عملکرد دوربین دوگانه آیفون ۷ چگونه خواهد بود

موبنا- پس از آنکه اپل کمپانی LinX را تصاحب کرد، شایعات در مورد استفاده از فناوری‌های توسعه‌یافته توسط این کمپانی در آیفون ۶ اس اپل منتشر شد. پس از عرضه‌ی آیفون ۶ اس و عدم استفاده از ساختار لنز دوگانه در این گوشی، بسیار آیفون ۷ را منزلگاه نهایی این فناوری عنوان کردند. حال در …

موبنا- پس از آنکه اپل کمپانی LinX را تصاحب کرد، شایعات در مورد استفاده از فناوری‌های توسعه‌یافته توسط این کمپانی در آیفون ۶ اس اپل منتشر شد. پس از عرضه‌ی آیفون ۶ اس و عدم استفاده از ساختار لنز دوگانه در این گوشی، بسیار آیفون ۷ را منزلگاه نهایی این فناوری عنوان کردند. حال در فاصله‌ی تقریبا ۶ ماه مانده به معرفی آیفون ۷، شایعات در مورد استفاده از این فناوری در آیفون ۷ پلاس قوت گرفته است. شنیده‌ها حکایت از این دارد که اپل درصدد تقویت بیش از پیش آیفون ۷ پلاس و ایجاد تمایز بین دو نسخه‌ از گوشی‌های هوشمندش، با تقویت هر چه بیشتر نمونه‌ی بزرگ‌تر است. ثبت پتنتی توسط اپل در مورد عملکرد دوربین با لنز دوگانه توسط اپل، گمانه‌ها در خصوص استفاده از این فناوری را بیش از پیش تقویت کرده است.

براساس اطلاعات ارائه شده در این پتنت، دوربین با بهره‌گیری از لنز دوگانه متشکل از یک لنز استاندارد با زاویه‌ی دید عریض بوده که شبیه به لنزی است که اپل در آیفون‌های کنونی نیز مورد استفاده قرار داده. لنز دوم که باعث ایجاد تمایز در این سیستم دوربین با سایر سیستم‌های معمول مورد استفاده می‌شود، وظیفه‌ی انجام زوم در حین فیلمبرداری یا تصویربرداری را برعهده دارد.

اطلاعات ارائه شده حکایت از این دارد که می‌توان این دو لنز را بصورت همزمان در کنار هم مورد استفاده قرار داد. ترکیب تصویرداری توسط این دو لنز از طریق نرم‌افزار توسعه‌یافته توسط اپل به شکل جالبی انجام می‌شود. براساس اطلاعات ارائه شده توسط اپل می‌توان تصویر دو دوربین آیفون ۷ را همزمان در نمایشگر گوشی مشاهده کرد. این مهم از طریق تقسیم صفحه‌ی نمایش به دو قسمت مساوری محقق شده و می‌توان تصویر ثبت شده با استفاده از هر یک از دوربین‌ها را به صورت جداگانه در صفحه‌ی نمایش و اپلیکیشن دوربین مشاهده کرد. یکی از تصویرها متعلق به لنز عریض و دیگری متعلق به لنزی است که می‌توان از آن برای زوم اپتیکال استفاده کرد.

لینک دانلود

در زمان تصویربرداری که شامل ثبت ویدیو و عکس است، کاربران می‌توانند بین دو تصویر بدون هیچ مشکلی سوئیچ کنند. در واقع در تصویر ارائه شده با لنز عریض، می‌توان محل زوم را با لمس محل مورد نظر، تعیین کرد. سیستم اپل بسیار در مورد عملکرد زوم بسیار شبیه به زوم دیجیتال است. هرچند با بهره‌گیری از ساختار لنز و زوم اپتیکال، شاهد هیچ گونه افت کیفیتی نیستیم؛ بطوریکه در تصویر زوم شده نیز شاهد از دست رفتن جزئیات و افت کیفیت نخواهیم بود.

وب‌سایت MacRumors ویدیویی را تهیه کرده که با استفاده از آن می‌توان به روشنی نتیجه‌ی توضیحات ارائه شده در پتنت را دید. اپل در پتنت خود برای تشریح عملکرد دوربین با لنز دوگانه، از مثال برگزاری جشن تولد استفاده کرده است. در این جشن با استفاده از این سیستم دوربین می‌توان تصویری عریض از کل مراسم تهیه کرد؛ حال آنکه با استفاده از لنز دوم نیز می‌توان در زمان روشن کردن شمع‌ها، تصویری با زوم را از سوژه‌ی اصلی به همراه کیک ثبت کرد.

اطلاعات ارائه شده در پتنت اپل نشان از این دارد که می‌توان با استفاده از هر دو دوربین بصورت مجزا به ثبت تصاویر و ویدیو‌ها پرداخت. حتی سیستم مورد نظر این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان با یکی از دوربین‌ها ویدیو ثبت کرده و با دیگری به عکسبرداری پرداخت. این موضوع در مورد ثبت ویدیو‌های اسلوموشن نیز صادق است.

با تمام این تفاسیر نمی‌توان به روشنی گفت که این پتنت گویای تمام قابلیت‌هایی است که سیستم دوربین با لنز دوگانه در آیفون ۷ خواهد داشت. حتی اظهار نظر در مورد استفاده از دو لنز در آیفون ۷ نیز هنوز بصورت قطعی مشخص نیست. باید دید که آیا اپل آیفون ۷ را با دوربین به همراه لنز دوگانه روانه‌ی بازار می‌کند یا خیر؟

منبع:زومیت|نویسنده:حسین خلیلی صفا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا