بررسی تخلف ۹ بانک از قانون نرخ سود

حمید تهرانفر روز گذشته در حاشیه همایش بانکی و تجاری ایران و اروپا در باره نظارت بانک مرکزی بر اجرای نرخ‌های سود جدید بانکی که اخیراً با مصوبه شورای پول و اعتبار به ۱۸ درصد در سود سپرده و ۲۲ درصد در تسهیلات کاهش یافته بود، اظهار کرد: این بانک در مورد نظارت بر اجرای …

حمید تهرانفر روز گذشته در حاشیه همایش بانکی و تجاری ایران و اروپا در باره نظارت بانک مرکزی بر اجرای نرخ‌های سود جدید بانکی که اخیراً با مصوبه شورای پول و اعتبار به ۱۸ درصد در سود سپرده و ۲۲ درصد در تسهیلات کاهش یافته بود، اظهار کرد: این بانک در مورد نظارت بر اجرای نرخ‌های جدید بشدت انرژی گذاشته و به طور جدی در سراسر کشور آن را پیگیری می‌کند. این در حالی است که خود بانک‌ها مصمم به اجرا و پایبندی به نرخ‌های جدید هستند.

وی با اعلام اینکه تاکنون با تخلف و برخورد خاصی با بانک‌ها از اول اسفندماه در جریان اجرای مصوبات جدید سود مواجه نبوده‌ایم، افزود: اما به هر حال در دوره قبلی پرونده ۹ بانک متخلف در جریان اجرای سود بانکی به هیأت انتظامی بانک‌ها ارجاع شد که اکنون در حال بررسی بوده و بزودی در مورد آنها تصمیم‌گیری خواهد شد.

معاون نظارتی بانک مرکزی همچنین در خصوص برنامه‌های این بانک برای ساماندهی مؤسسات غیرمجاز نیز یادآور شد: اکنون دیگر تعریف از مؤسسات غیرمجاز تغییر کرده چراکه اثرگذاری آنها مانند گذشته نیست و هم‌اکنون نمی‌توانند شبکه بانکی را مانند قبل تحت تأثیر قرار دهند. وی با اشاره به هماهنگی‌هایی که بین دستگاه‌های مختلف برای ساماندهی مؤسسات غیرمجاز وجود دارد، گفت: اکنون چند مؤسسه در جریان دریافت مجوز هستند و با توجه به اینکه از فیلترهای مناسبی عبور خواهند کرد در ادامه نیز عملکرد سالمی در شبکه بانکی خواهند داشت.

تهرانفر به برخورد با مؤسسات غیرمجاز در صورت تخلف از ضوابط نیز اشاره کرد و گفت: این برخورد برای ما متفاوت خواهد بود چراکه مؤسساتی که مجاز هستند از نظر بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفته و با آنها با توجه به تخلفی که دارند برخورد می‌شود اما در مورد آنهایی که تحت نظارت ما نیستند اصلاً ورود بازرسان بانک مرکزی معنایی ندارد چراکه نخستین اشکال بزرگ آنها عدم مجوز است و باید در این مورد اقدام کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا