بهانه تراشی نتانیاهو برای نرفتن به آمریکا

“بنیامین نتانیاهو” نخست وزیر رژیم صهیونیستی که قرار بود روز بیستم ماه جاری میلادی، برای شرکت در کنفرانس آیپاک به واشنگتن برود، این سفر را لغو کرد. روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این خصوص مدعی شد: نتانیاهو بیم آن داشت که نتواند برای دیدار با باراک اوباما، قرار ملاقات هماهنگ کند. از سوی دیگر، بیم آن …

“بنیامین نتانیاهو” نخست وزیر رژیم صهیونیستی که قرار بود روز بیستم ماه جاری میلادی، برای شرکت در کنفرانس آیپاک به واشنگتن برود، این سفر را لغو کرد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این خصوص مدعی شد: نتانیاهو بیم آن داشت که نتواند برای دیدار با باراک اوباما، قرار ملاقات هماهنگ کند. از سوی دیگر، بیم آن می رفت که دیدار نتانیاهو با هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، این باور را به وجود بیاورد که نتانیاهو در انتخابات دخالت می کند.

به نوشتۀ هاآرتص، دو تن از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در کنفرانس آیپاک شرکت خواهند داشت و هر دو خواهان دیدار با نتانیاهو بودند.

هاآرتص همچنین به نقل از منابع خود نوشت: گفت وگوها برای دستیابی به توافق درباره کمک های نظامی جدید آمریکا به “اسرائیل” تاکنون به نتیجه نرسیده است و دوطرف، همچنان در خصوص شرایط قرارداد با یکدیگر اختلاف دارند.

تکذیبیۀ کاخ سفید

اما وبگاه رأی الیوم به نقل از شمارۀ امروز سه شنبۀ روزنامه یدیعوت احرونوت نوشت: کاخ سفید، بیانیه ای شدید اللحن صادر کرده که در آن ادعای نتانیاهو درباره لغو این سفر را تکذیب کرد. کاخ سفید در این بیانیه تاکید کرد که دو هفته پیش از نتانیاهو دعوت شد که در ۱۸ مارس جاری با اوباما دیدار کند، اما سرانجام از طریق رسانه ها مشخص شد که این دیدار لغو شده است.

نِد برایس سخنگوی امنیتی کاخ سفید در این بیانیه اعلام کرد: گزارش های منتشرشده در اسرائیل درباره ناتوانی ما در هماهنگ کردن برنامه دیدارهای نتانیاهو، نادرست است.

از سوی دیگر منابع بلندپایه در دفتر نتانیاهو به یدیعوت احرونوت گفتند: اسرائیلی ها متوجه شدند که باراک اوباما، قصد دارد همزمان با سفر نتانیاهو به واشنگتن، سفری تاریخی به کوبا داشته باشد. از آن گذشته، نتانیاهو نمی خواهد در گرداب انتخابات آمریکا گرفتار شود. سومین دلیل نیز مخالفت نتانیاهو با امضای توافقنامه کمک های آمریکا به اسرائیل است. رژیم صهیونیستی خواهان کمکِ ۵۰ میلیارد دلاری در مدت ۱۰ سال است، اما آمریکایی ها این درخواست را نپذیرفتند و به اسرائیل اعلام کرده اند که قصد دارند “فقط” ۳۵ میلیارد دلار به اسرائیل کمک کنند.

منابع بلندپایه سیاسی به یدیعوت احارونوت گفتند که نتانیاهو ترجیح می دهد برای ادامه کمک های آمریکا به اسرائیل، با رئیس جمهور جدید آمریکا قرارداد ببندند، زیرا اوباما درصدد آن است که در دیدار با نخست وزیر رژیم صهیونیستی او را برای امضای قرارداد کمک های آمریکا به “اسرائیل” قانع سازد تا این گونه به نظر نرسد که اوباما در پرداخت کمک ها به رژیم صهیونیستی بخل ورزیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا