آیا سامسونگ نیز همچون اپل استراتژی تیکتاک را برای تغییر در پرچمدارانش در پیش گرفته است؟

موبنا- سامسونگ در جریان برگزاری کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلون، از نسل جدید پرچمدارش که گلکسی اس ۷ نام دارد، رونمایی کرد. این گوشی هوشمند با وجود تغییرات در مشخصات فنی، تقریبا از طراحی مشابهی چون گلکسی اس ۶ بهره می‌برد؛ از این‌رو شماری از گمانه‌ها حکایت از این دارند که سامسونگ نیز از چرخه‌ی بروزرسانی …

موبنا- سامسونگ در جریان برگزاری کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلون، از نسل جدید پرچمدارش که گلکسی اس ۷ نام دارد، رونمایی کرد. این گوشی هوشمند با وجود تغییرات در مشخصات فنی، تقریبا از طراحی مشابهی چون گلکسی اس ۶ بهره می‌برد؛ از این‌رو شماری از گمانه‌ها حکایت از این دارند که سامسونگ نیز از چرخه‌ی بروزرسانی مشابه آیفون‌های اپل برای پرچمدارانش پیروی می‌کند.
سامسونگ ابتدای ماه جاری نسل جدید گوشی‌های هوشمند خود یا همان گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج را در کنگره‌ی جهانی موبایل معرفی کرد. هرچند مشخصات فنی دو نسخه از گلکسی اس ۷ با تغییرات عمده‌ای همراه شده بود، اما در ظاهر تنها بهبود‌هایی به عمل آمده و نسل جدید نیز با عاریه گرفتن طراحی گلکسی اس ۶ و گلکسی اس ۶ اج رونمایی شد. همین موضوع شایعاتی را در مورد احتمال در پیش گرفتن سیاستی مشابه آنچه اپل در مورد آیفون‌هایش پیش می‌برد، مطرح شده است. این سیاست اعمال تغییرات بنیادی در ظاهر و باطن گوشی طی یک چرخه‌ی موسوم به تیک-تاک یا به بیان بهتر بصورت یک در میان است.
گلکسی اس ۷ یا گلکسی اس ۶ اس؟

همانطور که اشاره کردیم در گلکسی اس ۷ نمی‌توان شواهدی را مبنی بر اعمال تغییرات بنیادی مشاهده کرد و این گوشی هوشمند تقریبا ظاهری شبیه به گلکسی اس ۶ دارد؛ از این‌رو به نظر می‌رسد سامسونگ نیز می‌خواهد بصورت یک در میان اقدام به ایجاد تغییرات در گوشی هوشمند خویش نماید. اپل چنین استراتژی را از زمان عرضه‌ی آیفون ۳G در پیش گرفته است.

به جای تلاش برای تاثیرگذاری بیشتر و جلب نظر مخاطبان برای عرضه‌ی یک نسخه‌ی تغییر یافته و جدید در هر سال، توسعه‌دهندگان می‌توانند تا با در پیش گرفتن استراتژی بهبود محصولات مطابق بر فرایند تیک-تاک، خیال خود را از تلاش‌های بی وقفه برای عرضه‌ی یک مدل جدید در هر سال راحت کنند. به جای متمرکز کردن توجهات به تمامی جوانب طراحی و توسعه‌ی یک گوشی در هر سال، کمپانی‌ها می‌توانند یک سال را به طراحی گوشی جدید و سال بعد را به بهبود محصول پیشین اختصاص دهند.

کاهش فروش گوشی‌های هوشمند دیگر امری پنهان نیست و حتی این موضوع، گریبان اپل را به عنوان موفق‌ترین کمپانی در زمینه‌ی عرضه‌ی آیفون‌هایش گرفته است. هر ساله و با معرفی نسل جدید گوشی‌های هوشمند به شمارش نوآوری‌ها و قابلیت‌های جدید عرضه شده می پردازیم؛ در حالی که به جای یک تغییر انقلابی و جذاب، شاهد تکامل یافتن گوشی‌ها هستیم. دیگر نمی‌توان گوشی‌هایی را با تغییرات بنیادی و ارتقا جهش‌دار مشخصات فنی مشاهده کرد. حیات در چنین جوی ناخودآگاه منشی محافظه‌ کارانه را به تولیدکنندگان القا کرده و از این‌رو شاهد در پیش گرفتن سیاستی بدون هیجان توسط تولیدکنندگان هستیم.
تغییرات همزمان با معرفی نسل‌های جدید

سامسونگ در گذشته‌های نه چندان دور، نسل جدید گوشی‌های هوشمند خود را همراه با تغییرات گسترده‌ای روانه‌ی بازار می‌کرد. برخی از این تغییرات بسیاری مورد استقبال قرار گرفته و حتی سایر تولیدکنندگان اندروید نیز آن را استفاده می‌کردند؛ اما شماری از قابلیت‌های توسعه یافته چندان کاربری نبوده و رفته رفته از گوشی‌های سامسونگ رخت بربستند.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که این برای اولین بار نیست که سامسونگ گوشی‌هوشمندی مشابه نسل پیش را روانه‌ی بازار کرده است. این موضوع در مورد گلکسی اس ۳ و گلکسی اس ۴ نیز صادق بود و بسیاری از منتقدین سامسونگ را به دلیل شباهت این دو گوشی هوشمند به باد انتقاد گرفتند. کره‌ای‌ها به دلیل انتقادات وارد شده، گلکسی اس ۵ را با تغییرات بنیادی معرفی کردند. اما باید به این موضوع اشاره کرد که در تمام این سال‌ها، هیچ گاه استراتژی بهبود سخت‌افزار را عوض نکرد.

سامسونگ گلکسی اس ۳ را با تغییرات گسترده ای در مقایسه با گلکسی اس ۲ روانه‌ی بازار کرد. این موضوع در مورد گلکسی اس ۴ صادق نبود و شباهت آن با گلکسی اس ۳ مشهود بود. گلکسی اس ۵ با تغییرات گسترده‌ای همراه شد که نشان از تلاش‌های سامسونگ برای پیدا کردن زبان طراحی جدید این کمپانی بود که البته واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت.  گلکسی اس ۶ دوباره با تغییرات گسترده ای روبرو شد، اما گلکسی اس ۷ را باید دارای شباهت هر چه بیشتری با گلکسی اس ۶ بدانیم.
ترکیب شیشه و فلز

سامسونگ پس از گلکسی اس ۶ به ترکیب ایده‌آلی برای استفاده در گوشی‌های هوشمندش دست یافته که تاکنون چندین گوشی را مبتنی بر آن روانه‌‌ی بازار کرده است. استفاده زا فلز و شیشه ترکیب جادویی کره‌ای‌ها است و از این‌رو شاهد استفاده از این ترکیب در گلکسی اس ۷ نیز هستیم.

باید دید که این کمپانی در آینده چه تغییراتی را در گوشی هوشمند خود از نظر فاکتور‌های طراحی و مشخصات فنی ایجاد خواهد کرد. نظر شما در این خصوص چیست؟

منبع:زومیت|نویسنده:حسین خلیلی صفا

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا