گوگل باید اندروید و کروم را یکپارچه کند

موبنا- این دو آنقدر در هم آمیخته شده‌اند که پیام متنی و تماس‌های صوتی دریافتی به راحتی از طریق دسکتاپ، همان جایی که می‌توانید سافاری را باز کنید و وبگردی کنید، قابل پاسخ هستند. در سر کار برای اینکه بخواهید پیامی به دوست خود ارسال کنید حتما لازم نیست دست به گوشی شوید؛ از مک بدون هیچ …

مواردی نظیر پاسخ به تماسها یا ارسال پیام برای دوستان، زمانی که شما از یک دستگاه اندرویدی ( به‌جای یه دستگاه با سیستم‌عامل مک) استفاده کنید، ناگهان فقط از طریق گوشی قابل دریافت و پاسخ‌دهی می‌شوند. پیام‌ها، تماس‌های تلفنی و اطلاعیه‌های گوشی هیچ‌کدام در سیستم کرومی که استفاده می‌کنید قابل دریافت نیستند.  انگار که گوگل اصلا دوست ندارد کروم را با اندروید صمیمی کند. بنابراین اگر سر کار باشید و گوشی با ویبره شدید خواستار توجه شما شود، به ناچار هیچ راه دیگری به جز از جیب درآوردن و چک کردن آن برای اطلاع از آن اطلاعیه نخواهید داشت. گوگل باید همگامی بیشتری بین کروم و اندروید ایجاد کند که نیاز به چنین کاری نباشد.

پیام‌ها و اطلاعیه‌ها باید فارغ از دستگاهی که استفاده می‌کنید، قابل دریافت و نمایش باشند.

دوست‌داران اندروید پس از اینکه این موضوع را بدانند سریع می‌گویند، راه‌حل که برای رفع این مشکل زیاد است؛ برای مثال Pushbullet را استفاده کنید تا بدانید اندروید به جای یک راه‌حل می‌تواند چندین راه حل دراختیارتان قرار دهد. کاری که پوش‌بولت انجام می‌دهد ساخت دوباره‌ی اطلاعیه درون گوشی بر روی دستگاه دیگری است که استفاده می‌کنید و با کمک آن می‌توانید به پیام‌های کوتاه خود نیز جواب دهید.

اما در عمل، پوش‌بولت با یک ویژگی «بی‌نقص» فرسنگ‌ها فاصله دارد. برنامه‌ی دسکتاپ آن گاهی اوقات کار نمی‌کند و افزونه‌ی کروم آن هم در صورت صلاحدید، پیام‌ها و اطلاعیه‌ها را همگام می‌کند! همچنین پوش‌بولت قرار است پیام‌ها را ارسال کند که در این کار هم تعداد دفعات شکست در ارسال پیام زیاد است. جدا از همه این موارد، این برنامه و دیگر برنامه‌های مشابه همیشه باید نقطه‌ی شروعی داشته باشند و هیچ‌وقت آنطوری که باید با سیستم‌عامل‌های دیگر ادغام نشده‌اند و در مقایسه با ویژگی Continuity آیفون/مک اشکال‌های زیاد و کیفیت و سرعت پایین‌تری دارند.

pushbullet

گوگل اما چیزی در اختیار دارد که به راحتی می‌تواند حتی ادغام زیاد آیفون و مک را در هم بشکند؛ «کروم». کروم به صورت گسترده در سیستم‌عامل‌های مک‌ OS X، ویندوز و حتی لینوکس استفاده می‌شود. این مرورگر قدرتمند و سریع در یک سوم کامپیوتر‌ها در حال استفاده است. بنابراین با این نرخ زیاد استفاده و کاربر، گوگل می‌تواند همان نوع تجربه Continuity اپل را نه تنها به اندروید، بلکه به سیستم‌عامل‌های پر استفاده دیگری مانند ویندوز و لینوکس بیاورد. اگر این مورد انجام شود، کاربران برای در اختیار داشتن یکپارچه‌ی اطلاعیه‌ها، تماس‌ها و پیام‌های خود در دستگاه اندرویدی، در هر سیستم‌عاملی که هستند، تنها لازم است مرورگر کروم را داشته باشند.

گوگل می‌تواند ویژگی مشابه Continuity اپل را برای همه پلتفرم‌ها ایجاد کند.

البته هنوز مانع‌هایی بر سر راه وجود دارد. اپل می‌تواند تماس‌ها، پیام‌های متنی و تماس‌های ویدیویی را بین OS X و iOS همگام کند؛ چرا که پیش از این چنین ویژگی در برنامه‌ی پیام‌رسان آیفون و مک پیش‌بینی شده است. گوگل هم اپلیکیشن‌های تحت وب خود را دارد؛ اما هیچکدام از آن‌ها نتوانسته‌اند به درون برنامه پیام‌رسان یا شماره‌گیر اندروید گره بخورند و با هم کار کنند. اگر گوگل برنامه داشته باشد تا تجربه‌ی ارتباطی بین پلتفرم‌هایی که در اختیار دارد را یکپارچه کند، سرویس Hangouts می‌تواند کمک بزرگی در این راه باشد.

macbook-air

البته گوگل پیش از این چنین امکان همگام‌سازی را ساخته است. سرویس پشتی اطلاعیه‌ها می‌تواند هشدار‌هایی را هم به اندروید و هم کروم ارسال کند؛ بنابراین نباید مشکلی با همگام شدن بیشتر و میرورینگ داشته باشند. نمونه‌ی دیگری از همگام‌سازی عالی که گوگل انجام می‌دهد، وارد شدن به حساب کاربری گوگل در مرورگر کروم در هر دستگاهی و همگام شدن همه تب‌های باز شده، بوک‌مارک‌ها، تاریخچه وبگردی و رمزعبور‌های ذخیره شده است. در صورتی که چنین ویژگی که بتواند با اندروید یکپارچه شود، هنوز به وجود نیامده است.

دلیلی وجود دارد که می‌توانیم به اضافه شدن چنین ویژگی یکپارچه‌ای بین اندروید/کروم در آینده‌ای نزدیک امیدوار باشیم: گوگل از همین الان ادغام اندروید و کروم را شروع کرده است؛ بنابراین یکپارچه‌سازی و ادغام سیستم اطلاعیه‌رسانی این دو در آینده‌ای نزدیک دور از دسترس نیست. گوگل حتی می‌تواند سرویس‌های تحت وب خود را با اندروید یکپارچه کند؛ اما ساخت یک سیستم اطلاعیه‌ی یکپارچه و محلی شروع خوبی خواهد بود.

منبع:زومیت|نویسنده:امین فیض پور

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا