سرنوشت «کوروش کبیر» به روایت جوزانی

موبنا- این کارگردان که کتاب فیلمنامه «کوروش کبیر» را ۱۴ اسفندماه در شعبه الف شهرکتاب رونمایی کرد، درباره ساخت این پروژه سینمایی بیان کرد: پیش از این قرار بود با علی معلم این فیلم را بسازیم که نشد و در حال حاضر سناریو به یکسری سرمایه‌گذار واگذار شده و تا به اینجای کار هر آنچه …

موبنا- این کارگردان که کتاب فیلمنامه «کوروش کبیر» را ۱۴ اسفندماه در شعبه الف شهرکتاب رونمایی کرد، درباره ساخت این پروژه سینمایی بیان کرد: پیش از این قرار بود با علی معلم این فیلم را بسازیم که نشد و در حال حاضر سناریو به یکسری سرمایه‌گذار واگذار شده و تا به اینجای کار هر آنچه انجام شده با هزینه شخصی بوده است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا‌ درباره واگذاری سناریو و زمان شروع فیلمبرداری «کوروش کبیر» گفت: سناریو از طرف من به شخصی واگذار شده که البته اسم او را اکنون ذکر نمی‌کنم، اما زمان مشخصی برای بررسی وجود دارد و اگر پس از شش ماه پیش تولید آغاز نشود سناریو به مولف برگشت داده می‌شود. در حال حاضر یکسری از سرمایه ‌گذاران که قصد همکاری در این پروژه را دارند از وارد کنندگان بزرگ در ایران هستند.

او ادامه داد: به این ترتیب با سرمایه گذارانی صحبت شده تا برای ساخت فیلم کمک کنند، اما از آنجا که در کار با سرمایه‌گذاران ایرانی تا وقتی قرار دادی امضا نشده و پولی گرفته نشده نمی‌توان با قطعیت از چیزی سخن گفت ترجیح می‌دهم اسمی به میان نیاورم، اما قرار است اواخر خرداد ماه کار عملی شروع شود و وارد پیش تولید شویم که البته بعد از آماده کردن آرت‌بوک پیش تولید شروع می‌شود.

جعفری جوزانی در این‌باره توضیح داد: آرت بوک کتابی است که “سکرت بوک” هم نام دارد و تعداد محدودی از عوامل فیلم می‌توانند آن را ببینند در این کتاب همه چیز با جزئیات مشخص است و حتی قبل از اینکه بازیگران انتخاب شوند‌، گریم و لباس آن‌ها به طور کامل قابل بررسی و دیدن است. این کتاب به شکل ۳D ساخته می‌شود و آنقدر اهمیت دارد که هر کس آن را ببیند انگار فیلم را دیده است چون حتی تمام ریتم فیلم با زمان‌بندی دقیق در آن لحاظ شده است.

وی افزود: این آرت بوک که تاکنون نمونه‌ای از آن در ایران ساخته نشده و امیدوارم ما شروع کننده آن باشیم برای این است تا قبل از ساخت فیلم بتوان متوجه شد که قرار است چه چیزی ساخته شود و به این ترتیب در بودجه هم به نوعی صرفه جویی شود، چرا که در این کتاب از استوری برد تا بافت گیاهی و منطقه‌ای، ابزار‌آلات و نیز توجیهات اقتصادی قابل دسترسی و دیدن است.

به گفته وی؛ این کتاب تقریبا تا یک ماه دیگر تمام می‌شود و حداکثر تا دوماه دیگر قابل چاپ خواهد بود.

مسعود جعفری جوزانی همچنین درباره محل ساخت فیلم «کوروش کبیر» اظهار کرد: تمام لوکیشن‌های خارجی فیلم در ایران است و بخش اصلی کار توسط هنرمندان ایران انجام می‌شود، اما جمع کردن کار و در بزرگترین استودیوهای جهان انجام خواهد شد چون فیلم به شکل مدرنی فیلمبرداری می‌شود و ما در ایران باند پهنی را که لازم است در اختیار نداریم. البته قبلا طرح چنین استودیویی را برای سریال پوریای ولی به تلویزیون داده بودم ولی متاسفانه اتفاق نیفتاد و الان از سر اجبار این کار را انجام می‌دهیم.

کارگردان فیلم «ایران برگر» درباره بازیگران فیلم «کوروش کبیر» و نیز مجوز ساخت سینمایی آن هم بیان کرد: در این فیلم بازیگران بین المللی هم حضور خواهند داشت اما کوروش کبیر را قطعا یک ایرانی بازی می‌کند و اینکه از هنرپیشه‌های مطرح است یا خیر جزو سورپرایز‌های پروژه است.

او ادامه داد: درباره مجوز ساخت نیز در حال حاضر لازم نیست چنین مجوزی گرفته شود البته این فیلمنامه برای دکتر ایوبی فرستاده شده و سه سال قبل هم در وزارت ارشاد آن را خوانده‌ام و کسی با آن مشکل ندارد. ضمن اینکه یک پروانه موقت یکساله هم داشت که دوره آن تمام شده است، اما با این حال فیلم “کوروش کبیر” از آن نوع فیلم‌هایی است که ابتدا باید همه کارهای آن انجام شود و گرفتن یک کاغذ از وزارت ارشاد نه می‌تواند عامل بازدارنده من باشد و نه تشویق کننده. بنابراین اگر لازم باشد مجوز بگیرم، می‌گیرم و اگر هم نخواهند مجوزی بدهند مهم نیست، من کارم را می‌کنم فیلمم را می‌سازم و فکر می‌کنم این حق را هم به لحاظ قانونی دارم.

در مراسم رونمایی کتاب فیلمنامه «کوروش کبیر» که بخش اول تریلوژی آن منتشر شده است،هنرمندانی چون شهاب حسینی، علیرضا رئیسیان، نیوشا ضیغمی، فریبا متخصص، سحر جعفری جوزانی، هارون یاشایایی، ماه‌چهره خلیلی و نیز پروفسور امین،‌استاد دانشگاه که به گفته خود ۲۵ سال است در انگلستان تدریس می‌کند و حجت‌السلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور از دانشجویان او بوده نیز حضور داشتند.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا