با سیستم چهارچرخ محرک کواترو بیشتر آشنا شوید

موبنا- علاقه‌مندان به خودرو حتما با سیستم‌ چهارچرخ محرک آئودی با نام کواترو آشنایی دارند. این شرکت مطرح آلمانی را می‌توان سردمدار تکنولوژی چهارچرخ محرک نامید که اکثر محصولات آن از سیستم نام‌برده بهره می‌برند. حال آئودی نسل جدید این سیستم را با نام کواترو با تکنولوژی فوق العاده (Quattro with Ultra Technolgy) رونمایی کرده …

موبنا- علاقه‌مندان به خودرو حتما با سیستم‌ چهارچرخ محرک آئودی با نام کواترو آشنایی دارند. این شرکت مطرح آلمانی را می‌توان سردمدار تکنولوژی چهارچرخ محرک نامید که اکثر محصولات آن از سیستم نام‌برده بهره می‌برند. حال آئودی نسل جدید این سیستم را با نام کواترو با تکنولوژی فوق العاده (Quattro with Ultra Technolgy) رونمایی کرده که تمرکز زیادی بر افزایش عملکرد در کنار کاهش مصرف سوخت، در آن شده است.

با سیستم چهارچرخ محرک کواترو بیشتر آشنا شوید

سیستم بهبود یافته‌ی کواترو به پیش‌بینی مسیر توسط سنسور‌های متعدد در کنار بررسی رفتار راننده توسط نظارت دائمی بر سرعت و چرخش غربیلک فرمان، ورودی پدال گاز و گشتاور پیشرانه به کار رفته می‌پردازد. بدین وسیله این سیستم می‌تواند نیاز راننده به سیستم چهارچرخ محرک را بررسی و در صورت نیاز آن را فعال می‌کند. QUT هم‌چنین از مجموعه‌ی کلاچ الکترومکانیکی جدید نیز در انتهای جعبه‌دنده‌ی دوکلاچه‌ بهره می‌برد تا جریان نیرو به چرخ‌های عقب را قطع کرده و بدین ترتیب در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود.

بسته به مدل خودرو، کلاچ‌ الکترومکانیکی چند صفحه‌ی آئودی از ۵ تا ۷ صغحه‌ی چرخان بهره می‌برد که درون روغن مخصوص غوطه‌ور شده‌اند. سیستم چهارچرخ محرک زمانی فعال می‌شود که تمامی صفحه‌ها با فشار وارده به صورت هماهنگ شروع به چرخش کنند. با تعیین فشار وارده بین صفحه‌ها می‌توان میزان نیروی تقسیم شده بین محور عقب و جلو را تعیین کرد.

سیستم چهارچرخ محرک کواترو آئودی

کلاچ چندصفحه‌ی جدید آئودی در کنار دیفرانسیل جدیدی در محور عقب به کار رفته است. این دیفرانسیل علاوه بر استفاده از چرخ‌دنده‌های جدید، به کوپلینگی در کنار کلاچ پنجه‌ای مجهز شده است. نیرو زمانی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود که علاوه بر شافت انتقال قدرت از پیشرانه، کوپلینگ نیز به وسیله‌ی کلاچ پنجه‌ای خود درگیر شود. علت استفاده‌ی آئودی از کوپلینگ در دیفرانسیل عقب در کنار کلاچ‌چندصفحه‌ای در بخش جلو این است که در صورتی که خودرو نیاز به حرکت بر محور جلو را داشته باشد، علاوه بر قطع انتقال قدرت توسط کلاچ به محور عقب، کوپلینگ نیز با رها شدن از چرخش هرز دیفرانسل و چرخدنده‌ها جلوگیری کند تا با کاهش اصطکاک در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود.

سیستم تقسیم گشتاور نیز با استفاده از داده‌های سنسور‌های چرخ در بخش کنترل پایداری و ترمز ضدقفل، به تقسیم نیرو در چرخ‌های عقب می‌پردازد.

با سیستم چهارچرخ محرک کواترو بیشتر آشنا شوید

سیستم چهارچرخ با تکنولوژی فوق‌العاده آئودی ۴ کیلوگرم وزن کمتری نسبت به نسل گذشته‌ی خود دارد. این سیستم در کنار جعبه‌دنده‌ی دستی و خودکار دوکلاچه‌ی جدید در خودرو‌های مجهز به پیشرانه‌های طولی به کار خواهد رفت.

با سیستم چهارچرخ محرک کواترو بیشتر آشنا شوید

منبع:زومیت|نویسنده:محمد حسین جعفری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا