چرایی رياست هاشمی بر مجلس خبرگان

برای مثال فرض كنيد ترازويي كه در يك طرف آن آيت‌ا… هاشمي و در طرف ديگر دوستان منتخب ديگر قرار دارند. به نظر مي‌رسد در اين صورت كفه ترازو به دليل مزيت‌هايي كه ايشان دارند، به نفع آيت‌ا… هاشمي سنگيني خواهد كرد. مزيت و داشته‌هاي رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از جهت عقلي و مصلحتي …

برای مثال فرض كنيد ترازويي كه در يك طرف آن آيت‌ا… هاشمي و در طرف ديگر دوستان منتخب ديگر قرار دارند. به نظر مي‌رسد در اين صورت كفه ترازو به دليل مزيت‌هايي كه ايشان دارند، به نفع آيت‌ا… هاشمي سنگيني خواهد كرد. مزيت و داشته‌هاي رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از جهت عقلي و مصلحتي نسبت به ديگر اعضاي منتخب برتري دارد و اين امر به واسطه خدمات، مبارزات سياسي، حضور در عرصه‌هاي گوناگون، نزديكي به بنيانگذار انقلاب و رهبر معظم انقلاب و جايگاه و پايگاه سياسي وی در جامعه حاصل شده است.

چنانكه در اين دور از انتخابات هم شاهد بوديم با وجود اتهامات بي‌پايه و هجمه‌ها، راي بالاي ايشان در حوزه تهران كه تاكنون سابقه نداشته است، نشان داد آيت‌ا… هاشمي چه محبوبيتي در ميان مردم دارد. در واقع ايشان توانستند با اين راي جايگاه اجتماعي خود را به مخالفان و افراد تندرو نشان دهند. همچنين آيت‌ا… هاشمي در ميان روحانيون سنتي و مجتهدان جوان منتخب خبرگان نيز از اعتباری ويژه برخوردار است.

البته تعدادي از راه‌يافتگان به مجلس خبرگان-كه اكثريت هم ندارند- با ايشان زاويه دارند، اما با اين حال به نظر مي‌رسد اگر آينده، مصلحت و منافع كشور به آيت‌ا… هاشمي سپرده شود، وي مي‌تواند دستاورد مثبتي براي كشور به ارمغان آورد. البته هر فردي داراي حُسن‌ها و ضعف‌هايي است، اما واقعيت اين است كه مزيت‌هاي آيت‌ا… هاشمي براي مديريت مجلس خبرگان با داشته‌هاي منتخبين ديگر بسيار متفاوت و قابل توجه است و اين تفاوت تكليفي را به گردن تك‌تك افراد نماينده مي‌اندازد كه شايسته‌ترين فرد را در بين خود براي رياست آينده مجلس خبرگان گزينش كنند.

در روايتي پيامبر بزرگ اسلام مي‌فرمايند: اگر براي سمتي چند نفر داوطلب هستند و آنان به يك اندازه توانايي، تقوا، تعهد و آنچه براي آن سمت لازم است، دارا باشند و مسئوليت را به فردي كه ازديگران مزيت و توانايي بيشتري دارد، واگذار نكنند و به ديگري واگذار كنند، در اينجا فعل دیگری رخ داده است و اين عمل مورد رضايت نيست. دوستاني كه در مرتبه اجتهاد قرار دارند بیشتر به اين موضوع دقت دارند. در نتيجه فردي كه داراي توانمندي و قابليت است بايد مورد انتخاب جمع قرار گيرد. آيت‌ا… هاشمي نه به ميزان اندك، بلكه در سطح قابل ملاحظه‌اي نسبت به ديگران داراي توانايي و شايستگي است.

اگر وي در مجلس خبرگان كنار بماند، در واقع اين مجلس را تضعيف كرده‌ايم. قطعا نمايندگان خبرگان بهتر اين موضوع را تشخيص مي‌دهند اما معتقديم بايد جايگاه منطقي و قابل قبولي براي آيت‌ا… هاشمی رفسنجاني در نظرگرفته شود. بنابراين بايد براي رياست خبرگان رهبري فردي شايسته و مانعه‌ا‌لجمع صفات از جمله سابقه بيشتر، متعادل تر، تيزبين، داراي قدرت تحقيق بالا، جايگاه بالا در بين مردم، ارتباط تنگاتنگ با بنيانگذار انقلاب و مورد تاييد مقام معظم رهبري، انتخاب شود. به همين جهت به نظر مي‌رسد كه آيت‌ا… هاشمي نسبت به ديگر نمايندگان منتخب بیشتر دارای صفات مذكور هستند.

انتخاب آيت‌ا… هاشمي به عنوان رئيس آينده خبرگان به عقل و مصلحت كشور نزديك‌تر است. روحانيت سنتي ارتباط تنگاتنگي با امام(ره) و انقلاب داشتند لذا آيت‌ا… هاشمي در ميان روحانيون سنتي از اعتبار و جايگاه ويژه‌اي برخوردار هستند. احترام به آيت‌ا… هاشمي نشان از قدرشناسي از شخصي است كه تمام زندگي خود را وقف مردم و انقلاب كرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا