تا به حال با ۱۴۹۰ تماس گرفته‌اید؟

مجید سعیدی گفت: نخستین مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم کشور در بهمن ماه ۱۳۷۵ در معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد. وی افزود: طی ۱۸سال گذشته در سطح کشور، ۳۸ مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم راه‌اندازی شده است. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: …

مجید سعیدی گفت: نخستین مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم کشور در بهمن ماه ۱۳۷۵ در معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.

وی افزود: طی ۱۸سال گذشته در سطح کشور، ۳۸ مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم راه‌اندازی شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: در حال حاضر مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم در تهران و چند استان کشور، تحت نظارت ستاد مرکزی و سازمان غذا و دارو و در ساختار اداری معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کل کشور، به صورت شبانه روزی فعال است.

وی افزود: مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم در برخی دیگر از مراکز در دو شیفت صبح و بعدازظهر و بقیه مراکز در ساعات اداری به سوالات مردم و گروه پزشکی در زمینه داروها و موارد مسمومیت پاسخ‌ می‌دهند که این مرکز در مازندران از ساعت ۸ الی ۲۱ پاسخگوی سوالات دارویی و مسمومیت است.

سعیدی با تاکید بر این‌که فعالیت این‌گونه مراکز در هر کشوری برای ارتقای امنیت دارویی مصرف‌کنندگان و دسترسی به آمار، ارقام و اطلاعات منطقه‌ای و کشوری ضروری است، اظهار کرد: رشد فزاینده این تماس‌ها نشانه علاقه فراوان مردم برای دریافت خدمات و مشاوره‌های دارویی و مسمومیت‌ها بوده و شاخصی برای بالندگی علمی و فرهنگی یک جامعه به شمار می‌رود که قبل از مصرف دارو، خود را نیازمند به مشورت با کارشناسان شایسه و مورد اعتماد می‌بیند.

وی افزود: مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم در کل کشور علاوه بر وظیفه پاسخگویی تلفنی به سوالات دارویی و مسمومیت‌ها، انجام فعالیت‌های سالانه مانند برگزاری هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها و آماده باش نوروزی و… را برعهده دارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: به طور کلی این خدمات در دو سطح عمومی و تخصصی توسط کارشناسان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: ارزیابی دارو، مورد تجویز دارو و ارائه اطلاعات کلی در ارتباط با آن، مورد مصرف دارو در هر بیمار، روش‌های تجویز و استفاده از دارو و روش بهینه در جهت کاهش عوارض و افزایش اثربخشی، موارد منع مصرف دارو، موارد احتیاط مصرف و بررسی امکان استفاده، شناسایی عوارض شایع، راه‌های کاهش آنها، هم‌چنین شناسایی عوارض خطرناک و اقدام صحیح در برخورد با آنها، تداخلات در سه سطح تداخل با داروهای دیگر، غذاها و آزمایشات تشخیص طبی و راهنمایی مناسب هنگام برخورد با موارد مهم، ایمنی مصرف دارو در دوران بارداری و شیردهی، سازگاری داروهای تزریقی با هم و با محلول‌های تزریقی، شرایط نگهداری و پایداری داروها، بررسی شدت مسمومیت‌ها و راهنمایی اولیه و اقدامات مقتضی قبل از رساندن فرد مسموم به بیمارستان از جمله مواردی است که این مرکز در تماس‌های عمومی و تخصصی پاسخگو است.

سعیدی اظهار کرد: برای ارتباط با مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم مردم لازم است که شماره ۱۴۹۰ را گرفته و با واردکردن شماره دو به یکی از کارشناسان متصل شوند.

وی افزود: مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم ۱۴۹۰ با حضور کارشناسان مجرب شرح حال کامل از بیماری‌ها و داروهایی که توسط بیمار مصرف می‌شود و یا قصد مصرف آن وجود دارد، پاسخ مناسب و علمی ارائه می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا