من نیاز به بازی دارم

موبنا – بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند کودکانی که در خانه و مهدکودک از تحرک کافی در قالب بازی‌های مناسب برخوردارند آرامش و تمرکز بیشتری دارند. بازی سبب شادی و نشاط کودکان می‌شود و آنان را با جهان پیرامون خود همراه و با شور و شوق کودکانه آشنا می‌سازد، اما نكته‌اي كه توجه به آن …

موبنا – بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند کودکانی که در خانه و مهدکودک از تحرک کافی در قالب بازی‌های مناسب برخوردارند آرامش و تمرکز بیشتری دارند. بازی سبب شادی و نشاط کودکان می‌شود و آنان را با جهان پیرامون خود همراه و با شور و شوق کودکانه آشنا می‌سازد، اما نكته‌اي كه توجه به آن ضروري است اين است كه اوقات فراغت کودک امروزی دیگر شباهت و قرابتی با کودکي نسل ما ندارد. اگر ما کودکی‌مان را در کوچه‌ها و با گرگم به هوا، لی‌لي، منچ و تیله و گاه تنها با یک کلاس نقاشی یا در بهترین حالت، با ورزشی می‌گذراندیم، کودک امروز تابستان خود را با لپ تاپ، تبلت و پلی استیشن یا در حالت دیگر با گذراندن انواع کلاس‌ها در ساعت‌های مختلف روز، سپری می‌کند.
آنچه توجه به آن در استفاده از اين كلاس‌ها حائز اهميت است برنامه‌ريزي درست و گزينش صحيح است.
مسلما اولين و مهم‌ترين نكته، توجه به علاقه‌مندي خود كودك است. لذا در تنظيم برنامه‌هاي اوقات فراغت، علايق کودک را مد نظر قرار دهيد تا فرزندتان بتواند حداكثر بهره را از كلاس‌هاي آموزشي خود ببرد زيرا تصمیم گیری به جاي او اشتياق و مسئوليت‌پذيري اش او را كاهش مي‌دهد و راندمان بهره‌وري اش را پايين مي‌آورد.
چگونه در كلاس‌ها جاذبه ايجاد كنيم؟
ایجاد جاذبه در کودک، ترکیبی از توانایی مربی با محتوای کلاس است. همان‌گونه كه در بالا آمد هرچیزی که با فشار و خارج از انتخاب او گزينش شود و انگیزه‌ای را در کودک ایجاد نکند، باعث می‌شود تا خستگی، اندک استعداد او را نیز تحت تاثیر این ترکیب نامعقول از بین ببرد و جذابيت كلاس‌ها را كمرنگ كند.
توصيه دوم محققان اين است كه از ثبت‌نام فرزندان‌تان در كلاس‌هاي بي‌شمار، جدا پرهيز كنيد. البته اين بدان معنا نيست كه موضوعات متنوعي را در برنامه کودک قرار ندهيد، بلكه توصيه اين است كه او را خسته نکنيد، اين خستگي در پي خود دلزدگي مي‌آورد كه مي‌تواند در تمام كلاس‌ها و آموزش‌هاي او تاثير مخرب و ناكار آمد بگذارد.سعي كنيد تا جنبه‌هاي مختلف تحول روانشناختي و جسماني کودک را در نظر بگيريد؛ مثلاً صرفاً او را در کلاس‌هاي آموزشي ثبت نام نکنيد بلکه در نظر داشته باشيد که برنامه‌هاي هنري يا تفريحي نيز براي او لازم است.
يكي از پيشنهادهاي ما به والدين، آشنا كردن كودكان در اين ايام با مشاغل مختلف است. يك ايده خوب همراه خود بردن كودك به محل كار تان است، تا به طور ملموس با شغل و حرفه ‌شما آشنا شود. البته لازم به ذكر است كه در این مورد حفظ موارد امنیتی،بهداشتی و اخلاقی باید مورد توجه قرار گیرد تا خداي ناكرده اتفاقي ناگوار موجب از دست رفتن اين فرصت و وارد آمدن خسارت جسمي و روحي‌نشود.

منبع:روزنامه قانون| نویسنده:علي روستايي

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا