اسكناس‌هايي براي فروش

موبنا – ضمن اينكه فاصل ميدان فردوسي تا چهارراه استانبول نيز همين وضع را خواهيد ديد.اسكناس هايي كه با قيمت بالاتر از ارزش واقعي خود به فروش مي روند آن هم تنها به دليل تقاضاي بالايي كه براي آنها وجود دارد. در بازار اسکناس نو قیمت‌ها با توجه به میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، …

موبنا – ضمن اينكه فاصل ميدان فردوسي تا چهارراه استانبول نيز همين وضع را خواهيد ديد.اسكناس هايي كه با قيمت بالاتر از ارزش واقعي خود به فروش مي روند آن هم تنها به دليل تقاضاي بالايي كه براي آنها وجود دارد. در بازار اسکناس نو قیمت‌ها با توجه به میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، در شرایط فعلی که میزان تقاضا تا حدودی از عرضه پیشی گرفته است و تا ۲۲ اسفندماه که عرضه بانکی در شعب منتخب آغاز خواهد شد بازار به اصطلاح دلالی یا آزاد اسکناس قیمت‌های به نسبت بالایی را از آن خود کرده‌است. در اين بازار، دلالان اسکناس نو به هر تعداد و بدون محدودیت با قیمت‌های بالا اسکناس های تانخورده را به متقاضیان می فروشند وسود خوبي نيز نصيب آنها خواهد شد. البته نوع تقاضا در دو برهه از سال متفاوت است به نحوي كه در عيد غدير بيشتر اسكناس‌هاي خرد مانند ۲۰۰،۱۰۰،۵۰ و ۵۰۰ توماني بازار گرم تري پيدا مي كند ودر آستانه نوروز اين تقاضا به سمت اسكناس هاي درشت هزار،دوهزار ،پنج هزارو۱۰هزار توماني تمايل پيدا مي‌كند. در حال حاضر يك بسته اسكناس نو وتانخورده ۵۰ ،۱۰۰و۲۰۰توماني بين ۹۰ تا۱۰۰هزار تومان به فروش مي رسند.البته قیمت‌ها توسط دلالان یکسان نیست و تفاوت قیمت اندکی بین نرخ‌های اعلام شده توسط آنها وجود دارد اما به هر حال قیمت اسکناس‌های ۵۰ تومانی، ۱۰۰ تومانی و ۲۰۰ تومانی به دلیل کمیاب بودن در بازار با افزایش حدود دوبرابری قیمت نسبت به سال گذشته مواجه شده اند.در همين بازار يك بسته ۱۰تايي اسكناس ۵۰۰توماني ۷۰تا۷۵،هزار توماني ۱۱۰تا ۱۱۵،دوهزارتوماني ۲۱۰تا ۲۱۵هزار به فروش مي روند.همچنين اسكناس هاي ۵هزار توماني ۵۱۵تا ۵۲۰واسكناس ۱۰هزار توماني يك ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان فروخته مي شوند.اما پرسشي كه در اين ميان مطرح مي شود اين است كه اين حجم اسكناس چگونه به دست دلالان مي افتد وبه اصطلاح پس از اعلام شعب منتخب براي توزيع ،تعداد زیادی از این اسکناس ها از بازار سیاه سر در می آورند و با قیمت‌های غیرمعقول به فروش می رسند و بر این اساس احتمال اینکه این اسکناس‌ها از طریق کارمندان شعب از بازار سوداگری سر دربیاورند، وجود دارد.در همين رابطه بهزاد قیاسوند ،مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی درباره اینکه دلالان خرید و فروش اسکناس نو، سرمنشأ ورود اسکناس‌های نو به بازار سیاه را کارمندان بانکی معرفی می کنند، گفته بود: به هر حال در هر زمان که تقاضا افزایش می یابد، اختلالات هم ایجاد می شود. در هفته پایانی هر سال هجوم و تقاضا به بانک‌ها زیاد می شود و عده‌ای سودجو نیز در این بین وجود دارند.
حكم شرعي خريد وفروش
عباس موسویان، عضو کارگروه بانکداری بدون ربا در مورد حکم شرعی خرید و فروش اسکناس های نو معتقد است: اگر اختلاف قیمت در خرید اسکناس نو در حد متعارف باشد، اشکالی ندارد. یعنی اگر اختلاف قیمت در حد متعارف و در حد نو و کهنه بودن اسکناس باشد، اشکالی ندارد اما چنانچه در این خرید و فروش سوءاستفاده هایی صورت گیرد و اجحاف شود، دارای اشکال است، یعنی اگر اختلاف قیمت بیش از حد متعارف باشد اشکال دارد.برخی از افراد رغبت دارند که برای ایامی همچون اعیاد اسکناس نو تهیه کنند، بنابراین این امر باعث می شود قیمتی برای اسکناس نو پرداخت شود.
سيف :نگران نباشيد
رئیس کل بانک مرکزی هم درباره نحوه توزیع اسکناس نو در کشور به مناسبت سال جدید با اشاره به اينكه امسال با برنامه‌ریزی به موقعی که انجام شده است و با توجه به تجربه موفقی که طی دو سال گذشته در این زمینه داشته‌ایم گفت : جای هیچ نگرانی در مورد اسکناس برای سال نو وجود ندارد. ولی ا… سیف افزود: باتوجه به انضباط پولی که در سال‌های گذشته برقرار کردیم و هیچ شکایتی دریافت نکردیم، برنامه‌ریزی های صورت گرفته به گونه ای است که اسکناس شب عید به موقع در دسترس همه قرار خواهد گرفت. مشتریان بانک‌ها می‌توانند با مراجعه به بانک‌ها این اسکناس‌ها را تهیه کنند. سیف با تاکید بر اینکه هیچ دلیلی برای خرید و فروش پول‌های نو در بازار وجود ندارد، خاطرنشان کرد: برخی مردم از اینکه بانک‌ها به راحتی و بدون هیچ هزینه اضافی پول نو را در اختیار آنها قرار می‌دهند، اطلاع ندارند. در همین راستا بانک مرکزی حتما اطلاع‌رسانی خواهد کرد که مردم برای نو کردن پول‌های خود به بانک‌ها مراجعه کنند. وی درباره اینکه آیا تعداد بانک های عرضه کننده پول نو محدود است یا پول نو با کارت ملی و به تعداد محدود عرضه می شود، گفت: هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت و همه نیازهای مردم را در این خصوص برطرف می کنیم.

منبع:روزنامه قانون| نویسنده:محبوبه نوري

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا