فناورانه‌های دنیای سیاست

موبنا – در گزارش سایت ZDNET تلاش شده تا وسایل فناورانه‌ای که رئیس جمهوری امریکا از سال ۲۰۰۹ تاکنون از آنها بهره گرفته، از تلفن‌های هوشمند تا کامپیوتر، تبلت و خودروهای فناورانه معرفی شود. نیم نگاه سفر، جزء لاینفک زندگی سیاستمداران بویژه در جایگاه ریاست جمهوری است و به همین دلیل نیز امنیت پرواز یکی از …

موبنا – در گزارش سایت ZDNET تلاش شده تا وسایل فناورانه‌ای که رئیس جمهوری امریکا از سال ۲۰۰۹ تاکنون از آنها بهره گرفته، از تلفن‌های هوشمند تا کامپیوتر، تبلت و خودروهای فناورانه معرفی شود.

نیم نگاه

سفر، جزء لاینفک زندگی سیاستمداران بویژه در جایگاه ریاست جمهوری است و به همین دلیل نیز امنیت پرواز یکی از دغدغه‌های مسئولان این حوزه است. رئیس کاخ سفید نیز در سفرهایش به این موضوع توجه داشته و یکی از فناورانه‌های زندگی وی، هواپیمایی است که با آن سفر می‌کند. بی‌شک Air Force One یکی از پیشرفته ترین جمبوجت‌ها در آسمان غرب است که در اختیار رئیس جمهوری امریکا قرار دارد
فناورانه‌های کاخ سفید تنها به گوشی، تبلت و هواپیما محدود نمی‌شود و اتاق وضعیت (Situation Room) را می‌توان در زمره برترین اتاق‌های فناورانه جهان به شمار آورد؛اتاقی که درواقع از تعدادی اتاق کنفرانس کوچک و بزرگ و مجهز به فناوری تشکیل شده و تاکنون شاهد مأموریت هایی همچون یکی از بزرگ ترین عملیات امریکایی‌ها برای کشتن اسامه بن لادن بوده است
گوشی‌های هوشمند یکی از حوزه‌های فناوری است که سیاستمداران در انتخاب آن وسواس زیادی دارند و تلاش می‌کنند تا یک گوشی با امنیت بالا در مقابل شنود و هک شدن اطلاعات را مورد استفاده قرار دهند و اوباما نیز از این قاعده مستثنی نیست. همه،اوباما را به عنوان یکی از علاقه مندان به گوشی‌های هوشمند بلک بری می‌شناسند

تنوع طلبی در وسایل فناورانه

a-3_002
مقامات امریکایی از یک پلتفرم انحصاری استفاده نمی‌کند و در زمینه وسایل فناورانه، دنبال تنوع است به همین دلیل در این فهرست می‌توان از کامپیوترهای رومیزی گرفته تا مک، بلک بری و آی‌پد را یافت. iPad 3 اپل با صفحه نمایش رتینا، یکی از وسایل فناورانه است که تاکنون در Oval Office، دفتر کار اصلی اوباما واقع در ضلع غربی مجموعه کاخ سفید مورد استفاده وی بوده است، چرا که آی‌پدها دارای امنیت بالایی هستند هرچند تولید این نوع آی‌پد حالا دیگر متوقف شده است.
یکی دیگر از وسایل فناورانه مورد استفاده، MacBook Pro با سایز ۱۵اینچ است که تاکنون آن را در کنار آی‌پد۳ مورد استفاده قرار داده اند. به عنوان مثال رئیس جمهوری امریکا از لپ تاپ اپل خود برای پاسخ دادن به سؤالات در شبکه اجتماعی Reddit در قالب طرح Ask Me Anything (AMA) استفاده کرده و در سال ۲۰۱۲ نیز یک طرح برای پاسخ به سؤالات در توئیتر اجرا کرد که در آن، باز هم از همین لپ تاپ‌های اپل استفاده شد.
گوشی‌های کاخ سفید

فناورانه‌های دنیای سیاست
گوشی‌های هوشمند نیز یکی دیگر از حوزه‌های فناوری است که سیاستمداران در انتخاب آن وسواس زیادی دارند و تلاش می‌کنند تا یک گوشی با امنیت بالا در مقابل شنود و هک شدن اطلاعات را مورد استفاده قرار دهند گوشی هوشمند BlackBerry Curve 8300 را یکی از بهترین‌ها می‌دانند در حالی که از BlackBerry Curve 8900 نیز بهره می‌برند. شاید دلیل این علاقه نیز مهر تأییدی باشد که دولت، آژانس امنیت ملی و وزارت دفاع امریکا بر امنیت آن زده‌اند. انواع گوشی‌های بلک بری، برای محرمانه و امن ماندن اطلاعات طبقه‌بندی شده و ارسال آنها مورد تأیید دولت امریکاست البته در ماه مه سال گذشته میلادی، آیفون و آی‌پد نیز پس از بلک بری، در فهرست محصولات مورد تأیید وزارت دفاع امریکا قرار گرفت.
در دنیای سیاست، گوشی‌های ثابت نیز یکی از حساسیت برانگیزترین حوزه‌های فناوری محسوب می‌شود، چرا که شنود برخی از گفت‌و‌گوهای تلفنی ممکن است منجر به بروز بحران شود پس سیاستمداران، در انتخاب این گوشی‌ها بیشترین دقت را به کار می‌گیرند. به صورتی که یکی از مهم ترین وسایل روی میز اوباما در دفتر کار وی،گوشی Cisco Unified IP Phone 7965G است؛ تلفنی که در مقابل شنود کاملاً امنیت دارد و رئیس جمهوری امریکا در سایه این اطمینان و آرامش خاطر می‌تواند با رهبران یا رؤسای جمهوری سایر کشورهای جهان بدون دغدغه و ترس از شنود، صحبت کند.
این تلفن ثابت، دارای یک صفحه نمایش LCD رنگی و قابلیت اتصال به اترنت ( شبکه های اترنت شکل مرسوم شبکه های مورد استفاده در سایت های دانشگاهی، ادارات و کافی نت هاست) است و با کمک آن می‌توان صداهای بسیار باکیفیت (crystal-clear ) را شنید. همچنین سرعت عمل دکمه‌های شماره گیر این گوشی تلفن، قابل شخصی‌سازی است و تنها با فشردن یک دکمه می‌توان همه اهالی کاخ سفید را در یک محل جمع کرد.دیگر تلفن ثابت که به امنیت آن اطمینان دارند، تلفن امن Telecore IST-2 است.بسیاری، این گوشی را یکی از امن ترین تلفن‌های ثابت در امریکا می‌دانند که البته به دلیل مولتی کریپتوگراف بودن یا داشتن چندین لایه رمزگذاری شده و درنتیجه، داشتن امنیت بالا، مورد تأیید دولت این کشور است. این گوشی همچنین به طور اتوماتیک در زمینه احراز هویت عمل می‌کند و دارای یک میکروفون با قابلیت حذف صداهای اضافی(نویز)است.یکی دیگر از گوشی هایی که اوباما برای داشتن کنفرانس و تماس از راه دور با اعضای کابینه یا مجلس در اطراف کشور و جهان مورد استفاده قرار می‌دهد، Polycom SoundStation2 است. این گوشی با کمک میکروفون‌های بسیار باکیفیت، صدا را تا فاصله مناسبی منتشر می‌کند که این موضوع برای دفتر کار اوباما و اتاق موقعیت عالی و مناسب است. این تلفن همچنین به یک صفحه نمایش LCD برای نمایش اطلاعات مجهز است.
پیشرفته ترین جمبوجت آسمان غرب

af1
سفر، جزء لاینفک زندگی سیاستمداران بویژه در جایگاه ریاست جمهوری است و به همین دلیل نیز امنیت پرواز یکی از دغدغه‌های مسئولان این حوزه است. اوباما نیز در سفرهایش به این موضوع توجه داشته و یکی از فناورانه‌های زندگی وی، هواپیمایی است که با آن سفر می‌کند. بی‌شک Air Force One یکی از پیشرفته ترین جمبوجت‌ها در آسمان غرب است که در اختیار رئیس جمهوری امریکا قرار دارد. این هواپیما کاملاً ایمن است و از سوی دیگر با امنیت سایبری کاملاً بالا، رئیس جمهوری می‌تواند در طول پرواز با فضای بیرون در امریکا یا خارج از این کشور ارتباط داشته باشد. این هواپیما که از سری بوئینگ ۷۴۷-۲۰۰Bاست، ۸۵ پردازنده تلفن و رادیوهای دوطرفه، ارتباط‌های ماهواره‌ای برای حمایت و پشتیبانی از ارتباط هوا به زمین در طول پرواز و حدود ۲۴تلویزیون دارد و با دسترسی به اینترنت امن، دارای ۳ سطح است که یکی از این سطوح، عرشه ارتباطات است تا در شرایطی که نیاز است،فرمانده عملیات بتواند فرمان حمله زمینی را از هوا صادر کند.
ولی اگر پای حمله هسته‌ای در کار باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ باید گفت به دلیل امنیت بالای فیزیکی و سایبری، اتفاقی برای هواپیما نمی‌افتد چرا که سطح بیرونی آن، توانایی دفع پالس‌های الکترومغناطیس و نیز هرگونه اقدام متقابل همچون متراکم کردن رادار دشمن را دارد و همچنین می‌تواند در ارتفاع بالا از منطقه دشمن عبور کند.
این هواپیما همچنین در شرایط اضطرار و برای دفاع از رئیس جمهوری می‌تواند موشک‌های حرارتی نیز پرتاب کند.
برقراری تماس امن از هواپیما با زمین نیز یکی دیگر از موضوع هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
اتاق وضعیت، شاهد مأموریت‌های بزرگ

فناورانه‌های دنیای سیاست
فناورانه‌های کاخ سفید تنها به گوشی، تبلت و هواپیما محدود نمی‌شود و اتاق وضعیت (Situation Room) را می‌توان در زمره برترین اتاق‌های فناورانه جهان به شمار آورد؛اتاقی که درواقع از تعدادی اتاق کنفرانس کوچک و بزرگ و مجهز به فناوری تشکیل شده و تاکنون شاهد مأموریت هایی همچون یکی از بزرگ ترین عملیات امریکایی‌ها برای کشتن اسامه بن لادن بوده است. رئیس جمهوری امریکا به همراه سایر اعضای برجسته کابینه و نیز برخی نیروهای نظامی بلندپایه در اتاق کوچک تر برای این نظارت گرد هم جمع شده بودند تا کل عملیات را از این طریق شاهد باشند.لپ تاپ هایی که در این اتاق مورد استفاده قرار گرفت همگی نت بوک‌هایی که دو پردازشگر ۲هسته‌ای اینتل دارد و عمر باتری پس از هربار شارژ تا ۸ساعت است، برای کمپانی‌ها و استفاده‌های دولتی ساخته شده است. اصل زیبایی چندان در این نت بوک مورد توجه قرار نگرفته است و بیشتر به قدرت آن بها داده شده است تا بتوان عملیات و مأموریت‌های بزرگ را از این طریق نظارت و فرماندهی کرد.
پنل‌های لمسی دیواری ۱۲ اینچی آن درواقع یک فناوری بین تجهیزات ویدئوکنفرانس و پروژکتورهای فناورانه محسوب می شود که می‌توان آن را در بخش‌های مختلف یک دیوار یا دیوارهای مختلف اتاق در اختیار داشت که به این ترتیب با روشن شدن میکروفون‌ها در مواقع ضروری،اعضای کاخ سفید و تیم امنیتی از بحث‌ها مطلع می‌شوند.این صفحات نمایشگر دیواری، لمسی هستند و حتی می‌توانند دما یا نور اتاق را نیز تنظیم کنند.به هر حال دنیای سیاست از این محصولات بی‌نیاز نیست و ذکر فناورانه‌های کاخ سفید با بیان برند و حتی ریزترین جزئیات آن، نشان از چتر امنیت بالای این تجهیزات و شاید هم به تعبیری دیگر مقابله موفق با هکرها و مجرمان سایبری دارد؛ موضوعی که می‌توان در بخش امنیت سایبری و تقابل و رویارویی با هکرها از تجربه‌های به دست آمده استفاده کرد و شاهد فضای سایبری امن تری بود.

منبع: روزنامه ایران | نویسنده: میترا جلیلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا