شب‌ ها و روزهای سخت هسته‌ای روحانی

دولت روحاني كه با شعار تدبير و اميد پا به عرصه انتخابات رياست‌جمهوري سال ٩٢ گذاشته بود با تكيه بر منطق همواره تلاش كرده تا در رسيدن به وعده‌ها موفق عمل كند و حالا سرمايه اميد جامعه افزايش يافته است. اين، تعبير «محمد نهاونديان» رييس دفتر آرام و خوش برخورد رييس‌جمهوري است. نهاونديان معتقد است، …

دولت روحاني كه با شعار تدبير و اميد پا به عرصه انتخابات رياست‌جمهوري سال ٩٢ گذاشته بود با تكيه بر منطق همواره تلاش كرده تا در رسيدن به وعده‌ها موفق عمل كند و حالا سرمايه اميد جامعه افزايش يافته است. اين، تعبير «محمد نهاونديان» رييس دفتر آرام و خوش برخورد رييس‌جمهوري است. نهاونديان معتقد است، اميدي كه مردم داشتند با برگزاري انتخابات هفتم اسفند ماه به يك نتيجه ملموس رسيده است.

او از نزديك‌ترين افراد به حسن روحاني رييس‌جمهوري است. شايد تنها كسي باشد كه در دفتر كار رييس‌جمهوري از همه احوالات روحاني خبر‌دار است. هرچند به لحاظ روحياتي كه دارد علاقه‌اي نسبت به طرح حال و هواي شخصي رييس‌جمهوري ندارد. اما درگفت‌وگو با ويژه‌نامه نوروزي «اعتماد» از شب‌ها، روزها و بي‌خوابي‌هاي حسن روحاني در دوران تصويب برجام گفت. روزهاي سختي كه بيشتر وقت رييس جمهور را به خود اختصاص داده بود.

تلاش‌هاي بسياري كه شخص روحاني براي ايجاد اجماع در بالاترين سطوح سياستگذاري انجام داد. جاده هموار نبود، مخالفان قسم خورده و دشمنان بسيار در اين راه حضور داشتند، پول‌هاي كلاني براي عدم حصول نتيجه خرج كردند و رييس‌جمهوري هر روز و هر شب در حال رصد اخبار مرتبط با مذاكرات بود، هرچند اين مهم مانع رسيدگي به امور جاري مملكت نشد و روحاني برنامه‌هاي روزانه خود را هم در كنار پرونده سنگين هسته‌اي پيش برد.

نهاونديان علاوه بر اينها گفت كه اين تنها شخص رييس‌جمهوري نبود كه يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هايش مساله هسته‌اي بود، بلكه مذاكره‌كنندگان هم در دو جبهه فعاليت مي‌كردند، از يك سو بايد با طرف‌ها به گفت‌وگو و رايزني براي كسب حقوق ملت مي‌پرداختند و پس از بازگشت هم در داخل از اين همايش به آن كنفرانس و از آن مصاحبه به اين مجلس مي‌رفتند و در مقام دفاع از مواضع برمي‌آمدند و اينها همه روزهاي سختي بود كه با تدبير و منطق از سوي رييس‌جمهوري و دولتمردانش سپري شد.

نهاونديان از دغدغه‌هاي اقتصادي و اجتماعي دولتمردان هم گفت. اينكه آرامش و ثبات در اقتصاد كلان به چشم مي‌خورد و در بستر همين ثبات نسبي طرح‌هاي مختلفي از جمله طرح تحول سلامت در بخش اجتماعي دل مردم را آرام كرد. روحاني در همه سال گذشته علاوه بر تمركز بر رايزني‌هاي هسته‌اي به دنبال ايجاد قوت در اقتصاد هم بود چرا كه به گفته محمد نهاونديان اگر پيام قوت و قدرت اقتصاد به ميز مذاكرات هسته‌اي نرسيده بود قطعا طرف مقابل در مذاكرات به اين شكل امتياز نمي‌داد.

نهاونديان از واقعيت‌هاي اقتصادي هم مي‌گويد. دليل پايين نيامدن نرخ بيكاري را بالا رفتن نرخ مشاركت مي‌داند كه البته اين مهم را نشان از افزايش ميزان اميد در جامعه تلقي مي‌كند.

رييس دفتر رييس‌جمهوري كه از پارلمان اقتصادي پا به دولت گذاشت از اعتقاد اعضاي دولت و در راس آنها رييس‌جمهوري گفت كه توجه صرف به رشد اقتصادي و بي‌توجهي به عدالت تكانه‌هاي بسيار پرهزينه سياسي و اجتماعي را به همراه خواهد داشت و بر همين اساس برنامه‌هاي مختلفي براي پوشش همه موضوعات در كنار هم تدوين شده است.

طرح موضوعات اقتصادي از علاقه‌هاي دكتر نهاونديان است، شايد حضور در طبقه شانزدهم بانك مركزي هم مزيد بر علت شده بود تا رييس دفتر رييس‌جمهوري بيشتر از اين منظر با ما گفت‌وگو كند. او تاكيد دارد كه دولت در همان گام اول گره سخت ركود تورمي را معالجه كرد. چرا كه آقاي رييس‌جمهوري همچون مباحث هسته‌اي نسبت به مسائل اقتصادي هم اهتمام ويژه‌اي دارد. نهاونديان تعريف كرد كه روحاني در همه جلسات اقتصادي دولت شركت و نظرات خود را مطرح مي‌كند، بعضا مباحث طلبگي بسيار عميقي هم پيش مي‌آيد اما در نهايت اين نظر جمع هست كه لحاظ مي‌شود، آقاي روحاني نظرات شخصي خود را به جمع القا نمي‌كند.

حالا براي سال ٩٥ همه با هم بايد دست در دست دهند تا «برجام دو» را رقم زنند. اقدام مشترك ملي، چرا كه نهاونديان معتقد است مردم خواهان مدلي از باهم زيستن هستند كه همه در آن مشاركت داشته باشند. او هر سه قوه را دعوت به همگرايي مي‌كند تا در پرتو اين همگرايي مطالبات مردم به بهترين شكل پاسخ داده شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا