ميرلوحی: زنده‌ باد را جای مرده باد بنشانيم

اولويت‌هاي كاري نمايندگان مجلس دهم چه بايد باشد؟ آنچه كه شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان پيش از انتخابات مطرح كرد، شعار اميد، آرامش و رونق اقتصادي بود. اين سه ركن به باور ما نيازهاي جامعه است. حالا نيز به نظر مي‌رسد كه اين شعار در بردارنده پيام روشن مردم در انتخابات باشد. شعاري متناسب با فضاي …

اولويت‌هاي كاري نمايندگان مجلس دهم چه بايد باشد؟

آنچه كه شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان پيش از انتخابات مطرح كرد، شعار اميد، آرامش و رونق اقتصادي بود. اين سه ركن به باور ما نيازهاي جامعه است. حالا نيز به نظر مي‌رسد كه اين شعار در بردارنده پيام روشن مردم در انتخابات باشد. شعاري متناسب با فضاي سياسي كشور كه با واقعيت همخوان است. از همين جهت معتقدیم باید با تاكيد بر اين سه گانه مسير خود را در مجلس ادامه دهيم. به نظر من بخش اول اين شعار، يعني اميد، بايد سرخط فكري ما براي كنش سياسي باشد. آنچه كه امروز مردم ما در تمامي سطوح و اقشار مختلف به آن نياز دارند، اميد براي آينده‌اي بهتر و بسامان كردن امور است.

تاثير اين اميد را در انتخابات رياست‌جمهوري۹۲ و حالا در انتخابات اسفنده مشاهده مي‌كنيم. اگر مردم اميد خود به اصلاح و تغيير را از دست داده بودند، اين پيروزي به دست نمي‌آمد. اميدي كه در دل مردم جوانه زده است سبب شده تا در اين يك هفته‌اي كه از انتخابات سپري شده است جامعه را شاداب‌تر و اميدوارتر ببينيم. هر چند كه سال‌هاي بسيار سختي بر مردم و كشور گذشت و آسيب‌هايي زيادي به آنها وارد شده است، اما همين ميل به خواستن و حفظ اميد باعث گشايش شده است.

آيا نمايندگان اصلاح‌طلب مي‌توانند با عملكرد مناسب از اين اميد پاسداري كنند؟

بايد سعي كنيم كه اين اميد بدل به يأس نشود. بايد با تدوين و اجراي برنامه‌هاي مفيد به حال مردم اجازه ندهيم كه اعتماد مردم مخدوش شود و مشكلات مردم حل شود. مايلم به بخش دوم شعار اصلاح‌طلبان اشاره كنم كه آرامش است. متاسفانه امروز كشورمان در كانون منطقه‌اي پرالتهاب و ناامن قرار گرفته است. شاهديم كه بر مردمان خاورميانه چه مي‌رود و كشورهاي همجوار دچار ناآرامي و جنگ‌هاي داخلي و خارجي‌اند.

بنابراين بايد تلاش شود كه با انتخاب سياست‌هاي صلح‌طلبانه و پيشه كردن رويكردي تعاملي به حفظ امنيت و آرامش كشور كمك كنيم. در سياست داخلي نيز وضع بايد بر همين منوال باشد. در اين سال‌ها متاسفانه به علت برخي از رفتارهاي ناصواب و بي‌احترامي‌هايي كه به بخش‌هايي از مردم، بويژه نخبگان، روشنفكران و اهالي هنر و فرهنگ روا داشته شد، كدورت‌هايي به وجود آمد كه حالا بايد با اصلاح نگاه در جهت رفع اين دلخوري و پاسداشت كرامت شهروندان جامعه تلاش شود.

درباره رونق اقتصادي؟

درباره رونق اقتصادي كه ركن سوم شعار اصلاح‌طلبان بود هم بايد اذعان داشت كه مردم چشم به بهبودي اوضاع اقتصادي دارند و در اين راه مجلس دهم بايد با تلاشي بي‌وقفه و كار كارشناسانه موانع موجود بر سر راه مشكلات اقتصادي را بر دارد. نكته جالب اين دوره از انتخابات اين بود كه اصولگرايان هم با قرار دادن واژه «معيشت» در شعار انتخاباتي‌شان نشان دادند كه آنها نيز متوجه خواست مردم هستند.

اين نشان مي‌دهد كه عبور از تورم و ركودي كه دولت گذشته بر جاي گذاشت بايد اولويت مجلس و دولت باشد. هر چند كه در اين دو سال و اندي كه از عمر دولت يازدهم مي‌گذرد شاهد پايين آمدن تورم بوده‌ايم، اما همچنان بايد به فكر از بين بردن ركود و برگرداندن رونق به بازارهاي كسب و كار باشيم. چرا كه رفع معضل بيكاري و اعطاي آرامش رواني به جامعه در گروي بهبود وضع كسب و كار و اشتغالزايي است.

آيا بدنه اصلاح‌طلبي و اتاق فكر اصلاح‌طلبان با در اختيار گذاشتن تجارب خود و به كار بستن خرد جمعي به ياري نماينده‌هاي منتخب خود خواهند آمد؟

بله، حتما همينطور خواهد بود. اساسا شوراي عالي سياست‌گذاري گام بزرگي در انسجام بخشيدن به نيروهاي اصلاح‌طلب بود. اما با توجه به رد صلاحيت چهره‌هاي باتجربه و شاخص اصلاح‌طلب، اين چهره‌ها كنار نرفتند و در ادامه هم تلاش خواهند كرد دانش و تجربه خود را در قالب برنامه در اصلاح‌طلبان منتخب مردم بگذارند. اميدواريم كه اين اتفاق بيفتد. در روزهاي اخير نيز شاهد بوديم كانديداهاي منتخب اصلاح‌طلبان هم از اين امر استقبال كردند. چرا كه مجلس بايد عصاره تجربه همه نيروها باشد. اين اتفاق حتي بايد در جبهه اصولگرايان هم رخ دهد و آنها نيز از تجربه نيروهاي خود استفاده كنند.

به نظر شما اين انتخابات مي‌تواند مقدمه‌اي براي آشتي ملي باشد؟

بله. چرا كه نه؟ يكي از پيام‌هاي اين انتخابات اين بود كه دست از حذف همديگر‌برداريم و شعار زنده باد را جاي شعار مرگ بنشانيم. بايد گفت زنده باد اخلاق. زنده باد گفت‌وگو. زنده باد گوش‌هاي شنوا. زنده باد صداقت. همه صاحب نظران و گروه‌هاي مرجع بايد به سازماندهي افكار عمومي در جهت اين امر كمك كنند. بايد مطالبات مردم را شنيد و در فضايي گفت‌وگويي، در مجلس كه محل تعاطي افكار است درصدد رفع مشكلات گريبانگير جامعه بر آييم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا