رقابت غول های گوشی ساز روی چه قابلیت هایی است؟

موبنا – در این گزارش به قابلیت هایی از گوشی های هوشمند می پردازیم که همچنان جای پیشرفت داشته و شرکت های گوشی ساز تمرکز خود را روی این موارد گذاشته اند. طراحی طراحی گوشی های هوشمند از چند سال پیش دستخوش تغییر شده است. سایز نمایشگر هم کم کم بزرگ شد و گوشی های …

موبنا – در این گزارش به قابلیت هایی از گوشی های هوشمند می پردازیم که همچنان جای پیشرفت داشته و شرکت های گوشی ساز تمرکز خود را روی این موارد گذاشته اند.
طراحی

wsj-apple-testing-iphone-screen-as-large-as-6in-sizes-in_1
طراحی گوشی های هوشمند از چند سال پیش دستخوش تغییر شده است. سایز نمایشگر هم کم کم بزرگ شد و گوشی های هوشمند تبدیل به فبلت شدند. گوشی ها از تاشو، کشویی و صفحه کلیددار تغییر شکل دادند و به گوشی های کاملا لمسی تبدیل شدند.
با این حال انتظار می رود که گوشی های لمسی امروزی در آینده به سوی استفاده به شکل کنترل صوتی و حرکتی پیش بروند.
همانطور که در زمان عرضه آیفون از سوی اپل کسی انتظار نداشت به این سرعت همه گوشی ها با نمایشگر تمام لمسی راهی بازار شوند، انتظار عرضه گوشی هایی با کنترل صوتی یا حرکتی خیلی دور از انتظار نیست.
نمایشگر

simg.sputnik.ru
نمایشگر اولین چیزی است که از یک گوشی بیشتر جلوه می کند و با سرویس ها و اپلیکیشن های آن می توان تعامل کرد.
اولین گوشی ها نمایشگر سیاه سفید داشتند و بعدها نمایشگر گوشی ها رنگی ارایه شد و هم اکنون نمایشگر گوشی ها به ۵/۵ تا ۶ اینچ رسیده اند. وضوح تصویر نمایشگر هم از ۴۸۰ پیکسل در گوشی های لمسی اولیه به ۱۴۴۰ یا ۲K و هم اکنون به ۴K رسیده است. از سوی دیگر رنگ های مختلف به نمایشگر گوشی ها افزوده شده و رنگ ها در گوشی های هوشمند اشباع شد.
بر این اساس می توان انتظار داشت که درآینده طیف رنگ های بیشتری به صفحه نمایش اضافه شود و از بازی ها و فیلم های با کیفیت تری پشتیبانی کنند.
دوربین

iPhone-7-plus-dual-camera
همانند نمایشگر، دوربین یکی از مهم ترین اجزای گوشی های هوشمند است.
زمانی این گوشی ها فقط دوربین VGA داشتند که سنسور آن از یک مگاپیکسل هم کمتر بود. امروز گوشی های هوشمند در حد دوربین های DSLR عکس می گیرند و امکان زوم چند برابر، تثبیت کننده تصویر و لنزهایی با زاویه دید زیاد روی آنها وجود دارد. همچنین نرم افزارهای مختلف دست کاربر را برای ثبت عکس های باکیفیت باز می کند.
دوربین های ۱۲ و ۱۶ مگاپیکسل با قابلیت های بسیار پیشرفته روی گوشی های هوشمند نصب است که امکانات فوق العاده ای ارایه می دهند و انتظار می رود که در آینده نزدیک شاهد پیشرفت بیشتر روی گوشی های هوشمند باشیم.
باتری

باطری باتری
پردازنده های قدرتمندتر و صفحه نمایش بزرگ تر نیاز به باتری بزرگ تر دارد. در سال های اخیر فناوری باتری پیشرفت کرده است و تولیدکنندگان سعی کرده اند باتری های بزرگ تر را روی گوشی های هوشمند قرار دهند و از سوی دیگر تلاش کردند تا از قابلیت هایی بهره ببرند که مصرف باتری کمتری داشته باشد.
از سوی دیگر قابلیت شارژ سریع روی گوشی های هوشمند ارایه شد. با این حال سایز باتری گوشی های هم افزایش یافت حتی گوشی هایی با باتری ۱۰ هزار میلی آمپر ساعتی ارایه شد.
بر این اساس انتظار می رود در آینده شاهد عرضه گوشی هایی با باتری های پیشرفته باشیم که چند روز بدون نیاز به شارژ مجدد دوام بیاورند.
اتصالات

اینترنت موبایل برنامه 3G 4G
پایه های فناوری ۴G از چند سال پیش گذاشته شد و این روزها شاهد عرضه تعداد زیادی گوشی هوشمند با پشتیبانی از اتصالات ۴G هستیم.
اما فناوری که منتظر عرضه آن هستیم ۵G است که پیش بینی می شود تا چهار سال آینده ارایه شود.هنگامی که شبکه های ۵G عرضه شود، کاربران امکان دانلود و آپلود اطلاعات را در حال حرکت با سرعت بسیار بالا خواهند داشت.
دانلود فیلم های Full HD کمتر از یک دقیقه و اتصال اینترنت احتمالا سریع تر از پهنای باند خانگی خواهد بود.
این فناوری گوشی را بیش از پیش کاربردی می کند و اجازه می دهد که به همه محتواهای چند رسانه ای در کسری از ثانیه دسترسی داشته باشید.
امنیت

security امنیت
رمز عبور و کدهای PIN همان اندازه که برای گوشی های موبایل لازم و ضروری هستند می توانند موقعیت شما را چه به لحاظ اطلاعاتی و نیز مالی و شخصی به خطر بیندازند.
نوآوری های جدید در فناوری های بیومتریک امکان باز کردن قفل دستگاه های هوشمند را ساده تر و سریع تر می کند و نیز از امنیت بیشتری نسبت به تایپ کلمات روی گوشی برخوردار است.
حسگرهای اثر انگشت روی بسیاری از گوشی های هوشمند قرار دارد اما فناوری های جدیدی که برای آنها ارایه شده در طول چند سال گذشته دقت این حسگرها را بیشتر کرده و سرعت تشخیص اثر انگشت نیز بیشتر شده است.
آخرین نسخه Touch ID اپل که روی آیفون ۶S ارایه شده از سرعت بسیار بالایی برخوردار است. این حسگر امکان قفل نمایشگر را به سرعت فراهم می کند و از سوی دیگر از دقت بسیار بالایی برخوردار است و حتی چک کردن نوتیفیکیشن ها را برای افراد دیگر در حالت باز بودن قفل غیرممکن می کند.
تشخیص اثر انگشت فقط جزو فناوری های بیومتریک نیست بلکه این روزها فناوری اسکن چشم در رده فناوری های بیومتریک قرار می گیرد و جزو روش های حفاظتی بسیار پیشرفته ای در زمینه امنیت بیشتر نسبت به پسورد یا پین هستند.
اپلیکیشن ها

mobile-apps
اپلیکیشن ها روشی برای کار، بازی و ارتباط به شمار می ر وند اما مفهوم اپ جدید نیست و ایده آن از عرضه فروشگاه های اپ استور اپل و آندرویید مارکت گوگل و حالا گوگل پلی آغاز شد.
میلیون ها اپلیکیشن امروزه برای گوشی های هوشمند در دسترس است. این ابزارها به کاربران امکان می دهد که افراد با هم در تماس باشند و به اطلاعات و اخبار و فیلم و موسیقی دسترسی پیدا کنند.
این ابزارها همچنین محدودیت دستگاه ها را بر اساس سیستم عامل از بین برده و باعث شده اند که همه کاربران بدون توجه به سیستم عامل با یکدیگر در ارتباط باشند.
همانطور که این روزها خیلی دستگاه موبایل در ارتباط نقش اساسی ندارد و این اپلیکیشن ها هستند که نقش اساسی را در ارتباطات بازی می کنند، در آینده نیز شاهد ارایه اپلیکیشن های مفیدتری در این زمینه خواهیم بود.

 منبع: فناوران | نویسنده: ساحره چمنی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا