اعد‌ام زنجاني را د‌ور زد‌!

موبنا – سخنگوی قوه قضاییه در ابتداي نشست خبري ديروز خود از صدور حکم دادگاه انقلاب در ارتباط با پرونده نفتی خبر داد و گفت: دادگاه متهمان پرونده را مفسد فی الارض شناخته و به اعدام محکوم کرده است. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌اي اعلام کرد: حکم زنجانی و دو متهم دیگری که در پرونده نفتی …

موبنا – سخنگوی قوه قضاییه در ابتداي نشست خبري ديروز خود از صدور حکم دادگاه انقلاب در ارتباط با پرونده نفتی خبر داد و گفت: دادگاه متهمان پرونده را مفسد فی الارض شناخته و به اعدام محکوم کرده است. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌اي اعلام کرد: حکم زنجانی و دو متهم دیگری که در پرونده نفتی با وی محاکمه شدند در دادگاه بدوی صادر شده است و دادگاه بدوی این سه متهم را مفسد فی الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است.وی افزود: متهمان پرونده علاوه بر اعدام به رد مال در حق شاکی یعنی شرکت نفت و همچنین به جزای نقدی معادل یک‌چهارم پولشویی محکوم شدند. وی درباره اظهارات بابک زنجانی و وکیل وی درباره دو میلیارد یورو گفت: باید این پول پرداخت شود؛ تلاش شده اموال وی در داخل و خارج شناسایی شود و از طرف او نیز اختیارات لازم داده شده است. بخشی از اموال او شناسایی و قرار شده طبق توافقنامه شرکت نفت تعیین رقم کند. اگر فرد متهم توانست مبلغ مورد نظر را تامین کند که هیچ وگرنه تلاش برای شناسایی اموال وی انجام می‌شود.
تكذيب ادعاي وكيل بابك زنجاني
وی همچنین در پاسخ به ادعای وکیل بابک زنجانی مبنی بر عدم پذیرش پول بابک زنجانی از سوی بانک خارجی معرفی شده برای بازپرداخت بدهی‌هایش گفت: مطلقا چنین چیزی صحت ندارد و در جریان بررسی پرونده وی در دادسرا و دادگاه بارها فرجه‌ها و مهلت‌های متعددی برای بازپرداخت بدهی‌های وی به این فرد داده شد که البته تا امروز برای بانک مرکزی، وزارت نفت و دستگاه قضایی، توان بازپرداخت بدهی محرز نشده است.محسنی‌اژه‌ای در پایان خاطر نشان کرد: البته امروز هم دیر نشده و اگر این فرد می‌تواند بدهی‌های خود را پرداخت کند مانعی بر سر راهش وجود ندارد.
آيا مدعی‌العموم به موضوع قاضي پور ورود مي‌كند؟
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال «قانون» در خصوص ورود مدعی‌العموم نسبت به اظهارات توهین‌آمیز نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس، از ورود مدعی‌العموم به این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: البته اگر مردم از اين نماينده شكايت كنند مدعي‌العموم بايد ورود كند.
نرخ دیه سال آینده ۱۹۰میلیون تومان تعیین شد
محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود، با اعلام خبر تعیین نرخ دیه برای سال آینده گفت: براساس قانون، قوه قضاییه موظف به بررسی و تعیین قیمت دیه در سال ۹۵ بود که با بررسی‌های صورت گرفته و لحاظ کردن نتایج بررسی‌های میدانی و تورم موجود در کشور، مبلغ دیه برای سال آینده ۱۹۰ میلیون تومان برای ماه‌های غیرحرام تعیین شد.وی ادامه داد: طبیعی است در ماه‌های حرام نیز یک‌سوم این مبلغ به اصل مبلغ دیه اضافه می‌شود.
متهمان پرونده ارزی محاکمه شدند
محسنی اژه‌ای در ادامه اظهار داشت: محاکمه متهمان پرونده ارزی به اتمام رسیده و حکم این افراد به زودی صادر خواهد شد؛ براساس حسابرسی ۱۸۱ میلیارد تومان درآمد نامشروع این افراد بوده که در پرونده این ۱۰ متهم وجود داشته است.وی ادامه داد: ۶ نفر از این متهمان به صورت حضوری و ۴ نفر از آنها به صورت غیابی متهم شده‌اند که حکم آنان نیز صادر می‌شود.سخنگوی قوه قضاییه در ادامه به موسسه تعاونی ثامن الحجج نیز اشاره کرد و افزود: ۱۴۷ هزار نفر از سپرده‌گذاران این موسسه پول خود را دریافت کرده‌اند و در کل ۳۸۰ میلیارد تومان به سپرده گذاران داده شده است.محسنی اژه‌ای اضافه کرد: امیدواریم با تلاش بانک مرکزی و دادستانی همه سپرده گذاران پول‌های خود را دریافت کنند.
توضيحات درباره پرونده شاندیز
وی درباره پرونده شاندیز نیز اظهار داشت: براساس اطلاعات ستادی که استان در اختیار ما قرار داده با اختیارات هیات مدیره، هیات مدیره جدیدی انتخاب شدند و افراد و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی برای سرمایه گذاری و تکمیل پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند تا پروژه شاندیز به اتمام برسد.
حکم جهرمي ظرف هفته آینده اعلام می‌شود
محسنی‌اژه‌ای همچنين اظهار داشت: پرونده ۴۶ نفر از متهمان فساد سه هزار میلیاردی مورد بررسی قرار گرفت و ۴۶ نفر از این افراد که یکی از آنها مدیرعامل سابق بانک صادرات و تعدادی از کارمندان این بانک بود مورد رسیدگی قرار گرفت.وی اضافه کرد: این ۴۶ نفر محاکمه شده و پرونده آنها در دادگاه ختم رسیدگی شده و هفته آینده حکم آنها صادر می‌شود.سخنگوی قوه قضاییه درباره متهمان حمله به عزاداران امام حسین(ع) در استان خوزستان شهرستان دزفول گفت: در این حمله که دو نفر به شهادت رسیده بودند و سه نفر مجروح شدند پرونده‌ای تشکیل و کیفرخواستی درباره آن صادر شد. افراد حمله کننده به عزاداران دستگیر شدند و کیفرخواست آنها صادر شده و ظرف مدت معلوم پرونده این افراد مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
تشکیل ۲۰۶ پرونده تخلفات انتخاباتی
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به اين سوال كه در انتخابات اخیر در برخی مناطق کشور بحث خرید و فروش رأی مطرح شده است اظهار کرد: طبق آخرین اطلاعاتی که تا قبل از آغاز این جلسه دارم، در مجموع ۲۰۶ پرونده در رابطه با انتخابات تشکیل شده است که نسبت به دوره‌های قبل کمتر به نظر می‌رسد. معاون اول قوه‌قضاييه در خصوص خرید و فروش رأی نیز گفت: درباره موردی که اشاره کردید، به‌طور قطع در بخش‌هایی به‌ویژه آنجاهایی که درگیری صورت گرفته پرونده تشکیل شده است اما اینکه منشأ این درگیری خرید و فروش رأی باشد یا چیز دیگری مشخص نیست.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مسائلی مانند خرید رأی به مراجع نظارتی ارسال می‌شود، ما در این خصوص خبر دقیق و پرونده زیادی نداریم اما می‌توانم بگویم طبق آنچه در گزارش‌های واصله دیدم، یک الی ۳ مورد تحت‌عنوان خرید رأی گزارش شده بود.
انگیزه قتل شهردار سابق مهاباد شخصی و خانوادگی بود
محسنی‌اژه‌ای در ادامه گفت: شهردار سابق مهاباد که یکی از موارد وابسته به استان اصفهان است قبلا به قتل رسیده بود که قاتلان او اعم از مباشر و معاون، شناسایی و دستگیر شدند.معاون اول قوه قضائیه افزود: بر اساس اظهارات متهمان مشخص شده که انگیزه قتل شخصی و خانوادگی بوده و مسائل امنیتی و امثالهم نبوده است.
کشف انواع مواد مخدر
وي همچنین از کشف انواع مواد مخدر به صورت عمده در ۳ ماه گذشته خبر داد و گفت: به عنوان مثال در تاریخ هفتم دی‌ماه امسال در کرج از یک محموله ۱۳۰۰ کیلوگرم تریاک کشف شده است. همچنین در تاریخ ۲۸ دی ماه ۹۴ در شهرستان جاسک یک هزار و ۹۲۹ کیلوگرم تریاک از یک محموله دیگر کشف و ضبط شد. محسنی‌اژه‌ای یادآور شد: همچنین در تاریخ ۲۸ بهمن ماه در شهرستان بم ۲۷۵ کیلوگرم هروئین در یک کامیون که به ظاهر میوه حمل می‌کرده کشف کردیم. همچنین ۱۵ اسفندماه یعنی روز گذشته در منطقه رودبار جنوب یک هزار و ۳۴۵ کیلوگرم تریاک در یک محموله کشف و ضبط شد. وی تاکید کرد: اگر این قاچاقچیان به مجازات برسند، کسانی که مدعی حقوق بشر هستند صدایشان در می‌آید؛‌ آیا رها کردن اینها خلاف حقوق بشر است یا مجازات‌شان؟
تكذيب ادعاي پول‌هاي كثيف انتخاباتي
اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره ادعای دو تن از نمایندگان مجلس در خصوص ورود پول‌های کثیف به انتخابات اظهار داشت: این موضوع مربوط به الان نیست و سال‌ها پیش شخصی نه به آقای نوبخت بلکه به حزب ایشان این مبلغ را کمک کرده است لذا همان موقع نیز گزارش مربوطه به دستگاه قضایی ارسال شد و این پرونده مورد بررسی قرار گرفت که در خلال بررسی‌ها هیچ جرمی در این خصوص احراز نشده و پرونده مختومه اعلام شد. وی گفت: در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد این مبلغ در قالب کمک به حزب ایشان پرداخت شده و در مدارک حزبی نیز مبلغ مذکور ثبت و ضبط شده است و علی ایحال این موضوع چیز جدیدی نیست و ربطی به انتخابات اخیر ندارد.
گزارشی از مصرف «مخدرهای صوتی» وجود ندارد
سخنگوی قوه قضايیه در پاسخ به سوال دیگری درباره واکنش دستگاه قضایی نسبت به سایت‌هایی که موزیک‌های موسوم به مخدرهای صوتی را روی خروجی‌های خود قرار داده‌اند، گفت: طبق نظر کارشناسان حداقل در کشورمان مخدرهایی تحت عنوان مخدرهای صوتی که علاوه بر اعتیادآور بودن حالت مخدرگونه نیز داشته باشند وجود ندارد و در این خصوص گزارشی به دست ما نرسیده است.
شكايت دادستان زاهدان از مولاوردی
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این پرسش که نظر شما نسبت به اظهارات اخیر مولاوردی مبنی بر اعدام مردان یک روستا به جرم مواد مخدر چیست، اظهار داشت: چنین ادعایی از طرف وی نقل قول شده است و اگر چنین حرفی را گفته باشد همان‌طور که مقامات قضایی زاهدان تکذیب کرده‌اند به هیچ عنوان صحت ندارد.وی تأکید کرد: دادستان زاهدان علیه وی گزارش نوشته و تقدیم دادسرا کرده است که به زودی دادسرا به این موضوع رسیدگی خواهد کرد. وي درباره پرونده مربوط به کرمان نیز گفت: پرونده در آستانه صدور کیفرخواست است و به زودی صادر خواهد شد و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
ماجراي آزاد ي متهمان حمله به سفارت عربستان
محسنی اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده سفارت عربستان و اینکه شنیده شده عامل اصلی آن آزاد شده است نیز اظهار داشت: پرونده سه تا چهار نفر این افراد در دادسرای ویژه روحانیت است و به آنجا مرتبط می‌شود. وی افزود: کسانی که در دادسرای تهران بوده‌اند به غیر از دو مورد با قرار وثیقه آزاد شدند و پرونده برخی از متهمان نیز در دادسرای ویژه روحانیت در دست بررسی است. معاون اول قوه‌قضاییه اظهار داشت: درمورد آزاد شدن یا نشدن برخی دیگر از افراد نیز، اطلاعی نداریم.
شکایت دولت علیه برخی نمایندگان مجلس
محسنی‌اژه‌ای در رابطه با نامه ۴ نفر از نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهور اظهار کرد: در اینکه آن نمایندگان رونوشتی از نامه خود یا گزارشی را به دستگاه قضایی ارائه کرده باشند یا خیر، اطلاعی ندارم. همچنین در مورد اینکه این موارد و مسائل صحت دارد یا خیر، الان نمی‌توانم اظهارنظر کنم و باید دید مستندات آنها چیست. معاون اول قوه قضاییه از شکایت دولت نسبت به برخی نمایندگان مجلس خبر داد و گفت: نمی‌دانم شکایت صورت گرفته مربوط به این نامه است یا خیر، زیرا غیر از نامه، برخی افراد نیز اظهاراتی را مطرح کرده بودند.
رئیس دولت اصلاحات در حصر خانگي نيست
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص ممنوعیت شرکت رئیس دولت اصلاحات در یک مراسم و اینکه گفته می‌شود قرار است وی حصر خانگی شود، اظهار کرد: بخش دوم سؤال شما صحت ندارد و در خصوص بخش اول نیز براساس حکم دادستانی اقدام شده است و در موارد بعدی نیز به‌صورت موردی تصمیم گرفته می‌شود.
روزنه امیدی برای تحویل خاوری وجود ندارد
وي در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده محمودرضا خاوری مدیرعامل متواری بانک ملی گفت: در مورد پرونده خاوری اتفاق جدیدی نیفتاده است و از طریق اینترپل و … به‌دنبال استرداد وی هستیم اما هیچ روزنه امیدی برای تحویل وی حداقل از دیدگاه من وجود ندارد.
تکمیل تحقیقات سیستم اطلاعاتی در پرونده بقایی
وی همچنین در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران درباره پرونده بقایی گفت: متهم این پرونده آزاد است و پرونده نیز در مرحله تکمیل تحقیقات به سر می‌برد. تحقیقات این پرونده علاوه بر بازپرس، توسط سیستم اطلاعاتی نیز انجام می‌شود که سیستم اطلاعاتی گزارش نهایی خود را به بازپرس داده و باید دید بازپرس چه تصمیمی می‌گیرد.
بايددر پرونده‌هاي احمدي نژاد تحقيق شود
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به یکی دیگر از سوالات در خصوص پرونده احمدی‌نژاد اظهار کرد: آقای احمدی‌نژاد پرونده‌های مختلفی داشت که در بعضی از آنها شاکی و در برخی دیگر نیز از وی شکایت شده بود. در خصوص آن بخش از پرونده که از وی شکایتی صورت گرفته بود، برخی از شکایت‌ها بسیار جزيی و برخی دیگر نیز مربوط به گزارشات مجلس بود که باید در این خصوص تحقیق شود.
رسیدگی به پرونده متهمان نفتی ادامه دارد
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این پرسش که فاز دوم پرونده نفتی (میلیاردر نفتی) به کجا رسید، گفت:‌ رسیدگی در دادسرا ادامه دارد؛ هر پرونده که ارسال شود به دادگاه ارسال می‌شود و رسیدگی به این پرونده راکد نیست و در جریان است. هر زمانی که تحقیق به اتمام برسد کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال می‌شود.
تاييد خبر احضار فاطمه هاشمي
وی درباره احضار خانم هاشمی به دادگاه گفت: این موضوع صحت دارد اما مربوط به پرونده سابق وی است و احضار خانم هاشمی مربوط به موضوعات اخیر نیست.
دادستان كل كشور جایگزین آیت‌ا… طبسی
سخنگوی قوه‌قضايیه درباره اخباری مبنی بر اینکه یکی از مسئولان قوه‌قضايیه جایگزین آیت‌ا… طبسی خواهد شد و تغییراتی در این قوه رخ می‌دهد گفت: بله حجت‌الاسلام رئیسی به عنوان گزینه مطرح و جدی است.
توقف حکم اعدام متهمان پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره چرایی عدم اجرای حکم اعدام ۳ متهم پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی گفت: متهمان این پرونده پس از اتمام بررسی‌های دادگاه درخواست اعاده دادرسی کردند که این درخواست آنها رد شد و در ادامه تقاضای اعمال ماده ۱۸ را داشتند لذا با توجه به بررسی درخواست آنها حکم صادر شده اجرایی نخواهد شد و احکام مربوطه تا پایان بررسی اجرا نمی‌شود.
بازداشت ۸مدل
محسنی‌اژه‌ای در ادامه با اشاره به بازداشت چند مدل که در شبکه های اجتماعی فعالیت داشتند نیز گفت: مدتی پیش ۸ نفر که به عنوان مدل در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشتند بازداشت شدند و باید توجه داشت که اعمال مجرمانه در فضای مجازی همچون فضای حقیقی بوده و با متخلفان برخورد می‌شود. سخنگوی قوه‌قضايیه افزود: در میان این افراد اشخاصی وجود داشتند که بعضا جرم‌های سنگینی همچون اشاعه فحشا و ترویج فساد داشتند و در برخی مواقع به صورت شبکه‌‌ای اقدامات فسادگونه خود را دنبال می‌کردند.وی گفت: در بررسی‌های انجام شده تعدادی از این افراد بازداشت شدند و تعدادی دیگر نیز تنها احضار شده و با توجه به آنکه از اقدامات خود و نتایج آنها اطلاع کاملی نداشتند با تذکر آزاد شدند ولی سرشبکه‌های این افراد پس از بازداشت با قرار وثیقه مناسب آزاد شده و منتظر برگزاری دادگاه خود هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا