ابراز تمایل «شینزو آبه» برای سفر به ایران

موبنا- «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن، به دولت ایران اطلاع داده علاقه‌مند است در ماه اوت دیداری از تهران داشته باشد. در صورت انجام این دیدار، نخستین بار طی چهار دهه گذشته است که نخست‌وزیر ژاپن به ایران سفر می‌کند. نیکی که صاحب پرتیراژترین روزنامه اقتصادی جهان است، اعلام کرد شینزو آبه قصد دارد این …

موبنا- «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن، به دولت ایران اطلاع داده علاقه‌مند است در ماه اوت دیداری از تهران داشته باشد.

در صورت انجام این دیدار، نخستین بار طی چهار دهه گذشته است که نخست‌وزیر ژاپن به ایران سفر می‌کند.

نیکی که صاحب پرتیراژترین روزنامه اقتصادی جهان است، اعلام کرد شینزو آبه قصد دارد این سفر احتمالی را در ماه اوت، تقریبا همزمان با دیداری که قرار است از کنیا داشته باشد، انجام دهد.

این موسسه رسانه‌ای ژاپنی می‌گوید دیدار احتمالی آبه از تهران، در زمان سفر او به کنیا که قرار است ۲۷ تا ۲۸ ماه اوت انجام شود، صورت می‌گیرد. در آن زمان هیئتی اقتصادی از مقام‌های ارشد بخش‌های خودروسازی، تجارت و انرژی او را همراهی خواهند کرد.

احتمال دارد نخست‌ وزیر ژاپن در همان زمان از عربستان سعودی نیز دیدار کند. عربستان نزدیک ۳۰ درصد نفت ژاپن را تامین می‌کند. به گفته «نیکی» با وجود اهمیت ایران به عنوان یک منبع انرژی متفاوت برای ژاپن، توکیو باید توازن را در دیپلماسی برقرار کرده و بدون آنکه طرف کسی را بگیرد، با هر دو کشور روابط خوبی داشته باشد.

آخرین باری که رئیس هیئت وزیران ژاپن از ایران دیدار کرد به سال ۱۹۷۸ و دیدار «تاکه‌او فوکودا» باز می‌گردد. از زمانی که روابط ایران و آمریکا قطع شد، دیدارهای میان‌دولتی از سوی ژاپن، در سطح وزیران انجام شده است.

پیش از این در بهمن ماه، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران از احتمال سفر نخست‌وزیر ژاپن، در جهت گسترش همکاری ها، خبر داده بود.

به گزارش روزنامه نیکی، با رفع تحریم‌های هسته‌ای آمریکا و اروپا، آبه قصد دارد گفتگوهایی را برای تحکیم بخشیدن به روابط اقتصادی دو طرف انجام دهد.

ژاپن از مهم‌ترین خریداران نفت ایران است و در زمان تحریم‌ها نیز، در کنار چین، هند یا کره جنوبی، از مشریان اصلی ایران بود. با این همه روابط دو طرف به طور چشم‌گیری تحت تاثیر تحریم‌های مربوط به برنامه اتمی تهران، قرار گرفت.

توکیو در آغاز بهمن‌ماه اعلام کرد با اجرایی شدن «برنامه جامعه اقدام مشترک»، تحریم‌ها و محدودیت‌ها علیه تهران را لغو می‌کند.

به نوشته «نیکی»، ایران، بازاری با چشم‌انداز مناسب است و بزرگ‌ ترین ذخایر گاز جهان، چهارمین ذخایر نفت و ۷۸ میلیون نفر جمعیت دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا