رشد تک رقمی بازار موبایل‌های هوشمند

موبنا – تحقیقات و بررسی‌های موسسه IDC در این زمینه نشان می‌دهد که سال ۲۰۱۵ احتمالا آخرین سالی است که بازار جهانی موبایل‌های هوشمند رشد دورقمی را تجربه کرد. بازار جهانی موبایل‌های هوشمند در سال ۵۱۰۲ احتمالا برای آخرین‌بار رشد دو رقمی را تجربه کرد تقویم سال ۲۰۱۵ با صادرات جهانی ۴۴/ ۱ میلیارد دستگاه …

موبنا – تحقیقات و بررسی‌های موسسه IDC در این زمینه نشان می‌دهد که سال ۲۰۱۵ احتمالا آخرین سالی است که بازار جهانی موبایل‌های هوشمند رشد دورقمی را تجربه کرد.

بازار جهانی موبایل‌های هوشمند در سال ۵۱۰۲ احتمالا برای آخرین‌بار رشد دو رقمی را تجربه کرد

تقویم سال ۲۰۱۵ با صادرات جهانی ۴۴/ ۱ میلیارد دستگاه موبایل هوشمند به پایان رسید که نسبت به سال ۲۰۱۴ رشد سالانه ۴/ ۱۰ درصدی را به ثبت رسانده است. آخرین تحقیقات موسسه IDC در این مورد نشان می‌دهد که صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند در سال ۲۰۱۶ به ۵/ ۱ میلیارد دلار می‌رسد که این میزان در مقایسه با سال ۲۰۱۵ رشد سالانه ۷/ ۵ درصدی خواهد داشت.

c0035aba702fae937e8cbb2e909eb0d7

حالا کارشناسان انتظار دارند این روند رشد سالانه تک‌رقمی تا پنج سال آینده هم ادامه داشته باشد. به این ترتیب تحلیلگران موسسه IDC پیش‌بینی کرده‌اند که میزان صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند در سال ۲۰۲۰ به ۹۲/ ۱ میلیارد دستگاه خواهد رسید. این بازار همچنان شاهد کاهش روند صادرات جهانی خود خواهد بود و در این میان انتظار می‌رود متوسط قیمت فروش هر دستگاه گوشی موبایل هوشمند هم کاهش پیدا کند. بر اساس این گزارش پیش‌بینی می‌شود متوسط قیمت فروش هر گوشی موبایل هوشمند از ۲۹۵ دلار در سال ۲۰۱۵ به ۲۳۷ دلار در سال ۲۰۲۰ برسد.

از نظر بازارهای منطقه‌ای، بازارهای بزرگ و توسعه‌یافته مانند ایالات متحده آمریکا، چین و اروپای غربی همه در سال ۲۰۱۵ رشد سالانه تک‌رقمی را تجربه کرده‌اند، در حالی که بیشترین میزان رشد سالانه در بازارهایی مانند هندوستان، اندونزی، خاورمیانه، آفریقا و دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا اتفاق افتاده است. «ریان ریث» یکی از کارشناسان موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد می‌گوید: «کاهش روند رشد بازار موبایل‌های هوشمند در بازارهای بزرگ و توسعه‌یافته از طرفی به خاطر کاهش فروش موبایل‌های آی‌فون شرکت اپل بوده و از طرف دیگر به رونق بازار موبایل‌های هوشمند اندرویدی ارزان‌قیمت مربوط می‌شود. من معتقدم که اپل به تدریج با تغییر سیاست‌های بازار خودبه سمت حضور پررنگ‌تر در بازارهای پرسود پیش می‌رود و این می‌تواند راه نجات این شرکت از فضای رکود باشد. به این ترتیب اپل می‌تواند کنترل بیشتری بر بازارهای بزرگ و توسعه‌یافته داشته باشد و درآمد بیشتری از این بازارها به‌دست آورد.»

در غیاب دستگاه‌های جدید در سیستم‌عامل‌های مختلف، کارشناسان بازار انتظار دارند شرکت‌های تولیدکننده در سال ۲۰۱۶ بیشتر به سمت طراحی و تولید موبایل‌های هوشمند با صفحه نمایش بزرگ‌تر پیش بروند. «آنتونی اسکارسلا» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این زمینه می‌گوید: «کاربران و مصرف‌کنندگان همچنان به دستگاه‌هایی با صفحه نمایش بزرگ‌تر مانند فبلت‌ها تمایل بیشتری دارند. فبلت‌ها در حال حاضر ۲۰ درصد از کل صادرات بازار جهانی موبایل‌های هوشمند در سال ۲۰۱۵ را به خود اختصاص داده‌اند و انتظار می‌رود این سهم تا سال ۲۰۲۰ به ۳۲ درصد یا صادرات ۶۱۰ میلیون دستگاهی افزایش پیدا کند. فبلت‌های اندرویدی در حال حاضر بیشترین سهم را از بازار کل فبلت‌ها در اختیار دارند، اما انتظار می‌رود اپل هم به تدریج سهم بیشتری از این بازار را به خود اختصاص دهد.»

 منبع: دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا