کشف گونه های جدیدی از موجودات زنده

موبنا – اگرچه تعداد گونه های زنده جهان بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تخمین زده می شود، اما آگاهی کمی درباره آنها داریم. به گفته دکتر “کوئنتین ویلر”، بنیانگذار موسسه بین المللی اکتشاف گونه ها، تنها حدود دو میلیون گونه شناسایی شده اند و این در شرایطی است که گونه ها سریع تر از آن …

موبنا – اگرچه تعداد گونه های زنده جهان بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تخمین زده می شود، اما آگاهی کمی درباره آنها داریم. به گفته دکتر “کوئنتین ویلر”، بنیانگذار موسسه بین المللی اکتشاف گونه ها، تنها حدود دو میلیون گونه شناسایی شده اند و این در شرایطی است که گونه ها سریع تر از آن که شناسایی شوند در حال انقراض هستند.

به طور متوسط هر ساله ۱۸ هزار گونه جدید کشف می شوند و از سال ۲۰۰۸ تاکنون دو مرکز IISE و کالج علوم زیست محیطی و جنگلداری سانی فهرستی از ۱۰ گونه برتر کشف شده در سال قبل را به منظور جلب توجه به سوی اکتشافات صورت گرفته منتشر می کنند. این فهرست در بیست و سوم ماه می – روز تولد “کارل لینه” به لاتین “کارولوس لینائوس”، گیاه شناس سوئدی قرن هجدهم که سیستم نوین نامگذاری علمی و طبقه بندی را ابداع کرد – منتشر می شود.

به گفته دکتر ویلر، اکثر مردم جهان نسبت به بحران تنوع زیستی و ابعاد گسترده آن بی اطلاع هستند. بر همین اساس، فهرست ۱۰ گونه برتر کشف شده برای جلب توجهات به سوی قهرمانانی گمنام که از طریق تکمیل موجودی گیاهان، حیوانات و میکروب های سیاره زمین در تلاش برای رسیدگی به بحران تنوع زیستی هستند، منتشر می شود.

میگو اسکلتی (Liropus minusculus)

11113

این میگو کوچک در غاری در سانتا کاتالینا ساحل کالیفرنیای جنوبی کشف شده و کوچکترین در جنس خود محسوب می شود. نوع نر این میگو ۳.۳ میلیمتر و نوع ماده ۲.۱ میلیمتر طول دارند. میگو اسکلتی نخستین در جنس خود محسوب می شود که در شمال شرقی اقیانوس آرام کشف شده است. بدن شفاف این میگو ظاهری روح مانند به آن می دهد.

درخت اژدها کاویساک (Dracaena kaweesakii)

8

به این درخت نام مستعار “مادر اژدها” داده شده است. نام این درخت از “کاویساک کراتیکیات”، یکی از اعضای تیمی بین المللی و کاشف درخت در تایلند، گرفته شده است. درخت اژدها کاویساک بومی برمه و تایلند است و با درخت اژدها جزیره قناری نسبت دارد. این درخت دارای برگ هایی بلند و شمشیر مانند و گل هایی کرم رنگ با رشته های نارنجی است. درخت اژدها کاویساک در کوهستان های سنگ آهکی تایلند رشد می کند که به دلیل معدن کاری برای تولید سیمان به عنوان گونه ای در معرض خطر طبقه بندی شده است.

شقایق آندریل (Edwardsiella andrillae)

2945

این گونه عجیب و غریب از شقایق به صورت وارونه در زیر یخ های قطب جنوب رشد می کند و به صورت اتفاقی طی آزمایش روبات SCINI توسط بنیاد علوم ملی کشف شده است. این روبات برای نظارت بر جریان های اقیانوسی وارد حفره ای در یخ های قطب جنوب شد و عکس هایی از نخستین گونه شقایق که روی یخ زندگی می کنند را ثبت کرد. چگونگی بقای این جانداران در این شرایط سخت همچنان نامشخص است.

میکروب اتاق تمیز (Tersicoccus phoenicis)

5458

اتاق تمیز فضایی به طور ویژه طراحی شده برای اهداف تولیدی و یا پژوهش علمی است که به معنای استریل بودن آن تا حد ممکن است. با این وجود، این میکروب موفق به بقا در فرآیند استریلیزاسیون شده است. میکروب اتاق تمیز در دو اتاق جداگانه با فاصله بیش از ۴ هزار ۲۵ کیلومتر – یکی در فلوریدا و دیگری در گینه فرانسه – یافت شده است.

اولینگیتو یا باریک خرسک (Bassaricyon neblina)

6374

این حیوان با ظاهری بین خرس و گربه نخستین پستاندار گوشتخواری محسوب می شود که طی ۳۵ سال گذشته در نیمکره غربی کشف شده است. اولینگیتو که به خانواده Procyonidae – راکون ها را نیز شامل می شود – تعلق دارد در جنگل های آند کلمبیا و اکوادور ساکن است. رژیم غذایی این حیوان شامل میوه، حشرات و شهد می شود. این حیوان کوچکترین گونه از جنس خود محسوب می شود و وزن آن به طور متوسط برابر با ۹۰۰ گرم است.

پنی سیلیوم نارنجی (Penicillium vanoranjei)

8270

به رغم رنگ نارنجی، این گونه از پنی سیلیوم، قارچی که پنی سیلین از آنها مشتق شده است، در حقیقت به افتخار خانواده سلطنتی هلند، شاهزاده نارنجی، نامگذاری شده است. این گونه در حفاری خاک در تونس کشف شده است.

آغازی آمیب شکل (Spiculosiphon oceana)

9219

این ارگانیسم تک سلولی ۴ تا ۵ سانتیمتری در نوع خود از اندازه بزرگی برخوردار است. این گونه نوعی فرامینیفر (روزن بران) محسوب شده و در دریای مدیترانه ساکن است. به واسطه رفتار عجیب و غریب این گونه ابتدا تصور می شد که یک اسفنج باشد: آغازی آمیب شکل به جمع آوری قطعات اسکلت اسفنج مرده از بستر دریا و چسباندن آنها به خود با استفاده از نوعی چسب پروتئینی مشابه آن چه اسفنج ها استفاده می کنند، می پردازد. همچنین، آنها همانند اسفنج تغذیه می کند و بازوهای خود را برای جمع آوری و تغذیه از بی مهرگان کوچک می گستراند.

مارمولک دم برگی کیپ ملویل (Saltuarius eximius)

10274

این مارمولک در استرالیا کشف شده و به واسطه شیوه استتار، بدن بلند و باریک و چشمانی بزرگ متمایز است. این مارمولک حدود ۲۰ سانتیمتری در زیستگاه های صخره ای و درختان جنگل های بارانی زندگی می کند.

مگس تینکربل (Tinkerbella nana)

11290

این گونه در حقیقت یک مگس نیست. خانواده Fairyfly که نام خود را از بال های ریشه دارشان گرفته اند در واقع خانواده ای از زنبورهای پارازیتویید است. طول مگس تینکربل تنها ۲۵۰ میکرومتر و در جنگل های کاستاریکا زندگی می کند. طول عمر این گونه بیشتر از چند روز نیست.

حلزون خاکی گنبددار (Zospeum tholussum)

12229

این حلزون بسیار کوچک در اعماق غارهای لوکینا جاما-تروجاما کرواسی در فاصله حدود ۹۰۰ متری از سطح زمین و در تاریکی کامل زندگی می کند. طول آنها تنها دو میلیمتر است. پژوهشگران معتقدند این حیوانات ریز اندام که بسیار کند روی زمین حرکت می کنند از طریق جریان آب و یا حیوانات دیگر سفرهای طولانی تر خود را انجام می دهند.

منبع:زیست نیوز| نویسنده: مازیار دانیالی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا