ریاست مجلس تعیین‌ کننده ریاست خبرگان؟

همچنین در انتخابات خبرگان هرچند صحبت از رقابت‌سیاسی و جناح‌بندی سیاسی به مفهوم مصطلح محلی از اعراب ندارد اما همگان شاهد بودند هرچند فردی به معنای سیاسی اصلاح‌طلب در میدان نبود اما باید توجه داشت در مجلس خبرگان قضاوت روی تقسیم بندی دو جریان بود. نکته قابل تامل اینکه افراد لیست آیت‌ا… هاشمی درحوزه انتخابیه …

همچنین در انتخابات خبرگان هرچند صحبت از رقابت‌سیاسی و جناح‌بندی سیاسی به مفهوم مصطلح محلی از اعراب ندارد اما همگان شاهد بودند هرچند فردی به معنای سیاسی اصلاح‌طلب در میدان نبود اما باید توجه داشت در مجلس خبرگان قضاوت روی تقسیم بندی دو جریان بود. نکته قابل تامل اینکه افراد لیست آیت‌ا… هاشمی درحوزه انتخابیه تهران، غیر از نفر آخر، توانستند جواز حضور در مجلس خبرگان را به دست آورند. نتیجه انتخابات اما ثابت کرد دو مجلس از شرایط و موقعیتی که در گذشته در آنها ایجاد شده بود، فاصله خواهند گرفت.

برخی ریاست آقای هاشمی را در دو سال آخر مجلس خبرگان تحمل نمی‌کردند و نهایتا تلاش آنها در راستای کنار رفتن آقای هاشمی نتیجه داد و آیت‌ا… محمد یزدی به ریاست مجلس خبرگان رسیدند. امروز اما شرایط نسبت به مجلس قبلی بسیار متفاوت شده است با این حال پرسش این است که آیا شرایط و موقعیت برای ریاست مجددا آقای هاشمی فراهم است یا خیر؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش باید صبر داشت.

انتخاب ریاست خبرگان شاید متاثر از فضای مجلس شورای اسلامی باشد. به این صورت که اگر هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در دست اصلاح‌طلبان یا نیروهای میانه‌رو قرار گیرد، این احتمال وجود دارد که این انتخاب در مجلس خبرگان نیز تاثیرگذار باشد. بنابراین می‌توان اذعان داشت نتیجه انتخاب ریاست مجلس شورای اسلامی بر تعیین هیات‌رئیسه مجلس خبرگان می‌تواند اثرگذار باشد. لذا درصورت تحقق شرط پیش‌گفته امکان ریاست آیت‌ا… هاشمی در مجلس خبرگان فراهم می‌شود هرچند اکنون نمی‌توان درباره ریاست دو مجلس ارزیابی روشن و قطعی ارائه کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا