فوت يك بيمار پيوندي در هر۲.۵ ساعت

موبنا – اين آيين با حضور جمعي از مسئولان واحد فراهم‌آوري اعضا و نسوج پيوندي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و مديران پليس راهور تهران بزرگ در بيمارستان مسيح دانشوري پايتخت به عنوان يكي از فعال‌ترين مراكز درماني پيوند اعضا برگزار شد. رئيس مركز آموزشي، پژوهشي، درماني سل و بيماري‌هاي ريوي در اين مراسم از …

موبنا – اين آيين با حضور جمعي از مسئولان واحد فراهم‌آوري اعضا و نسوج پيوندي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و مديران پليس راهور تهران بزرگ در بيمارستان مسيح دانشوري پايتخت به عنوان يكي از فعال‌ترين مراكز درماني پيوند اعضا برگزار شد. رئيس مركز آموزشي، پژوهشي، درماني سل و بيماري‌هاي ريوي در اين مراسم از فوت يك نيازمند به پيوند در هر ۵/۲ ساعت خبر داد. رئيس واحد فراهم‌آوري اعضاي پيوندي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي نيز اعلام كرد: نيمي از افراد مرگ مغزي قابليت اهداي عضو دارند. رئيس مركز آموزشي بيماري‌هاي ريوي اعلام كرد: هر فرد مرگ مغزي مي‌تواند به هشت بيمار زندگي ببخشد. علي‌اكبر ولايتي با اشاره به اينكه حدود ۲۵ هزار نفر در كشور در انتظار پيوند عضو هستند، گفت: بر اساس فرمول سمبليك در اين حوزه، هر يك نفر مرگ مغزي مي‌تواند به هشت بيمار زندگي ببخشد. علي‌اكبر ولايتي در آيين امضای تفاهمنامه همكاري خاطرنشان كرد: اين تفاهمنامه تلاشي براي نجات جان عده‌اي از هموطنان است كه نيازمند پيوند عضو هستند. ولايتي با بيان اينكه «موضوع پيوند عضو در جهان و ايران از جمله مباحث جديد است و در حوزه پزشكي قرار دارد»، تصريح كرد: بيمارستان مسيح دانشوري از اوايل دهه ۸۰ كار پيوند ريه را با عنوان سخت‌ترين جراحي پيوند عضو آغاز كرده است و اكنون از جهات مختلف در حالت ايده‌آل قرار دارد. رئيس بيمارستان مسيح دانشوري درباره پيچيدگي عمل پيوند ريه يادآور شد: سريع‌ترين عضوي كه در يك فرد دچار مرگ مغزي شده از بين مي‌رود، ريه است و پيوند آن با توجه به سختي كار، گاهي تا ۱۲ ساعت به طول مي‌انجامد و در برخي مواقع به ۲۰۰ كادر متخصص پزشكي نياز دارد. ولايتي تاكيد كرد: پيوندهايي كه در بيمارستان مسيح دانشوري انجام مي‌شود در ايران و خاورميانه منحصر به فرد و قابل مقايسه با جهان است. او با اشاره به اينكه تاكنون حدود ۲۰۰ عمل پيوند قلب نيز در اين بيمارستان انجام شده است، خاطرنشان كرد: به‌طور معمول حدود هر سه هفته يك‌بار يك عمل پيوند ريه و هر دو هفته يك‌بار يك عمل پيوند قلب در اين بيمارستان انجام مي‌شود. ولايتي وجود اهداكننده عضو را يكي از مهم‌ترين نكات پيوند عضو عنوان كرد و گفت: بر اساس فتواي رهبر معظم انقلاب اسلامي و قانوني كه از سوي مجلس شوراي اسلامي تصويب و به تأييد شوراي نگهبان رسيده، اعضاي فرد مرگ مغزي شده كه اميد بازگشت به زندگي آن نزديك به صفر است، مي‌تواند با رضايت نزديكان به افراد متقاضي اهدا شود. او با بيان اينكه تاكنون حدود يك ميليون و ۴۰۰ هزار نفر كارت اهداي عضو را در كشور امضا كرده‌اند، اظهار كرد: در صورتي كه حادثه منجر به مرگ مغزي براي اين افراد رخ دهد، اعضاي بدن آنها اهدا مي‌شود. رئيس بيمارستان مسيح دانشوري كليه‌ها، ريه، قلب، كبد و پانكراس را از جمله اعضاي قابل پيوند بدن انسان عنوان كرد.

اعضاي قابل اهدا در انسان

در ادامه مراسم رئيس واحد فراهم‌آوري اعضاي پيوندي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در اين آيين هدف از عقد اين تفاهمنامه همكاري را ترويج فرهنگ اهدای عضو و آموزش پيشگيري از حوادث منجر به مرگ مغزي ذكر كرد. فرحناز صادق‌بيگي با بيان اينكه اكنون ۲۵ هزار نفر در كشور در انتظار عضو پيوندي هستند، تصريح كرد: بر اساس آمارها در هر ۵/۲ ساعت به دليل نرسيدن عضو پيوندي يك نفر در كشور فوت مي‌كند. صادق‌بيگي با اشاره به اينكه سالانه در كشور شش هزار نفر به دلايل مختلف دچار مرگ مغزي مي‌شوند، خاطرنشان كرد: از اين تعداد، سه هزار بيمار مرگ مغزي قابليت اهدا عضو دارند. رئيس واحد فراهم‌آوري اعضاي پيوندي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي يادآور شد: در شرايط كنوني تنها اعضاي يك چهارم افراد مرگ مغزي با رضايت اطرافيان و نزديكان اهدا مي‌شود.
او تاكيد كرد: در بحث پيوند اعضا، اهدای عضو يك نفر به هشت بيمار زندگي مي‌بخشد.

منبع:ایسنا

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا