داتسون به ایران می آید؛ نماینده نیسان موتورز در جاده مخصوص

موبنا-  به نظر می‌رسد با شروع این همکاری رقابت سوزوکی و نیسان به عنوان شرکای ژاپنی ایران‌خودرو می‌تواند ضمن بالا بردن کیفیت خودروها سبب رقابت در ارائه محصولات ارزان قیمت شود. گروه صنعتی ایران خودرو تا به حال با سه برند خودروسازی جهانی برای شراکت به توافق رسیده و تفاهم‌نامه یا قرارداد مشارکت انتفاعی (joint venture) امضاء …

موبنا-  به نظر می‌رسد با شروع این همکاری رقابت سوزوکی و نیسان به عنوان شرکای ژاپنی ایران‌خودرو می‌تواند ضمن بالا بردن کیفیت خودروها سبب رقابت در ارائه محصولات ارزان قیمت شود.

گروه صنعتی ایران خودرو تا به حال با سه برند خودروسازی جهانی برای شراکت به توافق رسیده و تفاهم‌نامه یا قرارداد مشارکت انتفاعی (joint venture) امضاء کرده است.

سوزوکی، بنز و پژو سه شرکتی هستند که با ایران خودرو برای شراکت در تولید خودرو به توافق رسیده‌اند. در این میان سوزوکی ۴ خودرو و پژو ۳ خودروی خود را برای تولید در خاک ایران مشخص کرده‌اند.

اما ایران خودرو در حال مذاکره با ۳ شرکت دیگر است تا بتواند شرکای چهارم، پنجم و ششم خود را مشخص کند. رنو و فیات دو شرکت اروپایی هستند که نامشان از ماه‌ها قبل به عنوان شریک آینده ایران خودرو فاش شده بود و احتمال می‌رود تا ماه آینده توافق این دو شرکت خودروساز جهانی با ایران خودرو رسانه‌ای شود.

اما مدیرعامل ایران خودرو در چند گفت‌وگوی اخیرش با رسانه‌ها، از مذاکره با یکی از خودروسازان جهانی برای انتخاب به عنوان شریک ششم گروه صنعتی ایران‌خودرو خبر داده است.

در خبرهای درز کرده از ایران خودرو، نیسان به عنوان شریک ششم این گروه بزرگ خودروسازی در ایران نام برده شده بود اما اطلاعات جدید نشان می‌دهد این حدس تا حدودی درست بوده و داتسون به عنوان زیرمجموعه نیسان موتورز ژاپن قصد ورود به جاده مخصوص کرج را دارد.

داتسون از ۸۵ سال قبل در ژاپن در زمینه خودروسازی فعالیت می‌کند و سال ۱۹۸۶ یعنی ۳۰ سال پیش فعالیت خود را به خارج از مرزها کشاند اما نیسان موتورز بعدها تصمیم به توقف فعالیت‌های داتسون گرفت. در سال ۲۰۱۳ که این برند در حال فراموش شدن بود، با تصمیم نیسان برند داتسون احیا شد تا بار تولید محصولات ارزان نیسان را به دوش بکشد تا این برند ژاپنی بتواند از فروش خودرو در کشورهای در حال توسعه، سهمی داشته باشد. با توجه به بازار تشنه ایران در سال‌های گذشته و خالی بودن جای برندهای جهانی در بخش خودروهای ارزان به خاطر تحریم‌ها، کشورمان به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب برای داتسون خواهد بود.

ایران خودرو نیز با در نظر گرفتن توانایی داتسون در ساخت خودروهای ارزان قیمت به سراغ این شرکت رفته است و قصد دارد نقطه ضعف خود یعنی تولید محصولات با کیفیت و در عین حال دارای قیمت پایین را برطرف کند.

به گفته برخی از کارشناسان بازار خودرو، داتسون توانایی تولید محصولاتی در رده قیمتی ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان را دارد و با این حساب اگر این برند با ایران خودرو به توافق نهایی برسد، ایران‌خودرو می‌تواند برای محصولاتی مانند پژو ۴۰۵ جایگزین مناسبی پیدا کند.

منبع:زومیت|نویسنده:حامد قاسمی نراقی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا