مردم را درباره نتیجه انتخابات متهم نکنیم

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش اقتصاد مقاومتی که عصر امروز در مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان برگزار شد، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یک واژه اعتباری نیست بلکه رویکردی عمیق و ریشه‌دار و مبتنی بر اسلام ناب محمدی(ص) است که می‌گوید مناسبات اقتصادی باید صحیح باشد و مانع تعرض به حقوق مردم شود …

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش اقتصاد مقاومتی که عصر امروز در مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان برگزار شد، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یک واژه اعتباری نیست بلکه رویکردی عمیق و ریشه‌دار و مبتنی بر اسلام ناب محمدی(ص) است که می‌گوید مناسبات اقتصادی باید صحیح باشد و مانع تعرض به حقوق مردم شود و منافع محرومین را تامین کند.

وی ادامه داد: اسلام ناب محمدی(ص) و اقتصاد مقاومتی موانع پیشرفت را برمی‌دارد و رفاه را برای محرومین به ارمغان می‌آورد.

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش اقتصاد مقاومتی که عصر امروز در مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که برای بشر بسیار اهمیت داشته و همزاد انسان‌هاست، موضوع آزادی است؛ یک نگاه به تاریخ انسان نشان می‌دهد که از یک سو برای آزادی دغدغه داشته و از سوی دیگر کسانی تلاش می‌کنند در جهت منافع و نگاه خود آزادی دیگران را محدود کنند و یکی از رسالت‌ها و اهداف بزرگ پیامبران الهی این بوده است زنجیرهایی که عده‌ای دوست داشتند برپای انسانها ببندند، باز کند و آزادی را در شکل متعالی برای بشر به ارمغان آورد.

وی افزود: در طول تاریخ یکی از عرصه‌هایی که بر مبنای آن می‌خواستند به آزادی و حقوق انسانها تعدی کنند، عرصه اقتصاد است. یکی از موضوعاتی که پیامبران به جد دنبال می‌کردند این بود که مناسبات اقتصادی جامعه صحیح باشد و حقوق انسانها حفظ شود و انسانها بتوانند در سایه آن به رشد  تعالی برسند. پیامبران از به ارمغان آوردن واجباتی مانند نماز هدفشان فقط نماز خواندن نبوده است، بلکه می‌خواستند انسان‌ها مناسبات اقتصادی را به گونه‌ای انجام دهند که به کسی لطمه وارد نشود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت‌: یکی از سوالات اساسی از کسانی که ادعای دینداری دارند این است که چرا اجازه می‌دهند که مناسبات غلط اقتصادی حاکم شود. اگر حرکت مقابله با مناسبات غلط اقتصادی از سوی انبیاء دنبال می‌شود با این نگاه است که اگر انسانی بخواهد به تکامل و کمال برسد، لازمه‌اش این است که مناسبات اقتصادی غلط تعریف نشود و وظیفه مهم همه ما بنابر توصیه انبیاء این است که در کنار اصلاح همه عرصه‌ها، مناسبات اقتصادی را نیز اصلاح کنیم.

جلیلی با اشاره به ایجاد تمدن غرب افزود: حدود چند قرن است که تمدن جدیدی با عنوان تمدن غرب شکل گرفته و می‌خواهد آزادی انسانها را محدود کند و به بدترین شکل به حقوق انسانها تعرض می‌کند. ریشه این تمدن بر این مبناست که اگر انسانها به حقیقت نزدیک شوند، او نمی‌تواند به اهدافش برسد، لذا این تمدن سعی کرده حقیقت را انکار کند و بگوید که حقیقت دست نیافتنی و نسبی است و آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: نقطه مقابل تمدن جدید غربی، تفکری است که حقیقت و مناسبات اقتصادی را تعریف می‌کند. مبنای تمدن غربی این است که حقایق را بپوشاند تا بتواند به منافع خود برسد. می‌بینیم کسانی که در ۵ قرن اخیر بیشترین تجاوزها را به حقوق انسان‌ها داشتند پدر آزادی نام گرفتند؛ مانند امثال آقای جان‌لاک.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: هنر غرب بر این بوده که آزادی انسان‌ها را محدود و به آن تجاوز کند و حتی این کار را به اسم آزادی انجام داده است. متاسفانه تمدن غرب تداوم پیدا کرده و در عرصه‌های مختلف خود را تثبیت کرده است و بر همین اساس برخی برای خود حق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قائل هستند و حتی یک عده‌ای حق وتو و ۵ کشور حق برخورداری از سلاح هسته‌ای را دارند. آنها با انحصارات آزادی اقتصادی انسانها را محدود می‌کنند و به حقوق انسانها تعدی کرده و به حق مالکیت افراد تعرض می‌کنند.

جلیلی یادآور شد: این زورگویی‌های غربی‌ها تا جایی ادامه داشته که در سال ۲۰۱۶ فقط ۵ کشور حق وتو و برخورداری از سلاح هسته‌ای داشتند و بقیه این حق را نداشتند چرا که ثروت آنها بیشتر بوده. آنها مناسباتی را تعریف می‌کنند که بقیه باید آن را حفظ کنند و وظیفه دولت‌های آنها حفظ منافع سرمایه‌داری است که از راه ناحق به دست آورده‌اند. آنها در عرصه بین‌الملل نیز می‌گویند که نباید مانعی داشته باشیم و کسی نباید در برابر حرکت ما بایستد.

وی یادآور شد: همانگونه که ضد آزادی‌ترین افراد خود را پدر آزادی می‌دانند، کسانی که بیشترین ممانعت را در بخش اقتصادی دارند، خود را طرفداران درجه یک بازار آزاد می‌دانند. به طور مثال می‌گویند که پس از برجام می‌توانید از فلان کشور کالا بخرید و اگر می‌خواهید هواپیما بخرید باید فلان جا باید آن را تایید کند و با این کار خود برای ما مناسبات تعریف می‌کنند و بازار آزادشان این است که در مورد هرگونه فعالیت اقتصادی باید آنها نظر بدهند. باید بگوییم اقتصاد مقاومتی در مقابل این اندیشه‌ها ایستاده‌اند و می‌گوید که ما اجازه نمی‌دهیم کسی بخواهد مناسبات اقتصادی را بر مبنای منافع یک درصد تعریف کند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تعابیر امام خمینی(ره) در مورد اسلام سرمایه‌داری و اسلام ناب محمدی(ص) افزود: امام راحل(ره) در مورد اسلام سرمایه‌داری از تعابیری همچون اسلام مستکبرین، مرفهین بی‌درد، منافقین، راحت‌طلبان و در یک کلام اسلام آمریکایی استفاده می‌کرد و در مورد اسلام ناب محمدی(ص) از تعابیری همچون اسلام پابرهنگان، مستضعفین، رنج‌دیدگان و در یک کلام اسلام ناب محمدی استفاده می‌کرد.

جلیلی گفت: اقتصاد مقاومتی یک واژه اعتباری نیست بلکه رویکردی عمیق و ریشه‌دار و مبتنی بر اسلام ناب محمدی(ص) است که می‌گوید مناسبات اقتصادی باید صحیح باشد و مانع تعرض به حقوق مردم شود و منافع محرومین را تامین کند.

وی ادامه داد: اسلام ناب محمدی(ص) و اقتصاد مقاومتی موانع پیشرفت را برمی‌دارد و رفاه را برای محرومین به ارمغان می‌آورد.

سعید جلیلی در ادامه به سوالات دانشجویان پاسخ داد؛ وی در پاسخ به این پرسش که آیا بین نتایج مذاکرات هسته‌ای در دورن قبل و دولت فعلی همخوانی وجود دارد، گفت: در بحث هسته‌ای و سیاست خارجی دو موضوع منابع ملی و منافع ملی دارای اهمیت است. شما باید بتوانید از منابع ملی به خوبی حراست کنید تا منافع ملی بیشتری به دست آورید. یکی از بحث‌های اساسی این است که حقوق یک ملت قابل تنازل نیست چرا که اگر دشمن با اهرم فشار از شما درخواست کرد که از حق‌تان تنازل کنید، با همان منطق در شما طمع می‌کند و می‌گوید اگر کسی را در حقش به عقب راندند در سایر عرصه‌ها هم این کار جواب می‌دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ آنچه در مذاکرات دوره قبل دنبال می‌شد، تنها دفاع از حقوق هسته‌ای نبود بلکه از همه حقوق کشور دفاع می‌شد و خاکریز هسته‌ای، خاکریز خط مقدم است که در آن نباید از منابع قدرت هزینه کرد، بلکه باید منابع قدرت را افزایش دهیم و آنچه می‌تواند به شما اقتدار دهد منابع قدرت است.

جلیلی ادامه داد: هنر دستگاه دیپلماسی ما باید صیانت و حفاظت از منابع قدرت و حقوق ملت باشد و در مذاکرات دوره قبل این موضوع دنبال می‌شد. اینکه ۶ قدرت جهانی با ما حاضر به گفت‌‌وگو شدند به خاطر همین وجود منابع قدرت بود. در تیرماه سال ۸۷ آمریکایی‌های که می‌گفتند تا قطعنامه‌ها اجرا نشود ما گفت‌وگو نمی‌کنیم، بالاخره با ۶ کشور دیگر به پای میز مذاکره آمدند و به خاطر منابع قدرت بود که آنها مجبور به عقب‌نشینی شدند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات اخیر هسته‌ای موفق بود، گفت: بنده در قضیه برجام به صورت مفصل در صدا  و سیما موضوع را مطرح کردم و گفتم که ما در چه مباحثی عقب‌نشینی کردیم و این تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند ما هزینه سنگینی را پرداخت کردیم، گویای مطالب است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که آیا نوع رای دادن مردم علاقه به نفوذ مجدد انگلیس در ایران تلقی می‌شود، افزود: در فروردین سال ۶۷ که انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد امام خمینی(ره) دو مفهوم و واژه را با عنوان اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام آمریکایی کلید زدند و از آن استفاده کردند و در آنجا برای ما این سوال پیش آمد که اگر کاندیداهای مجلس افراد درون نظام هستند، چرا امام این دو واژه را مطرح کردند؛ این موضوع مربوط به الان نیست که بگوییم این فهرست یا آن فهرست.

جلیلی با طرح این پرسش که چرا امام خمینی(ره) این موضوع را فهمیدند و شاخص‌ها را برشمردند، گفت: امام خمینی در آن زمان دو نگاهی را که می‌توانست دو رویکرد متفاوت داشته باشد را برای مردم باز کردند. همه مردم به کشور، نظام و اسلام علاقه‌مند هستند و هرگونه حضور مردم موجب تقویت نظام می‌شود؛ چه سال ۶۷ و چه سال ۹۴.

وی با بیان اینکه مشارکت گسترده مردم در انتخابات ۷ اسفند باعث افتخار و غرور نظام است، یادآور شد: ما باید قدردان مردم باشیم چرا که در جهت تقویت آرمان نظام کوشیدند؛ البته بخش دوم کار مربوط به من و شماست که آیا حقیقتی به اسم اسلام ناب و شاخص‌های آن را به مردم شناساندیم و گفتیم که اسلام آمریکایی چیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امام راحل، نوعی تفکر و رویکرد را به ما شناساندند که ما باید از اینکه این تفکر به اهداف خود برسد مانع می‌شدیم. نخبگان جامعه باید ببینند که چقدر در جهت اقناع افکار عمومی و تبیین و روشنگری دو نگاه امام در مورد اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی کار کرده‌اند، لذا نباید مردم را متهم کرد.

جلیلی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا جریان اصولگرا در دورانی که وظیفه روشنگری را برعهده داشت، به این وظیفه عمل نکرد، افزود: حداقل یک دلیل همین است. البته فقط این نیست که در جهت روشنگری عمل کنند بلکه اگر کسی ادعای موضوعی را دارد باید خودش نمادهای خوبی داشته باشد.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا