دستفروشی یعنی زندگی‌ام تامین نیست!

هادی ابوی اظهار کرد: سابقا دستفروشی مانند امروز رواج پیدا نکرده بود و گسترش این پدیده را در سالهای اخیر شاهد بودیم اما یکی از علتهای رواج دستفروشی این است که معیشت افراد دچار مشکل شده و بالاجبار برای تامین هزینه‌های زندگی به این کار روی می‌آورند و دستفروشان به زبان بی زبانی می‌خواهند بگویند …

هادی ابوی اظهار کرد: سابقا دستفروشی مانند امروز رواج پیدا نکرده بود و گسترش این پدیده را در سالهای اخیر شاهد بودیم اما یکی از علتهای رواج دستفروشی این است که معیشت افراد دچار مشکل شده و بالاجبار برای تامین هزینه‌های زندگی به این کار روی می‌آورند و دستفروشان به زبان بی زبانی می‌خواهند بگویند زندگی ما تامین نیست.

وی “بساط گستری” را کمک به خرج خانه و زندگی عنوان کرد و افزود: با وجود آنکه شهرداری دستفروشان را در قالب جمعه بازارها ساماندهی کرده اما آنها می‌گویند که این کار هزینه‌هایی برایشان تراشیده است.

ابوی ادامه داد: دستفروشان ناچارند برای امرار معاش، اجناس خود را با قیمتی پایین تر از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها عرضه کنند و از طرفی قدرت پرداخت اجاره مکان یا غرفه در بازارچه‌ها را ندارند در نتیجه ترجیح می‌دهند که در کنار خیابان بساط کنند. اگر هم بخواهند در جمعه بازارها بساط کنند باید روی قیمت اجناس خود درصدی بکشند که در آن صورت تفاوتی با قیمت مغازه‌ها نخواهند داشت.

این مقام مسوول کارگری با اشاره به اعتراض اخیر برخی کسبه و مغازه‌داران نسبت به حضور دستفروشان اظهار کرد: این امر طبیعی است چون وقتی دستفروشان بدون پرداخت هزینه شارژ و عوارض و مالیات و اجاره مکان به راحتی در کنار خیابان بساط می‌کنند عملا بازار مغازه داران و کسبه را خصوصا در روزهای پایانی سال کساد می‌کنند.به همین دلیل شهرداری باید به این قضیه ورود کند و جلوی درگیری و حوادث احتمالی را بگیرد.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری درعین حال درباره پیامدهای رواج دستفروشی در سطح شهر اظهار کرد: متاسفانه در سالهای اخیر دستفروشان به قدری زیاد شده اند که چهره شهر را نازیبا و خراب کرده اند و هر گوشه را که نگاه می کنید تعدادی دستفروش بساط کرده اند.

ابوی افزود: بسیاری از خریداران اجناس دستفروشی ریسک خرید را به جان می خرند چون بدون آنکه از کیفیت، سالم بودن وتقلبی نبودن آنها اطمینان پیدا کنند اجناس دستفروشی را خریداری می‌کنند که همین مساله می تواند به زیان مصرف کننده تمام شود.

به اعتقاد این مقام مسوول کارگری، اگر شهرداری در ساماندهی دستفروشان موفق نبوده دو دلیل دارد یکی کمبود فضا و مکان برای اختصاص به دستفروشان و دوم گرفتن پول از دستفروشان توسط ماموران شهرداری که با این کار عملا اجازه کار به دستفروشان را می‌دهند و خود به گسترش پدیده دستفروشی کمک می‌کنند.

وی در پایان از شهرداری خواست تا با دستفروشانی که کالای ممنوع و غیر مجاز می فروشند برخورد کند و افزود: متاسفانه برخی دستفروشان به عرضه سیگار یا اجناس غیرمجاز در سطح شهر اقدام می‌کنند که شهرداری باید جلوی آنها را بگیرد و مانع فعالیت آنها شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا