بازبینی مجدد کتب مساله دار در ارشاد

سید عباس صالحی، معاون فرهنگی ارشاد در جمع خبرنگاران در حاشیه دیدار از کتابفروشی اقبال در پاسخ به این تاثیرپذیری وزارت ارشاد از خبرهای برخی رسانه ها گفت: ما براساس ضوابط نشر شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل می کنیم و این ضوابط و ساختار این ضوابط عملکر ما را تعیین می کنند و با همین …

سید عباس صالحی، معاون فرهنگی ارشاد در جمع خبرنگاران در حاشیه دیدار از کتابفروشی اقبال در پاسخ به این تاثیرپذیری وزارت ارشاد از خبرهای برخی رسانه ها گفت: ما براساس ضوابط نشر شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل می کنیم و این ضوابط و ساختار این ضوابط عملکر ما را تعیین می کنند و با همین مسیر کتاب ها مجوز می گیرند و کتاب هایی که مجوز می گیرند طبعا مورد حمایت وزارت ارشاد هستند.

وی افزود: نکته ای که وجود دارد که وقتی اشکالات و انتقاداتی به کتاب های مجوز دار صورت می گیرد، طبیعی است که ما هم به اسناد پیشین مراجعه می کنیم، که ببینیم بررس ها چطور کتاب ها را بررسی کرده اند، و احیانا خود ما بخواهیم دفاعی از کتاب داشته باشیم با یک آگاهی تکمیلی و کامل تری باشد.

صالحی تاکید کرد: هر مجموعه ای می تواند احیانا خطاهایی داشته باشد، خطاها گاهی از این زاویه است که کتابی که باید مجوز می گرفته مجوز نگرفته و یا از آن سو کتابی که نباید مجوز می گرفته و مجوز گرفته است؛ در مقابل هر انتقاد و نقدی باید پاسخ روشنی داشت و نسبت به ان سوال داوری کرد.

معاون فرهنگی ارشاد این روال بررسی را منطقی دانست و گفت: خود سیستم در مقابل این انتقادها یک بازخوانی دارد، بازخوانی به معنای این نسیت که برای لغو مجوز ما این کار را انجام می دهیم، طبیعی است وقتی به اثری اشکال وارد می شود، مجموعه ذی ربط باید دفاعی داشته باشد و اگر بخواهد دفاع کند باید اثر را بررسی مجدد کند که اثر قابل دفاع هست یا خیر.

صالحی گفت: این بازبینی‌ها به معنای لغو مجوز نبوده است، بلکه به خاطر این است که پاسخ های لازم را روشن بدهیم اما ممکن است در این مسیر احیانا به نظر بیاید که در موارد محدودی، یا بخشی از اثر و یا کل اثر احتیاج به بازبینی داشته باشد، البته این مسئله خیلی خیلی محدود بوده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تغییرات اخیر صورت گرفته در معاونت فرهنگی گفت: هیچ نسبتی بین تغییرات معاونت و گزارشات رسانه ها در مورد کتاب های مساله دار وجود ندارد، این یک روال طبیعی است، دبیران کارگروه ها هم در استان ها و در تهران براساس ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به تایید هیئت نظارت برسند، در طول این دو سال پاره ای دبیران کارگروه ها به تقاضای خوشان و یا نیاز به تغییرات ؛ تغییر کرده اند.

صالحی افزود: شیوه این تغییرات به این صورت بوده است که دفتر توسعه کتابخوانی افراد جدید را به کمیته تخصصی هیئت نظارت پیشنهاد می دهد؛ و یکی از وظایف این کمیته انتخاب دبیران کارگروه ها است، در طی این دو سال افرادی معرفی شدند و کمیته هم نظر داده است؛ در جلسه اخیر،  رزومه کامل این سه نفر جدید طرح شد و با پیشنهاد دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی و تایید کمیته این افراد انتخاب شدند.

وی در خصوص اعلام رسمی این افراد از سوی معاونت فرهنگی گفت: این روال نبوده است، در دوره های قبل هم دبیران کارگروه های نظارت معرفی نمی شدند، این هم به اعتبار این بوده است که خود افراد راحت تر باشند ما هم به خاطر اینکه این مسئله به دو طرف مربوط بوده است، از طرفی دبیران علمی کارگروه ها و همچینین هیئت نظارت ؛ وارد اعلام رسمی نشدیم؛ گاهی معرفی شدن فراد باعث می شود ما از ادم های کارآمد و کاردرست محروم شویم چون تحت فشار قرار می گیرند.

وی همچنین در خصوص طرح عیدانه کتاب گفت: تا به حال ۲۷۰ کتابفروشی وارد این طرح شدند، در بحث یارانه کتاب ، کتابفروشی ها نفعی نمی بردند و گاهی حتی ضربه می خورند؛ یکی از مسائلی که می تواند کمک کند، که کتابفروشی ها هم در حجم یارانه های دیده شوند ؛ نقطه شروع در هفته کتاب بود؛ ما امیدواریم که بتوانیم با همین طرح کتابگردی در تهران و شهرستان ها را بتوانیم سهم و سبد کتابفروشی ها را بالاتر ببریم و عیدانه کتاب یکی از این مسائل است؛ که می تواند مشوق باشد.

صالحی گفت: به خاطر سهم یافتن بیشتر کتابفروشی ها رد اخرن نمایشگاه کتاب استانی مطرح شد که در هر نمایشگاه استانی کتابفروشی های آن استان و یا شهر هم فعال شوند؛ می دانیم که نمایشگاه های استانی باعث می شدند تا کتابفروشی های رونق شان کم شود، کتابفروشی ها هم از این یارانه استفاده کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر «نسیم آنلاین» در خصوص آماده شدن شهر افتاب گفت: در بخشی از بخش ها پیشرفت خوب بوده است مخصوصا بخش مترو؛ برخی بخش ها در حد انتظار است، اما در چند مورد نگرانی جدی داریم، دوشنبه جلسه ای با مسئولان شهرداری داریم؛ در مجموع تلاش های خوبی از سوی شهرداری انجام شده نگرانی هایی هم وجود دارد که باید طی این دو هفته پایان سال انجام بگیرد.

به گزارش خبرنگار فارس، دیدار عمومی معاون فرهنگی ارشاد از کتابفروشی ها عصر امروز در کتابفروشی اقبال برگزار شد.

در ابتدای این دیدار سید عباس صالحی گفت: انتشارات اقبال بیش از صد سال است که فعالیت می کند و کسانی که الان مسئولیت این انتشارات را دارند نسل سومی هستند که مسئولیت برپایی این انتشارات را به عهده گرفته اند.

وی افزود: خانواده اقبال پشتوانه فرهنگ این کشور بودند، عملا بنگاه فرهنگ خصوصی است، یکی از اهداف بنده برای حضور در کتابفروشی ها عرض تشکر به کسانی است که با دشواری کار را جلو می برند.

در ادامه سعید اقبال، مسئول این نشر گفت: این انتشارات سال ها فعالیت داشته است و کتاب های مختلفی چاپ کرده است؛ پدربزرگ بنده با شهیدان رجایی و باهنر همکاری داشته‌اند و کتاب قرآن و نماز را به مدارس بردند که کار بسیار بزرگی بود.

وی افزود: امیدواریم که بتوانیم راه اجداد را ادامه دهیم، با وجود مشکلات زیادی که در حوزه تولید کشور وجود دارد، بخش نشر هم از این قاعده مستثنی نیست.

اقبال ادامه داد: امیدواریم بتوانیم حمایت های بیشتری را از ارشاد ببینیم تا بتوانیم از بانک ها تسهیلات بگیریم، همکاری و همیاری بیشتر شهرداری ها در جهت استمرار کار ناشران، تاسیس کتابفروشی های بیشتر در سطح شهر، همکاری بیشتر صداوسیما برای معرفی کتاب و همکاری با وزارت اموزش و پرورش برای کتابخوانی بیشتر از جمله خواسته های ما از وزارت ارشاد است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا