اخراج ایرانی‌ ها از دبی به ضرر کیست؟

هجمه ها و ادعاهای عجیب کشورهای عربی که به حمایت از عربستان و علیه ایران انجام می شود، تمامی ندارد. در حالی که پیشتر در ماجرای حمله به سفارت عربستان در تهران بسیاری از کشورهای عربی بدون هیچ دلیل منطقی و تنها در حمایت از سعودی‌ها روابط خود با ایران را لغو کرده و یا …

هجمه ها و ادعاهای عجیب کشورهای عربی که به حمایت از عربستان و علیه ایران انجام می شود، تمامی ندارد. در حالی که پیشتر در ماجرای حمله به سفارت عربستان در تهران بسیاری از کشورهای عربی بدون هیچ دلیل منطقی و تنها در حمایت از سعودی‌ها روابط خود با ایران را لغو کرده و یا کاهش دادند، در روزهای اخیر نیز پس از اظهارات یک مقام سعودی در مورد حمایت ایران از حزب الله و مضر خواندن ایران و حزبالله برای منطقه، هر روز اظهارنظری از مقامهای عربی به گوش می رسد که میخواهند خود را وارد بازی کنند. در تازه ترین این اظهارنظرها معاون رییس پلیس دبی – که سابقه اظهارات ضد ایرانی هم دارد – در تازه ترین حمله ی خود خواستار اخراج ایرانیان طی مدت سه سال از امارات شد.

طبق آمار رسمی رسمی حدود ۱۷ درصد ساکنان دبی را جمعیت ایرانی الاصل تشکیل می دهد که البته با توجه به رشد سرمایه گذاری های صورت گرفته در این کشور توسط ایرانی ها، می توان گفت که این اظهار نظرها غالباً مبنای هیجانی وروانی دارد. اما نکته ی حائز اهمیت در این میان حجم سرمایه هاییست که به واسطه ی فضای مناسب سرمایه گذاری از دهه ی هفتاد شمسی از ایران به کشور امارات سرازیر شد.

اگر چه شهری مانند دبی صرفاً جنبه ی خدماتی و توریستی دارد، اما شرکت های تجاری ایرانی و حتی سرمایه گذاری هایی که در بخش ملک صورت گرفت مبلغ قابل توجهی است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی اداره زمین دبی، ایران مقام دوم سرمایه گذاری در بخش املاک دبی طی سال ۲۰۱۳ را به خود اختصاص داده است. ایرانی ها در این سال ۱.۵ میلیارد دلار در بخش املاک دبی سرمایه گذاری کرده اند که پس از پاکستان دومین رقم بالای سرمایه گذاری یک کشور در بخش املاک دبی است. البته این تنها آمار سرمایه گذاری در یک بخش و آن هم مسکن در دبی است که بی شک با در نظر گرفتن همین مبلغ هم، با رقم قابل توجهی روبرو هستیم. اگر به صحبت های معاون رئیس پلیس دبی بازگردیم با اخراج ایرانی ها فقط ۱.۵ میلیارد دلار و البته طبق آمار سه سال پیش سرمایه از این کشور خارج می شود.

اگرچه رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران این اظهار نظرها را فاقد اهمیت دانست و اذعان داشت: طی سال های گذشته بارها از این اتفاقات و اظهار نظر ها پیش آمده که پشتوانه ی عقلانی ندارد. وی پرداختن به این موضوعات را اقدام مناسبی نداست و اظهار داشت: بزرگ کردن این اظهارات در رسانه ها نتایج مطلوبی برای هیچ کس ندارد، چون به نظر می رسد خیلی اهمیتی نداشته باشد.

معاون رییس پلیس امارات چه گفت؟

معاون رئیس پلیس دبی در جدیدترین حمله لفظی به ایران، خواستار اخراج تمام ایرانی‌های ساکن امارات شد. به گزارش فارس، «ضاحی خلفان» معاون رئیس پلیس دبی و نزدیک به «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی در ادامه جنجال‌آفرینی خود در شبکه‌ اجتماعی توئیتر خواستار اخراج ایرانی‌ها از امارات شد. خلفان در صفحه توئیتر خود اعلام کرد طی سه سال باید از تمام ایرانی‌های که در دبی کار می‌کنند و کاری تجاری دارند، بخواهیم که امارات را ترک کنند و مجوز تجاری آنها لغو شود؛ فرزندان ما به باز کردن مغازه‌های تجاری به جای ایرانی‌ها بیشتر نیاز دارند تا ایرانی‌ها. وی تاکید کرد تا زمانی که ایران و حزب‌الله به ادعای وی در امور کشورهای حاشیه خلیج فارس مداخله می‌کنند، این کشورها دست‌بسته نخواهند نشست.

خلفان مدعی شد: احترام ما به ایرانی ها زیاد است اما با کمال تاسف خیری در آنها نیست. وی سپس خواهان تحریم کالاهای ایرانی توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس شد و کشورهای مذکور را تشویق به این کار کرد. این درخواست مقام اماراتی در پی تشدید فضای ضد ایرانی و ضد حزب‌الله است که عربستان به همراه دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس علیه تهران به راه‌ انداخته‌اند. سیاست عربستان علیه ایران پس از مرگ «عبدالله بن عبدالعزیز» و «امضای توافق هسته‌ای» میان ایران و شش کشور موسوم به گروه «۱+۵» تشدید شده است.

«مُکران» می تواند جای دبی را بگیرد

شاید تا ۳۰ سال پیش دبی یک جزیره ی بی آب و علف شناخته می شد که کسی تصوری از شکل امروز آن نداشت، طی سال های گذشته با ورود سرمایه گذاران خارجی به این ایالت توانست به یک قطب نوظهور تجاری و گردشگری تبدیل شود. مهدی پازوکی در این خصوص گفت: اگر فضای کسب و کار در ایران فراهم باشد، کشور ایران پتانسیل فراوانی برای استفاده ی تجاری و گردشگری دارد. وی افزود: برای مثال ساحل مکران بین جاسک و چابهار که در برنامه ی ششم توسعه نیز به آن پرداخته شده می تواند به بهترین مکان برای سرمایه گذاری تبدیل شود. این اقتصاد دان با اشاره به زیرساخت های موجود در کشور، گفت: باید نهاد هایی مانند قوه قضاییه و دولت در کنار هم آرامش و امنیت را برای سرمایه گذاری های خارجی فراهم آورند.

برخی کشورهای عربی پررو شده اند

پازوکی در ادامه با اشاره به اظهارات معاون پلیس دبی، گفت: برخی از کشورهای عربی پررو شده اند و ما ایرانی ها در مقابل بی ادبی آن ها درایت و عقلانیت به کار می بریم. وی افزود: اگر سرمایه های ایرانی از کشور امارات خارج شود به طور قطع شهری مانند دبی ضرر فراوانی را متحمل خواهد شد. این استاد داشنگاه تصریح کرد: در فضای پسا برجام باید فضایی برای ورود گردشگران خارجی در کشور فراهم شود و نگاه های افراطی در این خصوص از جرگه ی تصمیم سازی کنار روند. وی ادامه داد: به نظر می رسد تقویت روابط با کشورهایی مانند عمان برای ما از همه جهت منافع بیشتری داشته باشد.

اخراج ایرانی ها از امارات مضحک است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از موضع گیری وزارت امور خارجه کشور در مقابل اظهارات اماراتی ها، گفت: طرح اخراج ایرانی های از امارات، موضوعی مضحک و غیر منطقی است. سید باقر حسینی در گفت و گو با خانه ملت با اشاره به طرح اخراج ایرانی های از امارات ظرف سه سال آینده از سوی معاون رئیس پلیس دبی گفت: این اظهار نظر نسنجیده وبه نظر می رسد طرح اخراج ایرانی ها از امارات تحت اعمال فشار از طرف حاکمان عربستان، صیهونیست ها و آمریکایی ها صورت گرفته باشد.

رونق امارات به دلیل حضور ایرانی ها است

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: اخراج ایرانی ها از امارات و طرح این مسئله که جوانان این کشور به کار نیاز دارند مضحک و غیر منطقی به نظر می آید. اگر رونق اقتصادی در این کشور وجود دارد به دلیل حضور ایرانی های و سرمایه های ما در آنجا است.

امارات مشکل اقتصادی خود را با افزایش قیمت نفت حل کند

وی با بیان اینکه در دنیا چنین برنامه هایی وجود ندارد اظهار داشت: به نظر می رسد یکی از دلایلی که اماراتی ها می خواهند ایران از بازار اقتصادی آنج خارج شود وجود مشکلات مالی آنها در پی کاهش قیمت نفت باشد. وضعیت قیمت نفت به دلیل خوشایند آمریکایی ها از سوی عربستان اعمال شد که بهتر است نسبت به افزایش قیمت این کالا اقدام کنند.این نماینده اعتقاد دارد با قیمت گذاری درست بر روی طلای سیاه، کشورهای حاشیه خلیج فارس می توانند از مشکل مالی و اقتصادی رها شود در غیر اینصورت اخراج تجار ایرانی از کشورشان بی فایده خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا