دریاچه ارومیه ۱۰ سال آینده زنده می‌شود

عیسی کلانتری افزود : احیای دریاچه ارومیه برنامه مختلفی دارد که کاهش آب کشاورزی نخستین محور آن است که سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب از سهم حقابه کشاورزان کاهش خواهد یافت. به گفته وی، حدود ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب از رودخانه زاب به این دریاچه بازگشت داده می شود و حدود۳۰۰ میلیون مترمکعب …

عیسی کلانتری افزود : احیای دریاچه ارومیه برنامه مختلفی دارد که کاهش آب کشاورزی نخستین محور آن است که سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب از سهم حقابه کشاورزان کاهش خواهد یافت.

به گفته وی، حدود ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب از رودخانه زاب به این دریاچه بازگشت داده می شود و حدود۳۰۰ میلیون مترمکعب فاضلاب تصفیه شده شهری و ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب زرینه رود که در جنوب دریاچه ارومیه واقع شده است به علت رسوب تبخیر می شد، به این دریاچه بازگشت داده می شود.

دبیر کل ستاد احیای دریاچه ارومیه ابراز امیداوری کرد: با بارندگی ها در خود دریاچه سالانه چهار میلیارد مترمکعب آب وارد دریاچه شود و بین ۱۰ تا ۱۲ سال به حالت اکولوژیک خود برگردد.

مشاور معاون اول رئیس جمهوری و دبیرکل خانه کشاورز ،بر حفظ و احیای دریاچه ارومیه تاکید و افزود: این دریاچه قابلیت احیاء دارد.

گفتنی است، کل مصرف منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه در حال حاضر چهار هزار و ۸۲۵ میلیون متر مکعب است که از این مقدار چهار هزار و ۲۹۱ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی و ۵۳۴ میلیون متر مکعب نیز در مصارف شرب و بهداشت و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

دبیرکل خانه کشاورز برای شرکت در جشن خانه کشاورز چهارمحال و بختیاری به شهرکرد سفر کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا