مرگ زن ۵۰ ساله در مطب پزشک

موبنا – حسن هاشمی وزیر بهداشت و درمان روز شنبه به انتقاد از عملکرد رسانه‌ها پرداخت و اظهار داشت: این همه رسانه به جای اینکه دروغ بگویند، تهمت بزنند، اعصاب مردم را خرد کرده و این و آن را به جان هم بیاندازند بیایند مردم را توانمند سازند چرا که وظیفه اصلی‌شان این است. این …

موبنا – حسن هاشمی وزیر بهداشت و درمان روز شنبه به انتقاد از عملکرد رسانه‌ها پرداخت و اظهار داشت: این همه رسانه به جای اینکه دروغ بگویند، تهمت بزنند، اعصاب مردم را خرد کرده و این و آن را به جان هم بیاندازند بیایند مردم را توانمند سازند چرا که وظیفه اصلی‌شان این است.

این روزها رسانه‌ها به خاطر انعکاس اخبار مشکلات مردم مرتب از سوی دولت و مسئولان به دروغ گویی و تهمت متهم می‌شوند.

بعد از حادثه بخیه‌های صدرا که حکایت کودک فقیری بود که از درمان باز ماند، وزارت بهداشت رسانه‌ها را به بزرگ‌نمای متهم و کرد و بعد از آن نیز در ماجرای سوختگی مادر دو قلوها در اتاق زایمان برچسب دروغ‌گویی و انعکاس جهت دار اخبار به رسانه‌های واقع‌گرا زده شده شد.

هجوم پی در پی مسئولان در نطق‌ها و سخنرانی‌های مختلف شاید برخی از رسانه‌ها را در ادامه انعکاس این‌گونه اخبار سست یا منصرف کند. اما تکلیف و رسالت خبرنگاری کی و کجا به کار خبرنگار و رسانه می‌آید؟ وقتی فرزندی با صدای گریان با خبرگزاری تماس می‌گیرد و از مرگ مادرش در مطب پزشک سخن می‌گوید و کمک می خواهد؛ اینجاست که سر دو راهی قرار می‌گیری که خبر مرگ مادر را انعکاس دهی و صدای این درماندگان را به گوش مسئولان برسانی و از اتفاقات مشابه پیشگیری کنی یا به صحبت‌های مسئولان وزارت بهداشت و خط و نشان‌ها گوش دهی و از خیر انتشار خبر بگذری…

گردن دردی که ممکن است باعث مرگ شود

آرتروز یا همان درد مفاصل بیماری کشنده و خطرناکی نیست ولی در موارد حاد آن برای بیمار درد آور و با رنج بسیار همراه است.

تصور کنید یکی از بستگانتان دچار درد مفاصل است، بیماری شایعی که خیلی از اطرافیان ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و شاید خیلی از بزرگترها سالهاست که به آن دچارند و به ناچار آن را تحمل و با آن سر می‌کنند.

در این زمان است که برای تسکین درد عزیزانتان به دنبال راه درمان می‌گردید و برای پیدا کردن دوای بیماری به هر دری می‌زنید شاید که بتوانید مرهمی برای آرامش آن پیدا کنید.

هرکسی به شما روشی را برای درمان پیشنهاد می‌کند؛ از طب سنتی گرفته تا پزشکان گوناگون که از طرف دوست و آشنا و بنا به تجربه معرفی می‌شوند. در این بین زرق و برق برخی تبلیغات و نوآوری در روش‌های درمانی نظر شما را به خود جلب می‌کند.

تبلیغات پزشکی و متولی ناشناخته

تبلیغات فریبنده‌ای که معلوم نیست با مجوز کدام نهاد و مقام مسئولی بر در و دیوار شهر و نشریات و سایت‌های مختلف به‌صورت قارچ گونه سبز می‌شوند و با ارائه روش‌های گوناگون و مدرن سعی در جذب بیماران دارند.

پی آر پی و سلول درمانی یکی از روش‌های درمانی است که این روزها در بسیاری از این رسانه‌ها تبلیغ می‌شوند. روشی که بنا به اظهارات عنوان‌شده در تبلیغات درمان بسیاری از دردها از پوست و مو گرفته تا قلب و درد مفاصل و خلاصه هر دردی که تا باید برای درمانش وقت و هزینه بسیار صرف می‌کردید را به‌یک‌باره و یک‌شبه درمان می‌کند. فقط کافی است به یکی از این مطب‌ها سر بزنید و بعد از گرفتن نمونه خون شما اقدام به تزریق سلول‌های بنیادی خون به شما کنند و بلافاصله با نتایج خوبی دردهای گذشته را فراموش کنید.

اما به گفته متخصصان و پزشکان این‌یک دروغ بزرگ است و ما روشی با عنوان سلول درمانی و تزریق سلول‌های بنیادی آن‌هم در مطب نداریم و این روش تنها در مرحله تحقیقاتی و تنها در چند مرکز دانشگاهی به‌صورت محدود استفاده می‌شود و تمامی تبلیغات و ادعاها دراین‌باره کذب و کلاه‌برداری است.

مادری که فقط درد داشت

اما در هفته گذشته یک مادر ۵۰ ساله تهرانی که از درد آرتروز در ناحیه گردن رنج می‌برد به توصیه اطرافیان به یکی از همین مطب‌ها در مناطق شمالی تهران مراجعه می‌کند.

پزشک برای برطرف شدن درد استفاده از سلول درمانی را پیشنهاد می‌دهد و بیمار بی‌خبر از اینکه این تنها یک فریب برای کسب درآمد و کلاه‌برداری است، به‌ناچار برای خلاصی از درد قدیمی‌اش، به گفته‌های پزشک‌نما اعتماد و قبول می‌کند که در مطب عمل سلول درمانی انجام شود.

پزشک‌نما ابتدا از مریض خون می‌گیرد و بعد از جداسازی اجزا آن مجدد خون را به گردن بیمار تزریق می‌کند.

اما نکته در اینجاست که وی برای تسکین درد گردن و برای اینکه بیمار تأثیرات آنی این عمل را احساس کند، اقدام به تزریق همزمان لیدوکائین که یک بی‌حس‌کننده موضعی است می‌کند و تزریق بیش‌از اندازه این دارو باعث بی‌حس شدن عضلات گردنی و ایجاد خفگی و در نهایت منجر به مرگ مغزی وی می‌شود. نکته حائز اهمیت اینجاست که فرزندان این مادر در عملی انسان دوستانه اقدام به اهدا اعضای بدن این مادر و نجات جان بیماران دیگر می‌کنند.

طبابت با مجوز باطل شده

تحقیقات خبرنگار فارس در خصوص این پزشک حکایت از تخلفات مشابه وی و پرونده‌هایی در گذشته کاری او داشت.

برای همین به سراغ حجت‌اله مقیمی مدیرکل صلاحیت‌های حرفه‌ای و امور پروانه‌ها سازمان نظام‌پزشکی می‌رویم. وی بعد از شنیدن شرح واقعه به خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس گفت: ما بحثی درباره سلول درمانی نه به‌عنوان تخصص و نه به‌عنوان روش‌های درمانی و حتی در کتاب‌های درسی موضعی درباره سلول‌ درمانی نداریم و هرگونه تبلیغات و ادعا در این رابطه کذب بوده و ممنوع است.

وی ادامه داد: متأسفانه عده‌ای سودجو با استفاده از عدم آگاهی مردم نسبت به برخی روش‌های درمانی از جمله سلول درمانی و تزریق سلول‌های درمانی اقدام به فریب بیماران و کلاه‌برداری از آن‌ها می‌کنند.

مقیمی در رابطه با پزشکی که منجر به مرگ این زن ۵۰ ساله شده است، گفت: در سال ۹۲ پروانه مطب این پزشک‌نما به دلیل تخلفات و پرونده‌هایی که داشته‌ باطل‌شده است و در حال حاضر اجازه طبابت ندارد و تأسیس مطب و نصب تابلو که توسط وی انجام‌شده خلاف قانون است و در اسرع وقت با آن برخورد خواهد شد.

وی درباره ادعاهای این پزشک‌نما مبنی بر متخصص طب فیزیکی و مفاصل نیز گفت: وی یک پزشک عمومی است و تخصص‌های عنوان‌شده از سمت وی جعل است و صحت ندارد؛ ضمن اینکه در سال ۹۰ نیز رای دیوان عدالت اداری در خصوص تکذیب ادعاهایشان موجود است.

مدیرکل صلاحیت‌های حرفه‌ای و امور پروانه‌ها سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: نظارت بر مطب‌ها بر عهده معاونت درمان دانشکده‌های علوم پزشکی است و وزارت بهداشت باید در خصوص تشدید نظارت‌ها اقدام کند. البته در شهرهای کوچک وضعیت نظارت‌ها بهتر و تعداد تخلفات کمتر است ولی در شهرهایی مثل تهران به دلیل کمبود بازرسان این موضع دچار مشکلات جدی است.

کلاهبرداری با استفاده از سلول درمانی

اما در ادامه این بحث به سراغ ناصر اقدامی رفتیم، وی عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان است. پژوهشگاه رویان جایی است که از سال‌ها قبل مشغول تحقیق و آزمایش سلول درمانی و اثرات تزریق سلول‌های بنیادی است. از این پژوهشگاه می‌توان به‌عنوان بانی و بنیان‌گذار سلول‌های بنیادی در کشور نام برد.

اقدامی درباره سلول درمانی و تبلیغاتی که در این خصوص انجام می‌شود به خبرنگار فارس گفت: سلول درمانی از یک سری قوانین ابلاغ‌شده پیروی می‌کند و کسی نمی‌تواند و اجازه ندارد که خارج از آن عمل کند.

وی ادامه داد: به این معنا که ارائه این خدمات توسط اشخاص و پزشکان آن‌هم در مطب امکان‌پذیر نبوده و ادعا و انجام این عمل در مطب خلاف قانون و ممنوع است.

وی افزود: مجوزی در این خصوص به برخی مراکز علوم پزشکی داده‌شده است که آن‌هم در حد محدود اقدام به انجام سلول درمانی کنند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه مراحل تحقیقاتی و پیشرفته این درمان در اختیار موسسه رویان است، گفت: ما کشوری هستیم که در مسائل سلول درمانی در جایگاه خوبی قرار داریم و سو استفاده عده‌ای ممکن است به ضرر همه تمام شود و بدبینی بسیاری را در این خصوص ایجاد کند و لازمه این کار تهیه قوانین و برخورد با هرگونه تخلف و سودجویی در این خصوص است.

وی با اشاره به مرگ بیمار در اثر تزریق به گردن گفت: این پزشک تنها خون را از بیمار گرفته و به روش پی آر پی جداسازی کرده و مجدد به همراه لیدوکائین این تزریق را انجام داده است.

وی افزود: انجام عمل پی آر پی نیز در مطب ممنوع است و امکان‌پذیر نیست و این افراد با اضافه کردن لیدوکائین سعی می‌کنند که درد بیمار را به‌طور موقت کاهش دهند تا وی احساس درد کمتر و درمان داشته باشد که این‌یک کلاه‌برداری بزرگ است.

اما این حوادث تا کی ادامه خواهد داشت؟

هیچ‌کس منکر زحمات پزشکان و پرستارانی نیست که شبانه‌روز در نقاط دور و نزدیک کشور در حوزه سلامت خدمت می‌کنند و برای حفظ جان مردم زحمت می‌کشند؛ اما عدم نظارت صحیح و تخلف برخی از کادر درمان باعث آزردگی خاطر تمام جامعه پزشکی و سلامت کشور می‌شود. سو استفاده عده‌ای که به حق خود قانع نیستند و پا از قانون فراتر می‌گذارند ضربه‌ای به نظام سلامت وارد می کند که شاید ترمیم آن سال‌ها زمان ببرد.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا