اصولگرايان در پيكان مدل۸۴!

موبنا – انتخابات ۷ اسفند مجلس حامل يك پيام مهم و شايد بهتر است گفته شود درسي براي مخالفان در تمام دوران است. اين پیام به طور خلاصه چنين است: «اصلاحات حذف نشدني است.» برخي اين تصور را داشتند كه اصلاح‌طلبان با شكست در انتخابات مجلس با توجه به ردصلاحيت بسياري از نيروهايشان توان ادامه …

موبنا
انتخابات ۷ اسفند مجلس حامل يك پيام مهم و شايد بهتر است گفته شود درسي براي مخالفان در تمام دوران است. اين پیام به طور خلاصه چنين است: «اصلاحات حذف نشدني است.» برخي اين تصور را داشتند كه اصلاح‌طلبان با شكست در انتخابات مجلس با توجه به ردصلاحيت بسياري از نيروهايشان توان ادامه مسير و رقابت با اصولگرايان را نخواهند داشت اما مردم تهران با درك اين واقعيت كه ادامه حضور تندروهای اصولگرايان بر كرسي‌هايي مانند مجلس بايد متوقف شود آراي خود را با ذكر نام ائتلاف اصلاح‌طلبان به صندوق انداختند و حماسه آفريدند. از سويي نبايد پنهان كرد كه اصولگرايان تندرو نقش بزرگي در پيروزي اصلاح‌طلبان داشتند چرا كه اگر آنان ليست ائتلاف را مورد تهمت قرار نمی‌دادند شاید آوازه اين ليست به گوش اكثرمردم تهران نمي‌رسيد بنابراين آنان ناخواسته عليه خود فعاليت كردند. مردم خواهان آرامش در مجلس هستند و فراموش نكردند احمدي‌نژادي كه با راي اصولگرايان به پاستور رفت چه عملكردي داشت بنابراين به اصلاح‌طلبان راي دادند تا تغييري رقم بزنند همان طور كه از رقم زدن تغييري در خرداد ۹۲ خشنود هستند. كيهان اما مي‌دانست كه اصلاحات حذف شدني نيست و اگرچه تا پيش از آغاز فعاليت‌هاي انتخاباتي بر طبل حذف اصلاح‌طلبان مي‌كوبيد اما در بهمن ماه متوجه شد كه تصوراتش نادرست است و در گزارشي با تيتر«دروغ بزرگ، حذف اصلاح‌طلبان از ميدان رقابت» به اشتباهات خود اقرار كرد و در اين مطلب آورد: «در حالي كه جريان اصلاحات با هياهو عليه شوراي نگهبان مدعي است ۹۹درصد داوطلبانش براي انتخابات مجلس دهم رد صلاحيت شده‌اند، اخبار و شواهد موثق حاكي است اين ادعا چيزي جز يك دروغ بزرگ و قطعه‌اي از پازل طراحي شده آنان براي انتخابات پيش رو نيست.» از اين جملات مشخص است كه تفكر كيهاني پيروزي اصلاح‌طلبان را حدس زده و به قولي دست پيش را گرفته است. اصولگرايان مي‌دانند اصلاحات اگر چه عمر فعاليت كمتري نسبت به آنها دارد اما محبوب اقشار زيادي از مردم است و به راحتي حذف شدني نيست اما حاميان آن توان کنارزدن افراد با تفکرات یکجانبه و بدون تغییر را دارند. جالب‌تر از همه اظهارات اسدا… بادامچيان در سال۹۱ بود كه گفته بود: «اصلاح‌طلبان در سطح جامعه حضور دارند ولي جريان اصلاحات سال‌هاست كه مرده است و حضرت مسيح هم نمي‌تواند اين جريان را زنده كند.» اما اكنون بايد پرسيد آقاي بادامچيان و همفكران ايشان هنوز هم همين نظر را دارند؟ ظاهرا عرصه بر اسماعيل كوثري هم تنگ شده است كه مي‌گويد: «يك طرف جريان انتخابات دولت، اصلاح‌طلبان و كارگزاران بودند و با هم جمع شده بودند كه كاري از پيش ببرند. بر همين اساس نتيجه اين شد كه هزينه بسيار سنگيني انجام دهند كه حاصل آن نيز نتايج انتخابات تهران به نفعشان شد.» اما او به انتقاد از ضعف‌هاي طيف خود و هزینه‌های آنچنانی تبلیغات هم‌حزبی‌هایش نمي‌پردازد بلكه به تخطئه اصلاح‌طلبان روی می‌آورد شايد به این دلیل که واقعا چاره‌اي ندارد.

اصلاحات نمي‌ميرد

علي مطهري كه حالا بیشتر به نام ميانه‌رو شناخته می‌شود تا اصولگرا، درباره تلاش گروهي براي حذف اصلاح‌طلبان می‌گوید: «اين انتخابات نشان داد اصلاح‌طلبان قابل حذف شدن نيستند. اصلاح‌طلبان با آنكه افراد درجه دوم و سوم خود را راهي انتخابات كرده بودند باز پيروز ميدان شدند بنابراين اين مساله نشان داد كه به هيچ عنوان اين جريان فكري قابل حذف شدن نيست.» از سوي ديگر محمدرضا عارف سر ليست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم هم مي‌گويد: «توهم حذف اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ كار دست اصولگرايان داد. ما بايد بر اساس واقعيت جلو برويم.» ديروز هم سخنگوي حزب كارگزاران سازندگي گفت: «اين انتخابات نشان داد كه يك جناح را نمي‌توان حذف كرد جناحي كه در انقلاب، نظام و مردم ريشه دارد با هيچ شعار و تهمت و به هيچ قيمتي حذف شدني نيست.» سيدحسين مرعشي افزود: «اين انتخابات داراي پيام‌هاي روشني بود؛ اينكه هيچ جناحي به هيچ قيمتي حذف شدني نيست. رقيب ما به درستي يا نادرستي از همه امكاناتي كه در دسترس داشت براي حذف جناح ما استفاده كرد ولي با امكانات حداقلي كه ما داشتيم به لطف خداوند پيروز شديم.»

منبع:روزنامه آرمان|نویسنه: مطهره شفيعي

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا