هيچ زنداني مهد كودك ندارد

موبنا – اين گفته روز گذشته، مديركل امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي كشور در حالي مطرح شد كه بسياري از مادران زنداني كودكاني دارند كه كسي را براي نگهداري از آنان ندارند و همين باعث مي‌شود اين كودكان دور از مادر شرايط سختي را پشت سر بگذارند. محمد نفريه با بيان اينكه به نظر …

موبنا – اين گفته روز گذشته، مديركل امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي كشور در حالي مطرح شد كه بسياري از مادران زنداني كودكاني دارند كه كسي را براي نگهداري از آنان ندارند و همين باعث مي‌شود اين كودكان دور از مادر شرايط سختي را پشت سر بگذارند. محمد نفريه با بيان اينكه به نظر من زندان‌هايي كه تعدادي زن داراي فرزند در آن حضور دارند، بايد مهدكودك داشته باشند، گفت: به لحاظ تخصصي صلاح نمي‌دانيم به جز كودك زير دوسال كه نياز به شيردهي و تماس نزديك به مادر دارد، كودك ديگري در محيط زندان باقي بماند. او در ادامه تأكيد كرد: اما كودك بالاي دو سال بايد به مراكز بهزيستي تحويل داده شود، زيرا كودك در اين سن مي‌تواند با محيط ارتباط برقرار كرده و بسياري از آموزش‌ها را مي‌بيند و در دوران حساسي قرار دارد. مديركل امور كودكان و نوجوانان با تاكيد براينكه كودك بالاي دو سال نبايد در زندان باشد، ‌گفت: در حال حاضر نيز برخي كودكان بالاي دوسال به دليل اصرار مادر يا دلايل ديگر هنوز در زندان‌ها هستند. نفريه با يادآوري اينكه چند سالي بحث داير كردن مهدكودك در زندان‌ها مطرح بود، گفت: ما اعلام كرديم كه در بحث صدور مجوز، تربيت مربي و كمك براي تجهيز اين مهد‌ها به دوستان كمك مي‌كنيم، اما در عمل مشكلات عديده‌اي همچون بحث رفت و آمد كودك از بخش به مهد، رفت و برگشت پرسنل به لحاظ حفاظتي و حراستي وجود دارد. در حال حاضر هيچ‌گونه مجوزي براي احداث مهدكودك زندان داده نشده است. او با بيان اينكه پيشنهاد مي‌دهم اين كودكان از زندان بيرون آمده و به نزديك‌ترين مهدكودك بروند و از خدمات آن بهره ببرند، گفت: به لحاظ تخصصي بهتر است كودك بالاي دو سال در زندان نباشد، بلكه در مراكز بهزيستي بوده و پس از آزادي مادر دوباره به دامان وي بازگردد. به گزارش ايلنا، نفريه در پايان گفت: در حال حاضر هيچ مهدكودكي در زندان‌هاي كشور نداريم، اما چند سال پيش بازديدي از زندان‌ها داشتيم و خدمات مراقبتي خوبي براي كودكان ساكن در زندان فراهم كرديم.

۲۵۰ كودك در زندان‌ها

در همين راستا چندي پيش، رئيس سازمان زندان‌ها گفت: در كشور بين ۲۰۰ تا ۲۵۰ كودك با مادران خود در زندان‌ها زندگي مي‌كنند. اصغر جهانگير درباره آخرين وضعيت احداث مهدكودك در زندان‌هاي كشور، گفت: اين موضوع از گذشته دغدغه ما بوده و در حال حاضر هم مهدهايي را در زندان‌ها داريم، اگرچه خيلي كامل نيستند. به گزارش فارس، او افزود: در اين خصوص با سازمان بهزيستي صحبت كرده‌ايم، ضمن اينكه معاونت زنان رياست جمهوري در اين بخش پيشقدم شده و با تفاهمنامه‌اي كه با آنها امضا كرده‌ايم، تلاش مي‌كنند تا در برخي زندان‌ها كه آمار كودكان همراه زنان زنداني در حدي است كه يك مهدكودك را مي‌طلبد، محيط لازم را فراهم كنند.

لزوم احداث مهد كودك در زندان‌ها

قانون هم بر لزوم فراهم كردن شرايط براي قرار گرفتن كودك زير دو سال در كنار مادرش در زندان تأكيد كرده است. ماده مربوطه قانون داخلي يعني تبصره ماده ۶۵ آيين نامه اجرايي سازمان زندان‌ها و اقدامات تأميني و تربيتي بيان مي‌‌كند: «زندانيان زن مي‌توانند اطفال خود را تا دو سال به همراه داشته باشند و روساي زندان‌ها مي‌توانند در هر زندان نسبت به تفكيك و جداسازي اطفال دو تا شش سال در محل مجزا يا مهد كودك اقدام يا نسبت به انتقال اطفال به بهزيستي مبادرت كنند.» تا قبل از دو سال قرار گرفتن كودك در كنار مادر هم براي كودك و هم براي مادرش يك حق است و كسي نمي‌تواند از آن ممانعت كند. در همين راستا، چند ماه قبل، نصيري، مديرعامل انجمن خيريه حمايت از زندانيان با بيان اينكه ايجاد مهدكودك در بندهاي زنان در زندان‌ها بسيار ضروري و حتي از نان شب هم واجب‌تر است، گفت: «بر اساس قانون، مادر مي‌تواند كودك خود را تا دو سالگي در زندان پرورش دهد، اما بالاتر از دو سال بر عهده متوليان امر است.»

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا