ایرانی‌ها چند هزارمیلیارد تومان اینترنتی خرید کردند؟

موبنا – بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، میزان تراکنش‌های شاپرک در سال ٩٤ تا بهمن ماه به بیش از ٩٤هزار میلیارد تومان رسیده است ؛ رقمی که نسبت به کل تراکنش‌های انجام شده در شبکه شاپرک در سال ٩٣ نزدیک به ٤٢هزار میلیارد تومان افزایش را نشان می‌دهد. در همین …

موبنا – بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، میزان تراکنش‌های شاپرک در سال ٩٤ تا بهمن ماه به بیش از ٩٤هزار میلیارد تومان رسیده است ؛ رقمی که نسبت به کل تراکنش‌های انجام شده در شبکه شاپرک در سال ٩٣ نزدیک به ٤٢هزار میلیارد تومان افزایش را نشان می‌دهد.
در همین حال آمارهای بانک مرکزی از تراکنش‌های شبکه شاپرک در بخش اینترنت حاکی از افزایش خریدهای اینترنتی است و نشان می‌دهد که میزان تراکنش‌های خرید اینترنتی در این شبکه به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته است. این آمار نشان می‌دهد که کل تراکنش‌های ثبت شده در شبکه شاپرک در بهمن ماه به ۹۴۲۹۳۳۸۸۲ میلیون ریال و در دی ماه به ٨٧٣٧٩٠١٧٦ میلیون ریال رسیده که روال افزایشی را در پیش داشته است. در همین حال تراکنش‌های ثبت شده در فصل پاییز نیز نشان می‌دهد که حجم تراکنش‌ها هرچند در مهر ماه به رقم ٨٥٨١٦٦٧٨٥میلیون ریال رسیده بود اما در آخرین ماه پاییز به ٨١٠٧٩٠١٧٦میلیون ریال رسید که کاهش قابل توجهی داشته است.
موضوع تجارت الکترونیک از هشت سال پیش و در دولت دهم مورد توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت و به این منظور دفتری در ذیل یکی از معاونت‌های این مرکز برای توسعه تجارت الکترونیک ایجاد شد؛ دفتری که با وجود سابقه بلندبالای خود اما هیچگاه آنچنان مورد توجه نبود تا اینکه در دولت یازدهم به مرکز توسعه تجارت الکترونیک و در زیر مجموعه معاونت پژوهشی این وزارتخانه تبدیل شد و تمرکز بیشتری برای گسترش کسب و کارها و خرید اینترنتی انجام داد. به گونه‌ای که میزان تراکنش‌های خرید اینترنتی ایران در سال ٩٣ به رقم ٥٢ هزار میلیارد تومان رسید که رقم قابل توجهی بود و امروز با وجود کناره‌گیری دولت از این بازار اما حجم تراکنش‌ها به ٩٤ هزار میلیارد تومان تا پایان بهمن ماه رسیده است که می‌توان پیش‌بینی گذر این رقم از ١٠٠ هزار میلیارد تومان را تا پایان سال جاری داشت. در حال حاضر بالغ بر ۵ درصد کل فروش جهانی در بخش تجارت الکترونیکی است که این نشان از اهمیت این حوزه در اقتصاد دنیاست. مطالعات گروه BCG در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که سهم تجارت الکترونیکی از تولید ناخالص داخلی در کشوری نظیر ایالات متحده حدود ۵ درصد است. این عدد در بریتانیا ٣/٨% در کره جنوبی ٣/٧%، چین ٥/٥% و ژاپن ٧/٤% درصد و براساس آمارهای پراکنده ارایه شده از سوی بانک مرکزی و شرکت پست جمهوری اسلامی این رقم چیزی کمتر از یک درصد را در اقتصاد ایران شامل می‌شود.

139412181356102297695710.gif
مطابق با آمار موسسه eMarketer و وب‌سایت ystats. com، که یک موسسه تحقیقاتی در حوزه بازارهای بین‌المللی است، در سال ۲۰۱۰، سهم بازار تجارت الکترونیکی در حوزه خرده فروشی آنلاین رقمی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۱، بالغ بر ۷۶۳ میلیارد دلار بوده و برای نخستین‌بار در سال۲۰۱۲، از مرز یک تریلیون دلار گذشته است که رشدی در حدود ١/٢١ درصد را نسبت به سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد.

روند رشد خرید اینترنتی به ویژه در کشورهای توسعه یافته نظیر ایالات متحده و بریتانیا به سرعت در حال افزایش است. هر‌چند در سال ۲۰۱۳ مطابق با گزارش موسسه eMarketer، فروش این حوزه در سطح دنیا به ٢٩٨/١ تریلیون دلار رسید و منطقه آسیا و اقیانوسیه با پیشی گرفتن از امریکای شمالی، به بازار اول در این حوزه تبدیل شده است. از سوی دیگر در سطح دنیا تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی حدود ٤/٢ میلیارد نفر به اینترنت دسترسی داشته‌اند و پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های نه چندان دور این رقم به ٥/٣ میلیارد نفر در سطح دنیا برسد.

تحقیقات پایگاه داده‌پردازی استاتیستا نشان می‌دهد خرید اینترنتی در آمریکا و انگلستان از تمام دنیا بیشتر است. هر فرد آمریکایی در سال ۲۰۱۵، یک میلیون و ۸۰۴ هزار دلار به صورت آنلاین خرید کرده و هر فرد انگلیسی نیز، ۱ میلیون و ۶۲۹ هزار دلار خرید آنلاین داشته است. در آسیا نیز، چینی‌ها و ژاپنی جزء ۱۰ کشوری هستند که بیشتر خریدشان اینترنتی انجام می‌شود. هر فرد ژاپنی در سال ۲۰۱۵، ۸۴۹ هزار دلار اینترنتی خرید کرده و هر فرد چینی نیز، ۶۲۶ هزار دلار.

تحقیقات دیگری از پایگاه استاتیستا نشان می‌دهد که بیشترین میزان خرید اینترنتی، از طریق سایت آمازون انجام می‌شود، در سال ۲۰۱۳، آمازون ۶۷.۹ میلیون‌دلار خرده‌فروشی کرده است. بعد از آن‌ها اپلیکیشن اپل بااختلاف زیادی ۱۸.۳ میلیون دلار جنس فروخته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا