدن تحریم‌های صادرات ایالات متحده نه تنها امنیت ملی را تحدید می‌کنند بلکه چرخه‌ی کنترل عرضه را نیز تهدید خواهند کرد».

منبع:زومیت|نویسنده:محمد روزبه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا