آمار تلفات پلنگ‌ ها به ۱۴ قلاده رسید

داستان مرگ پلنگ‌ها از روزهای ابتدایی ‌سال شروع شد. تنها در فروردین‌ماه تعداد تلفات به ٦ قلاده رسید تا نخستین ماه سال، بدترین ماه برای گربه‌سانان باشد. داستان تلخ تلف‌شدن پلنگ‌ها تا خردادماه ادامه داشت و طی سه‌ماه تعداد پلنگ‌های تلف‌شده به ١٢ قلاده رسید. باورکردنی نبود اما در سه‌ماه نخست سال، هر هفته یک …

داستان مرگ پلنگ‌ها از روزهای ابتدایی ‌سال شروع شد. تنها در فروردین‌ماه تعداد تلفات به ٦ قلاده رسید تا نخستین ماه سال، بدترین ماه برای گربه‌سانان باشد. داستان تلخ تلف‌شدن پلنگ‌ها تا خردادماه ادامه داشت و طی سه‌ماه تعداد پلنگ‌های تلف‌شده به ١٢ قلاده رسید. باورکردنی نبود اما در سه‌ماه نخست سال، هر هفته یک پلنگ تلف شده بود تا تعداد تلف‌شدگان در ٩٠روز به ١٢ قلاده برسد.

از خرداد تا اواخر بهمن‌ماه، از داستان تلخی که از مرگ پلنگ‌ها حکایت می‌کرد، خبری نبود، آرامش به دنیای گربه‌سانان بازگشته و حواشی مرگ هم دور شده بود، اما بهمن‌ماه اتفاق تازه‌ای افتاد. کشف لاشه ماده پلنگی در پارک ملی تندوره که گردنبند ردیاب به گردن داشت، حاشیه‌ساز شد. برخی گردنبند ردیاب را عامل شکستن گردن ماده پلنگ می‌دانستند و این درحالی بود که بررسی‌ها نشان داد که درگیری این ماده پلنگ با پلنگ دیگری باعث شکستن گردن و مرگ او شده و سیزدهمین مرگ پلنگ‌ها را رقم زده است.

داستان بار دیگر شروع شد، یک‌ماه پس از کشف لاشه ماده پلنگی که گردنش شکسته بود، در پارک ملی تندوره لاشه ماده پلنگ دیگری پیدا شد تا ماجرای تلف‌شدن پلنگ‌ها همان‌ طوری که در نخستین روزهای سال، حاشیه‌ساز شده بود، در آخرین روزهای‌ سال هم پرحاشیه باشد.

به گزارش پایگاه خبری دیده‌بان محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران، مدیرکل دفتر حیات‌وحش و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام این خبر گفت: «براساس دستورالعمل ابلاغ شده به کلیه استان‌ها درخصوص اطلاع‌رسانی سریع پیرامون حوادث و رخدادهای مرتبط با گونه‌های حمایت شده به این دفتر، روز گذشته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خراسان‌رضوی مشاهده لاشه یک پلنگ در پارک ملی تندوره را به سازمان اطلاع دادند.»

مجید خرازیان‌مقدم ادامه داد: «براساس اظهارات نیروهای حاضر در منطقه و شخص مدیرکل محیط‌زیست خراسان‌رضوی هیچ‌گونه آثاری از ضرب و جرح یا برخورد گلوله روی بدن این پلنگ ماده و مسن وجود نداشته اما جانور به‌طور غیرمعمولی لاغر بوده است.»

با توجه به اهمیت موضوع پلنگ و حساسیت این‌گونه ارزشمند، مقرر شد لاشه پلنگ به منظور بررسی دقیق و انجام کالبدگشایی جهت تعیین علت مرگ به تهران منتقل شود.

مقدم گفت: «لاشه این پلنگ روز پنجشنبه به تهران منتقل شده و صبح دیروز به کلینیک حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست در پارک پردیسان رسید.»

با توجه به تعطیلی دیروز با درخواست سازمان محیط‌زیست مقرر شده است لاشه پلنگ امروز توسط کادر پاتولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به سرپرستی دکتر ساسانی کالبدگشایی شود، البته سایر اقدامات تشخیصی لازم ازجمله نمونه‌برداری و تهیه عکس رادیوگراف درحال حاضر با نظارت کارشناسان سازمان حفاظت محیط‌زیست در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران انجام شده است که پس از مشخص‌‌شدن نتایج کالبدگشایی و آزمایشات صورت گرفته، علت مرگ این پلنگ ماده ازسوی دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام خواهد شد.

داستان رسیدن تلفات پلنگ‌ها به ١٤ قلاده، از روز ١٣ فروردین ماه شروع شد. لاشه یک پلنگ در مناطق آزاد اسفراین کشف و به اداره محیط‌زیست این شهرستان منتقل شد. دومین پلنگ در بردسیر کرمان به صورت بی‌رحمانه‌ای کشته شده بود. لاشه سومین پلنگ در نیمه فروردین‌ماه در اسفراین کشف شد.

مرگ پلنگی دیگر در کازرون بر اثر برخورد با خودروهای عبوری، مرگ یک پلنگ در ارتفاعات پشتکوه فارس بوسیله طعمه مسموم، کشتار یک پلنگ در شهرستان ایوان در استان ایلام و مرگ پلنگی دیگر در تربت جام، درکنار کشف لاشه یک پلنگ در شهرستان سرخس و مرگ یک توله پلنگ در ارتفاعات فیروزکوه و مرگ یک پلنگ بر اثر سقوط درون یک آب‌انبار در لارستان فارس، بخشی از داستان تلفات پلنگ‌ها در‌سال جاری بود.

پس از مرگ ١١ پلنگ ایرانی در بردسیر، لاشه دوازدهمین پلنگ در منطقه حفاظت شده سرخ آباد زنجان درمحدوده‌ای به نام دربند کلاسر توسط افراد محلی مشاهده شد. سیزدهمین پلنگ، ماده پلنگی بود که گردنبند ردیاب داشت و گردنش شکسته بود و چهاردهمین هم ماده پلنگ دیگری بود که لاشه‌اش در پارک ملی تندوره کشف شد تا داستان‌ سال سیاه پلنگ‌ها همچنان ادامه داشته باشد.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا