نارنجک‌های دردسرساز

موبنا – شاید چون چند وقتی بود شاهد پرتاب نارنجک ازسوی تماشاگران در ورزشگاه آزادی نبودیم، اتفاقی که عصر یکشنبه در این ورزشگاه رخ داد، برایمان تازگی داشت اما متاسفانه قبلا نیز چنین اتفاقاتی درکشورمان رخ داده و دردسرهای بزرگی را هم به بار آورده است. نارنجکی که پشت نیمکت تراکتورسازی برخورد کرد و اعضای …

موبنا
شاید چون چند وقتی بود شاهد پرتاب نارنجک ازسوی تماشاگران در ورزشگاه آزادی نبودیم، اتفاقی که عصر یکشنبه در این ورزشگاه رخ داد، برایمان تازگی داشت اما متاسفانه قبلا نیز چنین اتفاقاتی درکشورمان رخ داده و دردسرهای بزرگی را هم به بار آورده است. نارنجکی که پشت نیمکت تراکتورسازی برخورد کرد و اعضای این تیم را از جایشان فراری داد، تاریک‌ترین صحنه این مسابقه را رقم زد. این اتفاق تعجب و واکنش مسئولان امنیتی را به همراه داشت. درحالی‌ که مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ به صورت غیرمستقیم از حراست و نیروی انتظامی انتقاد کرده، رضا حسنی‌خو،‌ مدیرکل حراست وزارت ورزش درباره اتفاقات دیدار پرسپولیس و تراکتورسازی می‌گوید: «دقیقا معلوم نیست این مواد چگونه وارد ورزشگاه می‌شود. شاید دشمنان این کارها را انجام دادند که بگویند ورزشگاه‌های ایران امنیت ندارد. هرچند ما و نیروی انتظامی هم باید دقت بیشتری کنیم تا این اتفاقات نیفتد.»
ماجرای سرباز احمدی
تقریبا یک‌دهه قبل بود که یک سرباز بدشانس در بازی سپاهان و پرسپولیس در ورزشگاه نقش جهان اتفاقی برایش رخ داد که بینایی‌اش برای همیشه از دست رفت. پرتاب نارنجک به سوی یک سرباز که فقط ٢٠روز از خدمتش باقی مانده بود، باعث شد تا او دیگر هیچ‌وقت نتواند فوتبال ببیند اما بعد از گذشت این همه‌ سال هنوز هم عامل آن اتفاق تلخ مشخص نشده و می‌بینیم که تلنگری برای تماشاگران فوتبال نشده است.
کره شمالی و محرومیت
دیدار ایران و کره‌شمالی در مقدماتی جام‌جهانی ٢٠٠٦ آوردگاه دیگری برای سوءاستفاده برخی تماشاگران از فضای ورزشی بود. نارنجکی که در نزدیکی یکی از بازیکنان کره‌شمالی منفجر شد، تبعات زیادی را برای ایران داشت. آن بازیکن به بیمارستان منتقل شد و سرمربی کره‌شمالی نیز قصد داشت تیمش را بیرون بکشد. بعد از آن دیدار حتی فوتبال ایران با محرومیتی برای حضور تماشاگران مواجه شد. اتفاقا برانکو(سرمربی وقت تیم‌ملی) بعد از بازی یکشنبه اعلام کرد که این برای دومین‌بار بود که شاهد چنین اتفاقی در ورزشگاه‌های ایران بوده که بار اول به همان مسابقه با کره‌شمالی برمی‌گردد.
بدترین زمان ممکن
شاید اگر این اتفاقات که خدا را شکر تبعات جانی نداشت، در یک بازی دیگر لیگ‌برتر که چند ماه قبل برگزار شده بود، رخ می‌داد؛ مثل حالا برای فوتبال کشورمان تبعات نداشت. مارکو تیمر، نماینده امنیتی یوفا و فیفا چند روز قبل پای به تهران گذاشته و این دیدار را از نزدیک تماشا کرد. او دیروز درباره اتفاقات رخ داده در دیدار پرسپولیس و تراکتورسازی اینطور واکنش نشان داد: «از روزی که به ایران آمدم، هیچ‌گونه ناامنی را شاهد نبودم اما متاسفانه در این بازی اتفاقات جالبی رخ نداد. ترقه‌هایی به کنار زمین پرتاب شد که کمی مرا نگران کرد.» دلیل اصلی سفر این نمایندگان امنیتی به ایران هنوز مشخص نیست اما قطعا در مناقشه ایران و عربستان که تا چند روز دیگر تصمیم‌گیری درباره آن در مقر AFC انجام می‌شود، تاثیرگذار خواهد بود. درواقع بهانه‌ای بزرگ دست عربستانی‌ها افتاد تا اوضاع را به نفع خود پیش ببرند و شاید همین چند نارنجک میزبانی را از نمایندگان ایران در لیگ‌قهرمانان امسال سلب کند.

کاپیتانی که فقط ادعای بزرگی دارد
یاد نوروزی بخیر…
شهروند| کاپیتان این روزهای پرسپولیس با ادعای غیرت و جنگندگی برای تیمش به هر کاری دست می‌زند و شاید مقصر اصلی اتفاقات دیدار تیمش با تراکتورسازی باشد چون آغاز‌کننده تمام درگیری‌ها در داخل و خارج از زمین خطای وحشتناکی بود که او روی بازیکن حریف انجام داد. در پرسپولیس کم‌ستاره این فصل افرادی چون بنگر خودشان را بالاتر از سایر بازیکنان می‌دانند و این کاملا از رفتارشان مشخص است.
جای خالی‌ هادی نوروزی
بعد از درگذشت کاپیتان این فصل پرسپولیس، رضا نورمحمدی و محسن بنگر به‌عنوان کاپیتان جدید سرخپوشان معرفی شدند. در روزهایی که برانکو به زوج ایرانی بنگر در خط دفاعی اعتقادی ندارد، این بازیکن مسن توانسته بازوبند کاپیتانی را بر بازو ببندد، اگرچه به نظر می‌رسد حتی تجربه بالای او نیز باعث نشده تا به یک کاپیتان پخته تبدیل شود. شاید از زمانی که‌ هادی نوروزی از این دنیا رفت، تا بازی با تراکتورسازی کمتر جای خالی او در این تیم حس شده بود اما این‌بار واقعا خلأ یک بزرگتر که به جای دامن زدن به حاشیه‌ها جلوی بازیکنان جوان را بگیرد، در پرسپولیس احساس می‌شد.
برانکو و حمایت از بازیکنانش
شاید یکی از دلایلی که باعث شده در نیم‌فصل دوم حواشی زیادی را در پرسپولیس شاهد باشیم، شخصیت آرام برانکو است. او که کاملا درون‌گرا به نظر می‌رسد، در هر شرایطی از بازیکنان دفاع می‌کند. حتی وقتی مهدی طارمی خودش را بزرگتر تیم معرفی کرد، برانکو پشت او ایستاد و این سناریو برای محسن بنگر تکرار شد.

محرومیت هوادار، دوای درد نیست

علیرضا امامی‌فر پیشکسوت پرسپولیس

حساسیتی که دیدار پرسپولیس و تراکتورسازی برای هر دو تیم داشت،‌ باعث شد تماشاگران زیادی به ورزشگاه بروند و این حساسیت را کاملا در جریان بازی می‌توانستیم مشاهده کنیم. متاسفانه از نظر روانی بازیکنان دو تیم برای چنین مسابقه‌ای آماده نبودند و فشار و استرسی که روی آنها بود، به سکوها نیز منتقل شد. پرسپولیس موقعیت‌های زیادی از دست داد، بازیکنانش عصبی بودند و هوادارانش هم روز خوبی را سپری نکردند. این‌که حالا در چنین روزهایی که تماشاگران فوتبال با ورزشگاه‌ها آشتی کرده‌اند و در بازی‌های مهم ورزشگاه پر می‌شود، آنها را از حضور در ورزشگاه محروم کنیم، شاید از نظر انضباطی و احترام به قوانین درست باشد، اما چیزی را حل نمی‌کند.
حضور هواداران جذابیت را به فوتبال تزریق می‌کند و همین پرسپولیس از زمانی اوج گرفت که هوادارانش حمایتش کردند. البته هوادار هم تا زمانی فوتبال را دوست دارد که شاهد نمایش فوتبال در زمین باشد نه این‌که صرفا جدال بازیکنان را شاهد باشد. مهم‌ترین عاملی که می‌تواند از بروز چنین اتفاقات تلخی روی سکوها جلوگیری کند، رفتار بازیکنان در زمین است. وقتی می‌بینید کاپیتان تیم این‌قدر عصبانی است، همین مسأله به سایر بازیکنان نیز انتقال پیدا می‌کند. بنگر باید در نقش بزرگتر، تیمش را به آرامش دعوت کند، نه این‌که عصبانی و ناراحت باشد. درواقع پرتاب نارنجک یا فحاشی روی سکوها از اتفاقات داخل زمین نشأت می‌گیرد. البته آرامش از دست رفته سکوهای ورزشگاه‌ها مختص به این بازی نیست و می‌توانید در اصفهان هم نمونه آن را مشاهده کنید که همین اتفاقات سپاهان را به روزی انداخته که در حسرت یک رتبه تک‌رقمی است. حتی تراکتورسازی نیز این فصل با قهر هوادارانش در رتبه‌های پایین‌تر قرار گرفته است. پس باید این مشکل به صورت ریشه‌ای حل شود.

منبع:روزنامه شهروند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا