قراردادهای تهاتری ایران با تاجران نفت

به گفته ۴ منبع تجاری آگاه به این قراردادها، شرکت های بازرگانی کالاهای اساسی سوئیس نظیر ویتول و گلنکور امتیاز خرید ماهانه مجموعا حداقل ۲۰۰ هزار تن نفت کوره از ایران در بازه زمانی مارس تا می را دریافت کرده است. یک مقام ارشد بخش بازرگانی ایران که نخواست نامش فاش شود در این‌باره به …

به گفته ۴ منبع تجاری آگاه به این قراردادها، شرکت های بازرگانی کالاهای اساسی سوئیس نظیر ویتول و گلنکور امتیاز خرید ماهانه مجموعا حداقل ۲۰۰ هزار تن نفت کوره از ایران در بازه زمانی مارس تا می را دریافت کرده است.

یک مقام ارشد بخش بازرگانی ایران که نخواست نامش فاش شود در این‌باره به رویترز گفت: «به فاصله کمی از لغو تحریم‌ها، این شرکت‌های بزرگ تجاری انتقال بنزین به ایران را ازسرگرفتند و به جای دریافت پول نقد برای تسویه، ایران پول این محموله‌ها را با نفت کوره می‌پردازد.»

معاملات تهاتری که به گفته منابع صنعتی ایران شامل برخی توافق‌ها با شرکت‌های روس نیز هست، به مصرف نفت کوره کوتاه‌مدت در دسترس برای صادرات (در ایران) کمک کرده است.

این مقام ایرانی افزود: «هیچ نفت کوره اضافی در کوتاه‌مدت وجود ندارد چراکه تمام آنها فروخته شده‌اند.»

یک مقام صنعتی دیگر ایرانی گفت ایران معمولا در ماه‌های بهار که از اواخر مارس آغاز می‌شود، ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن نفت کوره در ماه صادر می‌کند چراکه در ماه‌های گرم‌تر مصرف نفت کوره برای تولید برق به نسبت ماه‌های زمستان کاهش می‌یابد.

به گفته دو تاجر سنگاپوری، اگرچه مواردی از انتقال نفت کوره ایران به صورت مستقیم به سنگاپور وجود داشته است اما احتمالا بیشتر محموله‌ها به فجیره، قطب ذخیره سازی سوخت در امارات انتقال می‌یابد و سپس به مناطق دیگر ارسال می‌شود.

این تاجران افزودند به محض ورود به فجیره، نفت کوره به بازار انبار محلی منتقل می‌شود یا با دیگر انواع نفت کوره مخلوط می‌شود و به بازارهای آفریقا یا آسیا ارسال می‌شود.

دو تاجر چینی گفتند شنیده شده که گلنکور نفت کوره ۲۸۰ سنتیستوک ایران را به چین برای تحویل در ماه آوریل پیشنهاد کرده است.

به گفته مقامات نفتی ایران، ویتول و گلنکور هر دو در فجیره فعال هستند از اینرو می‌توانند از کشتی‌های کوچک‌تر ارزان تر برای انتقال بنزین به ایران و بارگیری نفت کوره از ایران استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا