علی رهبری رسما کناره‌ گیری کرد

علی رهبری مدیر هنری و رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران که اسفندماه سال گذشته بعد از اظهارات رییس جمهوری در جمع هنرمندان مبنی بر بازگشایی مجدد ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران رسما به سمت مدیریت هنری و رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران منصوب شده بود، پس از مدت ها کشکمش رسانه ای و ماجراهای …

علی رهبری مدیر هنری و رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران که اسفندماه سال گذشته بعد از اظهارات رییس جمهوری در جمع هنرمندان مبنی بر بازگشایی مجدد ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران رسما به سمت مدیریت هنری و رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران منصوب شده بود، پس از مدت ها کشکمش رسانه ای و ماجراهای پرحاشیه با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مدیران جشنواره موسیقی فجر با ارسال نامه ای از سمت خود کناره گیری کرد.

این نامه ساعاتی پیش در حالی از سوی علی رهبری به نمایندگان برخی از رسانه ها از طریق پست الکترونیک ارسال شده که وی در این متن با اشاره به نام برخی از افراد حقیقی از آنها به عنوان مسببان اصلی بروز مشکلات و حاشیه های ارکستر نام برده است که گروه هنر خبرگزاری مهر به دلیل رعایت موارد حقوقی از ذکر نام این افراد خودداری کرده است.

علی رهبری رسما کناره‌ گیری کرد

گروه هنر خبرگزاری مهر بعد از انتشار این نامه آماده انتشار هرگونه پاسخ رسمی از سوی مجموعه ها و افراد حقیقی پیرامون موضوعات مطرح شده، است.

در متن نامه کناره گیری رهبر ارکستر سمفونیک تهران که با عنوان «خداحافظی علی رهبری» به رسانه ها ارسال شده، آمده است:

«هموطنان گرامی و هنردوست ایران،  دوستان عزیزم و نوازندگان محترم ارکستر سمفونیک تهران

برای اینجانب، بعد از ۴۰ سال  فعالیت هنری در کشورهای مختلف افتخار بزرگی بود تا در طول ۱۲ ماه دوباره در مملکت خودم در خدمت شما باشم. ۱۲ ماهی که ما همگی موفق شدیم با وجود مشکلات فراوان مانند اغلب کشور های پیشرفته  دنیا برنامه ای سالانه چاپ کرده و آنرا عملی کنیم.

از نظر هنری ما روی صحنه به همه ثابت کردیم که در ایران هم امکان کار حرفه ای با کیفیت بالا وجود دارد و شما عزیزان آنرا با نظمی بی نظیر تحسین برانگیز به اجرا درآوردید ولی متاسفانه وابستگی ارکستر به بنیاد رودکی و گردانندگانش همواره مانعی برای ادامه کار و پیشرفت بود؛ بنیادی که مدیر عامل و همراهانش نه تنها کمترین تجربه ای در زمینه مدیریت ارکستر نداشتند بلکه با سوء مدیریت و در نتیجه بی نظمی و بی بندوباری های فراوان اداری روزانه با ایجاد مشکلات متعدد آرامش را از مجموعه ارکستر سمفونیک تهران سلب کردند و به غیر از ایجاد تشویش هیچ زمینه ای برای ایجاد بستری مناسب برای فعالیت هنری فراهم نکردند. و هنوز با گذشت ۱۲ ماه  هیچ قدمی در مورد اداره یک ارکستر ۷۵ نفری  برنداشته اند.

همین باعث شد که بنده که فقط برای مدیریت هنری دعوت شده بودم بیشتر وقتم صرف مبارزه برای گرفتن حق قانونی نوازندگان شد کما اینکه هر روز با دغدغه ای تازه به سراغ نوازندگان رفتم.

بالاخره  بعد از ماه ها به این نتیجه رسیدم که ادامه همکاری حرفه ای من با این بنیاد غیرحرفه ای اصلا هیچ وجه امکان پذیر نیست و نمی توانم بی تدبیری و بی مسئولیتی های ماه های گذشته را تحمل کنم به همین دلیل هم ۲ ماه پیش با اعتراض مشکلات را به اطلاع عموم رساندم. این بنیاد می خواهد بنده فقط بعنوان رهبر میهمان کار بکنم که دیگر مزاحم اعمال غیر حرفه ای و غیر انسانیشان نشوم بنده هم قبول نکرده و نخواهم کرد. بنیاد رودکی از ماه ها شورایی درست کرده بنام شورای سیاستگذاری ارکستر سمفونیک با حضور:

۱.  مدیرعامل آقای (…) نوازنده متوسط سه تار ولی بدون داشتن هیچگونه فرهنگ موسیقی کلاسیک و عدم سابقه در مدیریت ارکستر سمفونیک.

۲. مشاور هنری و گرداننده تمام برنامه های پشت پرده (…) نوازنده متوسط تنبور و کاملا نا آشنا و دور از فضای ارکستر سمفونیک. شخصی که در تلاش برای به انحصار درآوردن ارکستر سمفونیک تحت سلطه شرکت هنری خودش است.

۳. مشاور هنری و رابط اعظم در خانه موسیقی و شوراهای دیگر (…) خواننده متوسط آواز سنتی و دارای هیچگونه اطلاعاتی از ارکستر سمفونیک و موسیقی کلاسیک.

۴. دلال،  مشاور هنری، اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی، استراتژی، دارای قدرت مطلق وتو و اختیار تام در تمام موارد و دارای داشتن حق گفتن حرف آخر به همه افراد. (…) که ایشان بطور کل دور از فضای موسیقی هستند.

حال شما دوستان در هر مقامی که هستید خودتان قضاوت کنید که چطور می شود در کنار این افراد واقعا بی ربط به موسیقی کلاسیک و ارکستر سمفونیک کارهای جهانی انجام داد. این افراد در ۶ ماه گذشته با بی سوادی و ندانم کاری و تصمیمات غیر حرفه ای تماما غلط و با سلب آرامش مدام فعالیت را برای ارکستر سمفونیک غیر ممکن ساختند. وجود این ۴ نفر تنها دلیل اینجانب برای استعفا هستند.

یکی از تلخ ترین روزهای کاری زندگی من امروز بود که خودم را ناچار دیدم کنسرت های اختتامیه فستیوال بین المللی بهاری شانگهای در چین و کنسرت افتتاحیه فستیوال بروکنر در اتریش را که از شخص بنده دعوت شده بود و همچنین دعوتنامه چندین سولیست و رهبر میهمان ایرانی و خارجی را لغو کنم. امیدوارم روزی شرایط و زمینه مناسب بدون وجود چنین افراد ناکارآمد و کم سواد و به دور از شخصیت هنری برای حضور مجدد اینجانب و همکاری حرفه ای با ارکستر سمفونیک فراهم شود. با امید به روزهایی بهتر برای موسیقی ایران.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا